Höga lysen på nya R1:an -08?

krylke

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
Sandviken
Hoj
-08 yamaha YZF-R1
Har i år köpt en ny r1:a som jag är mycket nöjd med. Har dock stött på ett inte allvarligt men störande problem... Lyserna verkar sitta väldigt högt vilket iof är bra för min del men det verkar som att bilisterna jag möter blir bländade eller tror att jag har hellyset på, är detta något som ni andra med r1 -08 har märkt av? Kan det vara ett monteringsfel från fabriken eller är alla nya lysen monterade på detta sätt?
 
Va inte orolig,bilisterna blir bara så jävla chockade över hur snygg hoj du köpt:tummenupp :tummenupp
 
jag upplever precis samma sak på min 07as R1a var och varannan bilist tycks tro att man kör med hel ljuset på så dom bländar en vid möte.
 
Ljusbilden kan du val skruva ner? Jag hade samma problem pa zx10an da de flesta tyckte jag blandade dom.
 
Samma för mej på en -06:a men ser det inte som något problem utan tvärtom. Tycker det är dj...igt bra att man syns. Kan väl förstå bilisterna när det är mörkt ute men på dagen spelar det absolut ingen roll tycker jag. Har även läst i någon tråd här på SH att det är en del som kör med helljus på just för att synas.
 
Har samma grej med min -07. Ljuset är inte för högt ställt men det sitter en bit högre än på en bil och i bil sitter du ju rätt så långt ner och med tanke på att ljuset på -07:an och -08:an är väldigt starkt så kan det säkert upplevas som bländande.

Själv tycker jag det bara är bra om jag syns :)
 
Det är för att ni är för feta och tynger ner bakänden på hojen, då lyfts lyset upp.

Tonidrain eller annan tv-shop produkt är skiten. :tummenupp
 
Jag känner igen det där, har samma "problem". En annan grej som jag råkar ut hela tiden är att på min (07-a) finns inslag av blått ljus också. När jag kör i mörker och kommer ikapp en bil så brukar 90 % av dem bromsa och köra in till vägkanten. Fattade inget i början men sen såg jag att det "blinkar" blått när man kör Bra jobbat YAMAHA wa wa wee wa
...sen får du ju inte glömma att R1-an har den bästa ljusbilden ;) därför kan man inte jämföra det ljuset med andra sporthojar.
PS. bättre att blända än att inte se ett skit!
 
Har samma "problem", det kan också bero på att det är dubbla lysen vilket inte är så vanligt.

Men det är väl bra att man syns :)
 
Mina lampor lyser extremt starkt och bländar såklart bilar framför mig.
Åkte bakom en taxibil ett tag och märkte att han blev förbannad på mig, drar en omkörning och när jag precis kör förbi honom så drar han ner rutan och skriker allt vad han har "STÄÄÄÄÄÄÄÄNG AV DITT JEVLA HELLJUS DIN JEVLA IDIOT!"
 
Mina lampor lyser extremt starkt och bländar såklart bilar framför mig.
Åkte bakom en taxibil ett tag och märkte att han blev förbannad på mig, drar en omkörning och när jag precis kör förbi honom så drar han ner rutan och skriker allt vad han har "STÄÄÄÄÄÄÄÄNG AV DITT JEVLA HELLJUS DIN JEVLA IDIOT!"

Det är ju då du ska bromsa in, lägga dig bakom och dra på helljuset. :tummenupp

Han skulle nog skämmas lite då. :tungan
 
Hmm, visst ska man synas men det behöver väl inte betyda felriktat ljus? :va

Gör ni så med era bilar också?

Neh, sätt er på och rikta mot en vägg. Använd er (rätt inställda) bil för att se vart ljusbilden träffar och justera rätt. Gjort på någon minut.
 
jag hade så på min nuvarande när jag köpte den ny, och även r6:an som var ny när jag köpte den, de ställde ner ljuset på 100-mila på bägge...det är väl nån felinställning från fabrik eller nåt..
 
Hmm, visst ska man synas men det behöver väl inte betyda felriktat ljus? :va

Gör ni så med era bilar också?

Neh, sätt er på och rikta mot en vägg. Använd er (rätt inställda) bil för att se vart ljusbilden träffar och justera rätt. Gjort på någon minut.

Belysningen på en MC kan aldrig bli som på en bil. MC kännar av minsta vibration och gupp vilken leder till korvariga bländningar...det kan du inte komma ifrån om du nu inte riktar strålkastaren ner i backen. Jag tror inte jag har mött någon MC som jag inte har blivit bländad av, speciellt de med 128 stycken extraljus.
 
HAHA tack för inläggen ni har ju en hel del poänger, Klart man vill synas i trafiken och man ser ju grymt bra. drygt bara när vissa långtradar chauförer får för sig att sätta på alla sina extraljus o blända en som fan :-( men det är väl smällar man får ta för att se bra i mörkret ;-)
 
Belysningen på en MC kan aldrig bli som på en bil. MC kännar av minsta vibration och gupp vilken leder till korvariga bländningar...det kan du inte komma ifrån om du nu inte riktar strålkastaren ner i backen. Jag tror inte jag har mött någon MC som jag inte har blivit bländad av, speciellt de med 128 stycken extraljus.

Sant, men påverka det man kan påverka. Gupp är det inte mycket att göra åt men det finns ingen ursäkt för att inte kontrollera ljusen vid nyköp av hoj (eller då och då för den delen). Särskilt inte om man retar upp andra trafikanter i onödan. Och som jag sade är det ju bäst att göra det sittandes på hojen med riktat ljus mot något. För mig var det skillnad... :fetto
 
Har själv halvljuset lite för högt ställd, och ännu har ingen "flirtat" med mig av den anledningen.

Står jag vid stoppplikt och väntar med halvöppen hjälm, tror de att det är en Mc-polis..vit öppningsbar hjälm, vit hoj med lite rött inslag och mörkgrå skinnställ..

Hur som haver så bromsar de ned farten när de ser mig..
 
Hmm, visst ska man synas men det behöver väl inte betyda felriktat ljus? :va

Gör ni så med era bilar också?

Neh, sätt er på och rikta mot en vägg. Använd er (rätt inställda) bil för att se vart ljusbilden träffar och justera rätt. Gjort på någon minut.

Men det är ju just det som är saken, ljuset är inte felriktat men väldigt starkt på en R1. Tydligen är inte bilister vana vid att en MC kan ha starkt ljussken och tror att vi kör med helljuset på.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top