"Höga" krav på bil...

Nejdå, jag tar åt mig! :)

Dock så har vi en Lupo GTI i familjen, och visst, den har bra väghållning och så, men nä... inte min grej alltså. Inget speciellt ös alls faktiskt. Och framhjulsdrift... har aldrig varit speciellt imponerad av de.... Har dock åkt (aldrig kört) en hel den både e36 och e30, och jag tycker personligen att dom är fan så mycket roligare än en framhjulssprättare...
Visst kan man vara klok och köpa en billig och bra bil som är snål osv, men hur kul är det egentligen med relativt nytt körkort?
Man ska ju givetvis undvika att göra en korkad affär, och det är därför jag tar emot era tips!

Du bör ju inte ta en Lupo "GTI" som referensmodell för alla GTI-modeller...

Du bör ju inte ta en Lupo "GTI" som referensmodell för alla GTI-modeller...

Nä, men det är ändå en GTI med trist framhjulsdrift.

Här ju även åkt Golfar GTI osv men det var inte så mkt bättre.

Är väl en smaksak - jag tycker helt enkelt att det är roligare med en bakhjulsdriven bil.

har dock haft en peugeot 206gti som jag sänkte för övrigt orginal. lärde mig köra den och satte MÅNGA bmw, merca och andra busar på plats.

för 50k finns de ganska mycket roligt i gti världen, tex. golf, 206, 306, colt osv.

så hoppas att jag varit tillräckligt tydlig, skrota rwd och 4wd tankarna och köp en rolig gti bil lägg några lappar på ännu bättre väghållning och framför allt lär dig bilen sen kommer d ha jäkligt mycke roligare med den...

lycka till

Annars brukar det ju vara jag som kommer med dom tipsen, men du har helt rätt.

Sonen kom just hem från en 200 mils roadtrip i en 42 år gammal bil med 82hk...

Dom roligaste vinterbilarna han har haft är 20 år gamla GTi bilar, dvs innan dom blev tunga och klumpiga.

jag ska upplyssa gti romantikern att en golf 2 gti kostar 8 papp året i trafikförsäkring i de civiiserade delarna av sverige.

Nä, men det är ändå en GTI med trist framhjulsdrift.

Här ju även åkt Golfar GTI osv men det var inte så mkt bättre.

Är väl en smaksak - jag tycker helt enkelt att det är roligare med en bakhjulsdriven bil.

BMW 3:serie från början av 90 talet. Det vill säga E30 och äldre var roligare att köra än de moderna varianterna trots att de är motorsvaga. Hade ögonen på en M3 EVOII för 95000 kr i slutet på 90 talet som jag fortfarande föraktar mig själv för att jag inte köpte på grund av några förutfattade meningar om hur fula klisterdekalerna över hela bilen i M-färgerna var mot vit bakgrund.

En E30 är dock en riktigt lömsk vinterbil. Inget att pendla med enligt mig. Senare årsmodeller är bättre i och med längre hjulbas och lite elektroniska hjälpmedel. Vill du köpa en E30 så försök hitta en fin 318IS. Med ett uppdaterat chassi ligger de väldigt fint på vägen.

Jag vidhåller min åsikt att en GTI bil är ett bättre köp som förstabil. Tror ingen GTI bil efter 1992 årsmodell är att betrakta som en äkta GTI. Det blev i alla fall väldigt glest mellan dem. De blev alla tunga och feta med alla airbags och säkerhetskrav som kom vid den tidpunkten. Att man utökade effekten till 150- 200 hk förtog inte känslan av att de blev för tunga.

Hoppa in i en 205 GTI som är i bra skick och känn gasresponsen och hur rapp den känns på alla växlarna. Den vill bara ha mer och mer...
Jag kan fortfarande tänka mig att köpa en sådan om jag hittar en i bra skick som busbil på sommaren.

En Lupo GTI eller Golf GTI eller vilken modern GTI du ställer mot en gammal äkta GTI kan slänga sig i väggen när det kommer till körglädje. Du får ingen Mini Cooper S för 50 tusen kronor, men de har fin väghållning vilket kompenserar den något tråkiga motorkaraktären. Den är en av få bilar som lyckats återfå lite av det som gjorde de gamla GTI bilarna så bra.

Bakhjulsdrift är väldigt överskattat om man inte har en bil med ett fint avstämt chassi och gott om motoreffekt och betydligt lägre vikt än dagens bilar. En lätt GTI bil med lite motoreffekt är betydligt körgladare än en tung bakhjulsdriven bil även om det står förkortningen av Bayerische Motoren Werke på huven.

Last edited:
Du vet att en Gti med framhjulsdrift är tråkig och att en bakhjulsdriven bil per automatik är kul....

Köp en Vaz.

Det kostar fortfarande inte en halv årslön att försäkra 20 år gammla motorsvaga bilar, skillnaden är att nu duger inte det att åka omkring i gamla motorsvaga bilar.

Det skiljer 500:- på min astra 1.6 och min tidigare merca E320

Mercan är 700kg tyngre och har 130 kusar mer,

Du vet att en Gti med framhjulsdrift är tråkig och att en bakhjulsdriven bil per automatik är kul....

Köp en Vaz.

Det hade jag en som första bil.
Sportmodellen (verkar ovanliga - 75hk och lättmetallfälgar original).
Skitkul bil.
Men då var jag bara 14 år.

Annars brukar det ju vara jag som kommer med dom tipsen, men du har helt rätt.

Sonen kom just hem från en 200 mils roadtrip i en 42 år gammal bil med 82hk...
.

Får jag gissa på en Volvo 142 :tummenupp Sådan hade jag och hade kanonkul med.....lite skillnad mot de 200+ hästar bilarna som nämns som "duger" som första bil :näsblod

Nu stänger vi tråden för detta är det roligaste du kan hitta för de pengarna (oavsett om du lägger till 100´ ytterligare)....punkt!! :arsele

http://www.blocket.se/jonkoping/BMC_Mini__1275_33382472.htm?ca=15&w=3

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing