"Höga" krav på bil...

Är skenförsäkring accepterat nuförtiden?

Eller gäller det bara bilar?

Jag tror inte det är accepterat ens i bilkretsarna, men någonstans bryr de sig inte lika mycket som sporthojs folket. Ett större kollektiv som delar på kostnaderna. Samtidigt så finns det ju ett samband med modeller som ungdomar har en tendens att vilja ha. När de kommer ner i pris så att de blir överkomliga höjs premierna. Ofta väljer då föräldrarna att köpa bilen och ställa försäkringen på dem. Bor grabben hemma är det inga större problem. Upplägget är nog inte helt ovanligt och försäkringsbolaget får svårt att hävda att det är en skenförsäkring.

Gäller bara bilar fattaruväl!?

Men seriöst så går det att samtala även med försäkringsbolag. Min svärfar ringde sitt försäkringsbolag och förklarade att hans dotter skulle få en bil av honom i 20-årspresent men att det skulle vara för dyrt att försäkra den på henne. Inget problem sa försäkringskillen då det är inom familjen och bilen stod på svärfar och hon körde den.
Hennes "pojkvän" krockade även bilen och även om det blev lite strul av andra skäl så var det inga konstigheter med deras förfarande. Dock 1500:- högre självrisk då föraren var under 24.

När jag var yngre så ställde jag nästan alltid bilarna på morsan av ekonomiska skäl. Varför inte liksom, jag sparade ju pengar på det och det drabbade ingen annan.

När jag var yngre så ställde jag nästan alltid bilarna på morsan av ekonomiska skäl. Varför inte liksom, jag sparade ju pengar på det och det drabbade ingen annan.

När jag var yngre så baserades försäkringen på antal skadefri år, så varenda bil jag har haft här varit skriven på mig.

Det ledde till två saker, man började med en billigare och motorsvagare bil och hade ändå bara råd med trafik, vilket i sin tur ledde till att man var mera rädd om bilen.

Det i sin tur ledde tull att man snabbt tjänade ihop full bonus och hade råd att försäkra värre bilar, men då hade man redan blivit någorlunda försiktig med grejorna, så då var inte det nagot problem.

När jag var yngre så baserades försäkringen på antal skadefri år, så varenda bil jag har haft här varit skriven på mig.

Det ledde till två saker, man började med en billigare och motorsvagare bil och hade ändå bara råd med trafik, vilket i sin tur ledde till att man var mera rädd om bilen.

Det i sin tur ledde tull att man snabbt tjänade ihop full bonus och hade råd att försäkra värre bilar, men då hade man redan blivit någorlunda försiktig med grejorna, så då var inte det nagot problem.

Det var samma sak för mig och jag är inte så gammal. Byggde upp en bonus efter ett antal skadefria år och fick en hyfsad premie (bilar, inte mc). Nu har man skrotat systemet och jag förstår man inte hur försäkringsbolagen sätter premierna längre. De måste ha någon hemlig formel där de sätter in olika parametrar. Ingen logik alls. Likadan bil och ett samtal tre år senare och premien hade gått upp tre gånger vad den var tre år tidigare.

Jepp, heeeelt ok! :tummenupp

Och hur i ALL världen kan det komma sig att ingen har bråkat om zatzy i den här tråden??? Vart är SH på väg??? Eller är det bara så fint väder så alla är på gott humör...? :D

annars har jag en saab 9000 som kan säljas som kör ifrån d flesta subbor o bmws...
pm vid intresse....

Sålänge man bor på samma adress är det helt lugnt.
Med länsförsäkringar behöver man iaf bara kryssa i en ruta att det är en förare under 25 så får man ett knappt märkbart prispåslag, förutsatt att man är "ren" sedan tidigare.

annars har jag en saab 9000 som kan säljas som kör ifrån d flesta subbor o bmws...
pm vid intresse....
efter att ha ägt 4st 9000 måste jag påpeka att deras totala brist på väghållning gör dem jävligt spännande att köra men totalt livsfarliga, jag vet jag har satt en baklänges i ett träd i 120.

Räcker med en chippad 2.3t så byter den fil när man gasar...

Men billig effekt är det alltid specielt försäkringsmässigt, 6k året trafik för 220hk bil är riktigt billigt.

Fast sen har alla mina varigt ganska rutna så jag skulle vilja testa en med ordentlig chassie mod för att se hur de blir.

Last edited:

Skillnaden var att på stenåldern kostade det inte en halv årslön att försäkra en 20år gammal motorsvag opel.

eller en SAAB 9-3 2,0t.

kostar inte så mycket nu, släng på ett steg 3 från uhr eller bsr då har du typ 250hk, räcker långt som förstabil!

roligare att köpa en lite billigare bil och trimma än att köpa en dyr bil som man knappt har råda att försäkra, än mindre trimma..

Skillnaden var att på stenåldern kostade det inte en halv årslön att försäkra en 20år gammal motorsvag opel.
precis! När man skrivit av en 740gl 3 gånger på ett år på trafikförsäkring börjar det kännas en smula löjligt.. (2000 inköp 6000 försäkring)

Värsta exemplet är en accord med 115hk jag ägde, köpte den för 7000 betala 15000 året i trafikförsäkring..

Sen det där med skadefritt e rätt kul.
Jag har anmält 6 skador till försäkringsbolag varav 4 varigt total skrotningar på mina 3½ år med körkort, polaren har aldrig anmält nått.
Vi bor 500 meter från varandra är lika gamla tog körkort samtidigt.

Det skiljer 120 kr året i försäkring på samma bil på samma bolag..

eller en SAAB 9-3 2,0t.

kostar inte så mycket nu, släng på ett steg 3 från uhr eller bsr då har du typ 250hk, räcker långt som förstabil!

roligare att köpa en lite billigare bil och trimma än att köpa en dyr bil som man knappt har råda att försäkra, än mindre trimma..

Det sitter långt inne, men jag är beredd att hålla med.
De första bilarna skall man ha råd att skrota.
För mig är det betydligt viktigare att bilen går att kasta runt på grus än att den har toppfart av akademiska mått.
Utan erfarenhet, så utgår jag från att även nyare saabar trivs på rallyvägar, är robusta och går att reparera för rimliga peningar.
Jag föredrar visserligen opel, men saab av mindre modell är OK också.
Vill man ha en billig, bakhjulsdriven slängaidiketbil, så kan man titta på Opel Omega.
Dåligt rykte håller nere priserna även om det egentligen bara var de första årsmodellerna som var dåliga (och de var riktigt kass).
Onödigt tunga med all utrustning på plats.
Bakvagnen är inte den bästa på grus/is, men bättre än BMW.
Jag tycker bäst om 150hästars tvålitersfyran, men sexorna går bra också.
Den raka trelitaren är dock lång och tung (men går bra).
Skall man streeträjsa, så är en tjugofyventilerstrelitare ett utmärkt utgångsämne.

Eller 7/900 Turbo. Driftsäker och då man vant sig riktigt lättkörd!

Det kostar fortfarande inte en halv årslön att försäkra 20 år gammla motorsvaga bilar, skillnaden är att nu duger inte det att åka omkring i gamla motorsvaga bilar.

kan ge dig några råd då jag ägt en del av de bilar då själv är inne på...

har haft en Porsche 924s (samma motor och låda som 944, bara lägre vikt och inte lika sportigt utseende)
som ngn annan skrev så är där inte spec bra ös orginal dock en jäkligt rolig och välbalanserad bil i orginalutf. jag hade drygt 200hk på ca 1000kg och med lite annat godis och där den förbannat rolig men då får du räkna med att lägga kanske 50k till utöver bilen.
Porsche är dyra att äga, serva och köra. dvs ingen bra 1:a bil.

har även haft en 325 e36 -98. sämsta skitet jag haft men jag lyckades få tag i ett importerat ex som ngn dm fan hade skruvat i utan att veta vad dom gjorde... plus att den är inte roligare än en schysst gti bil...

har dock haft en peugeot 206gti som jag sänkte för övrigt orginal. lärde mig köra den och satte MÅNGA bmw, merca och andra busar på plats.

för 50k finns de ganska mycket roligt i gti världen, tex. golf, 206, 306, colt osv.

så hoppas att jag varit tillräckligt tydlig, skrota rwd och 4wd tankarna och köp en rolig gti bil lägg några lappar på ännu bättre väghållning och framför allt lär dig bilen sen kommer d ha jäkligt mycke roligare med den...

lycka till

Ett tips är också att ju äldre bil ju billigare.

Nu va det ett par år sen jag va 18, men jag är under 24 än.

Jag kollade premier på Volvo 940 för lite sen.

Volvo 940 FULLTRYCKSTURBO årsmodell 1993 skulle, på mig, kosta 5500 i HALVförsäkring. EXAKT samma bil, samma effekt, vikt, utrustning mil m.m, fast 97 års modell skulle gå på 7000 i TRAFIK. För att komma ner i FTT -93 års nivå krävdes en LTT...

Just nu ger jag någon hundralapp under 4k per år för en 740 GL i TRAFIK. Varför så dyr? -Den är alla snorungars favorithäck att sladda in i andra bilar med...

Köp något DU har råd med som 1:a bil, sen om den står på dig på hederligt vis eller du lånar mammas bil får du avgöra, men DU kanske ska tänka att DU faktiskt bör ha råd att äga den själv, annars är den för dyr för din ekonomi...

Det är inget fel att köra med motorsvaga bilar, jag älskar att köra alla sorters bilar, så jag tycker det är roligt att köra en slöförti också :) Men det är klart, vissa måste ju ha k*kförlängare ;)

för 50k finns de ganska mycket roligt i gti världen, tex. golf, 206, 306, colt osv.

så hoppas att jag varit tillräckligt tydlig, skrota rwd och 4wd tankarna och köp en rolig gti bil lägg några lappar på ännu bättre väghållning och framför allt lär dig bilen sen kommer d ha jäkligt mycke roligare med den...

lycka till

Tror vi talar för döva öron om jag ska vara helt ärlig, men det var värt ett försök :)

efter att ha ägt 4st 9000 måste jag påpeka att deras totala brist på väghållning gör dem jävligt spännande att köra men totalt livsfarliga, jag vet jag har satt en baklänges i ett träd i 120.

Räcker med en chippad 2.3t så byter den fil när man gasar...

Men billig effekt är det alltid specielt försäkringsmässigt, 6k året trafik för 220hk bil är riktigt billigt.

Fast sen har alla mina varigt ganska rutna så jag skulle vilja testa en med ordentlig chassie mod för att se hur de blir.

välkommen....

Tror vi talar för döva öron om jag ska vara helt ärlig, men det var värt ett försök :)

Nejdå, jag tar åt mig! :)

Dock så har vi en Lupo GTI i familjen, och visst, den har bra väghållning och så, men nä... inte min grej alltså. Inget speciellt ös alls faktiskt. Och framhjulsdrift... har aldrig varit speciellt imponerad av de.... Har dock åkt (aldrig kört) en hel den både e36 och e30, och jag tycker personligen att dom är fan så mycket roligare än en framhjulssprättare...
Visst kan man vara klok och köpa en billig och bra bil som är snål osv, men hur kul är det egentligen med relativt nytt körkort?
Man ska ju givetvis undvika att göra en korkad affär, och det är därför jag tar emot era tips!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing