"Höga" krav på bil...

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Rolig förstabil

Har sedan i höstas varit på jag efter en rolig förstabil.
Har alltid gillar BMW och därför kollat mycket på 325 och 328 e36. Men om man ska ha en fin och inte sönderskruvad så får man ju punga upp s
ca 45k, vilket jag tycker är mycket för en såpass gammal bil (1990-2000). Dessutom är många mulade. Bakluckan passar inte riktigt och den är helt knölig i bagageutrymmet osv... Om man ska betala dom pengarna så får man ju en 328 e46, men då är den istället helt "orginal" med tygklädsel osv, och känns genast gubbig istället för busig.
Har även kollat på Porsche 944, men jag vet inte hur dom är att köra med sina 163 hästar. Jag har inte råd med s, s2 eller turbo, så det får isåfall bli den vanliga. Dom får man ju betala ca 40k för, men det är också ganska gamla och omoderna bilar nu (typ 1985).
Jag vill ha bakhjulsdrift/4wd.
Har även börjat snegla lite på Impreza, Lancer och 200sx osv, men är inte så kunnig när det gäller dom bilarna.
Har ca 50k att lägga.
Vad kan matcha mina krav? Max 50k alltså. Ska funka att pendla med, men framför allt rolig att köra!

Last edited:
Har du kollat på vad dom bilarna kostar att försäkra?

Gör det först.

Det här är nog inte det svaret du vill höra, men jag håller GuW. Kolla upp försäkringarna på dessa bilarna. Har du färskt körkort och inte så gammal kommer premierna att ligga därefter även om det rör sig om gamla bilar som inte betingar något större värde. Kolla även upp service och reparationskostnader på en äldre Porsche, BMW och Impreza. Du kan nämligen räkna med att de varit hårt körda av ett antal gas glada ungdomar före dig med knaper ekonomi. Räkna med kraftigt eftersatt underhåll till följd av detta.

Då är det nog bättre att köpa en lite nyare begagnad "GTI" bil och se till att ha en liten buffert till oförutsedda reparationer. Personligen kan jag nästan tycka att en liten framhjuls GTI bil är roligare att köra än en standard rätt nergången BMW 3 serie med okänd historik och 25 ägare vid det här laget.

Angående försäkring så är du säkert så pass ung att din kära far/mor får stå som ägare på den för att det inte ska kosta skjortan.

Om du har 50k att lägga så skulle jag kika på en Lancia delta 8v, rolig bil för dessa pengar och ingen rolig bil kommer vara billig att pendla med då de kommer dra runt liter/mil.
Du får inte en i toppskick för dessa stålar men de klarar av en hel del om de inte är fultrimmade och det mesta går att göra själv med dem även om det är trångt som fan under huven. Du kan ju även importera en själv från Italien, då får du mycket fina 8v för de pengarna och kanske till och med en 16v i bruksskick för 50k, importerad och klar. Men bara vad jag tror. En av de roligaste bilar jag har ägt trots ynka 300hk.

http://www.blocket.se/helsingborg/Lancia_delta_integrale_4wd_turbo_32915492.htm?ca=9&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Lancia_delta_intergrale_8v_33284194.htm?ca=9&w=3

Varför folk envisas med rwd/4wd förstår jag inte riktigt, oftast har det med kepsen på huvudet att göra, åtminstone om man köper en rwd. Visst kan det vara kul att sladda på vintern ibland men inte så jävla skoj direkt.

944:an är inte rolig i originalskick utan det ska till en hel del innan det blir skoj.
Bmw 325/328 kan jag inte ens nämna i samma mening som rolig, eller ens samma stycke. Sjukt tråkig gubbil, man måste upp på M3 för att det ska bli någorlunda skoj men det är fortfarande en ful kebabräser som kostar multum att äga på alla sätt och vis.

Annars har du ju den ultimata ungdomsbilen; Nissan 200sx. Går att skrämma upp i ca 300hk utan jättestora ingrepp och de är ganska så roliga med schyssta dämpare och en liten uppdatering av bromsar. Dock oftast sönderkörda men ibland har man tur och hittar ett fint ex. Jag fick en sån (gamla modellen) som delbetalning i en bilaffär och den gick hyffsat, bänkad till ca 270 och med koni runt om. Skulle lätt kunna tänka mig en sån som ekonomiräser om man vill ha en vettig banbil. Ser ju skapliga ut i originalskick om man inte kastar på fula kjolpaket och vingar överallt som min dessvärre hade. Ägde den förvisso bara 2 veckor men det var inte så att man ville åka till affären med den :rolleyes:

Annars har du en grymt potential i MR2 men de är inte så vanliga. Men jävligt rolig bil med bra kvalité och billig att äga. Få hästar men låg vikt och välbalanserad gör att du drar vilken bmw som helst på kurviga vägar.

Köp dig en billig 740 turbo som förstabil.
Då grinar du inte så mycket när du har satt den i en stolpe eller lagt den i ett dike. :tummenupp

Plus att du får pengar över till bensin så du har råd att köra och få lite erfarenhet.

Se om du kan hitta en oskruvad Nissan Sunny/Pulsar GTIR. I england verkar de vara lite mer humant prissatta än på Blocket... Högerstyrt, men ändå.

Intresse/möjlighet att checka tyskland för ändamålet?

mobile.de - går att bryta språk till engelska om ens tyska är obefintlig eller ringrostig :)

Då kanske du t.o.m. kan gå från en 944'a till en 968 för liknande summa. En nackdel med 968 är ju däremot att det är en 3,0 och därmed drar lite mer per mil.

Jag röstar på Porsche i vilket fall som, är själv i svängarna att kanske tyvärr sälja hojen och köpa bil (nytta vs. nöje...) och checkar Porsche 944 och 968 mestadels.
* Dels är försäkringarna härligt billiga då bilarna har några år på nacken
* Dom är välskötta fina (för sin ålder) för att det är Porsche och Porsche-ägare :) (generellt)
* Värdeminskningen bland de bilar du nämnt lär Porsche klara sig bäst, värt att tänka på
* Porsche är Porsche, även om bara växellådan och inte motorn sitter rätt hehe ;)

Då kanske du t.o.m. kan gå från en 944'a till en 968 för liknande summa. En nackdel med 968 är ju däremot att det är en 3,0 och därmed drar lite mer per mil.

Jag röstar på Porsche i vilket fall som, är själv i svängarna att kanske tyvärr sälja hojen och köpa bil (nytta vs. nöje...) och checkar Porsche 944 och 968 mestadels.
* Dels är försäkringarna härligt billiga då bilarna har några år på nacken
* Dom är välskötta fina (för sin ålder) för att det är Porsche och Porsche-ägare :) (generellt)
* Värdeminskningen bland de bilar du nämnt lär Porsche klara sig bäst, värt att tänka på
* Porsche är Porsche, även om bara växellådan och inte motorn sitter rätt hehe ;)

En snabb titt på annonserna här hemma får man snabbt klart för sig att en välskött bil kostar betydligt mer pengar än vad trådskaparen tänkt sig. Många unga ägare som dragit sitt strå och kört ner skicket. Vi talar trots allt om bilar som har ett antal år på nacken. Man bör nog ha en bra buffert för oförutsedda reparationer om man köper en gammal 944/968.

håller med guw. kolla försäkring först. bror hamna på runt 10 om året skrivet på far en bmw 530 ( tror det är den med v8) skulle han skriva den på sig hamna priserna på runt 30 - 40. riktigt rolig bil med helt ok kräm i motorn.

har du dock inget jobb är det ingen bil jag rekomenderar

Mazda Miata är annard riktigt skoj och sjysst på bana.

Riktigt bra tips där. Har tyvärr själv inte kört någon Miata, men har många vänner som lovordat den. Lite klen motor, men riktigt välbalanserad. Har enligt uppgift skön känsla i växellådan.

Ärligt talat hade jag inte köpt någon av bilarna som länkas i annonserna. Bilar i den åldern är aldrig 100% problemfria även om de är välskötta. De kräver hela tiden underhåll där man byter ut slitage delar, ibland i förebyggande syfte. Porsche 944/968 var inga billiga bilar nya och reservdelspriserna är dyra i förhållande till värdet på bilarna. Man ska nog vara en sann entusiast för att vara beredd att lyfta skicket på en medioker bil. Då är det nästan bättre att köpa ett toppobjekt och då är det genast helt andra pengar.

Köp en bil som du har råd att hålla dig med utan att behöva försäkra den på dina föräldrar och som inte kostar skjortan i underhåll och service. Det kommer bara att sluta i tårar.

En riktigt rolig bil, men tyvärr troligtvis svår att hitta i bra skick numera är Peugeot 205 GTI. De har ca 120- 130 hk och väger under 1000 kg. Kan tyvärr inte rekommendera dem om du inte hittar ett riktigt välhållet objekt. Många har varit hårt körda ända sedan de kom ut på marknaden i 1988- 1991. De inbjuder verkligen till hård körning och många har överskattat sin förarförmåga bakom ratten på dem. De är rätt giftiga i väta. Har några av mina roligaste minnen bakom ratten från just en Peugeot 205 GTI. Din mamma kommer nog inte att uppskatta det tipset.

Börja med en framhjulsdriven busbil som förstabil. T om en BMW M3 E36 är en autobahn racer. Jag var väldigt sugen på att köpa en sådan innan jag fick tillfälle att provköra en när jag var i 20 års åldern. Kan säga att intresset svalnade snabbt. Bilen är oerhört kompetent till gränsen till tråkig. För att uppskatta bilens förmågor var man tvungen att köra långt över hastighetsgränserna vilket inte skulle vara bra för körkortet och ens hälsa i den åldern. Jag hade antagligen uppskattat en M3 E36 idag i 30 års åldern då man fått lite perspektiv på tillvaron och inte känner behov av att tänja och testa gränser. Allt har sin tid.

håller med guw. kolla försäkring först. bror hamna på runt 10 om året skrivet på far en bmw 530 ( tror det är den med v8) skulle han skriva den på sig hamna priserna på runt 30 - 40. riktigt rolig bil med helt ok kräm i motorn.

har du dock inget jobb är det ingen bil jag rekomenderar
polarn pröjsar 17k året trafik på en sån i sthlm, 21 år fylda

polarn pröjsar 17k året trafik på en sån i sthlm, 21 år fylda

jo det är inte direkt billigt:P nu betalar han runt 10 igen tror ja. en 07a 325 eller va fan dom heter.. 23år tror ja han är. hade han tagit de på sig hade den hamnat på ca 30 igen. tror han skall skriva över den på sig när han fyller 24 dock ( har för mig det är nån gräns som gör att de blir lite billligare vid 24.

jo det är inte direkt billigt:P nu betalar han runt 10 igen tror ja. en 07a 325 eller va fan dom heter.. 23år tror ja han är. hade han tagit de på sig hade den hamnat på ca 30 igen. tror han skall skriva över den på sig när han fyller 24 dock ( har för mig det är nån gräns som gör att de blir lite billligare vid 24.
hehe fint, fattar inte varför folk gnäller om hoj premierna. förra året pröjsa jag 3300 hel/år för en xr 650 och 6000 trafik/år för en volvo 745 gl..

Jag vet vilken jag är troligast att köra ihjäl mig på och jag vet vilken som blev snodd..

kiiim här på forumet pröjsa 8000 året för sin r6a medans min gamla a4 kosta 14

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...