Hög tomgång på racekittad R1 -09

Bombarn Bitt

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Bålsta
Hoj
CBR1100XX, R1, NC700SA, Vespa Touring
Köpt en R1, -09, har inte gjort någon mod på den mot vad det var när jag köpte den annat än att installera ett KN-filter.

Den har ett YEC-kit med trattkit och är mappad.

Efter att ha haft den nerplockad för att installera en quickshift i vintras så fick jag en tomgång på 1800 rpm efter att ha skruvat ihop den.

Plockat isär den igen, upptäckta att kontakten för Air Intake Sensor Motor som sitter på luftburken inte var inkopplad då "tåtarna" i hojen ersatts med två rundstiftskontakter som sedan (antagligen) stuckits i den befintliga kontakten i luftburken och sedan eltejpats.

Fixat nya kontakter och satt ihop dessa samt kollat att inga gasvajrar hamnat i kläm.

På Gelleråsen i helgen med samma resultat, 1800 rpm. Dessutom segar sig varvtalet ibland tillbaks till 1800 från ca 4000 vid gaspådrag.

Någon som har en idé vad jag ska börja kolla?
 
Med pc5 ska på lågt var inte mappas. Air intake sensor ska sitta i airduct vänster sida, viktigt att den ger rätt info till ecun. Jag kan kolla i min mapp om du tror det kan vara till nån nytta.
 
Yecen har ju färre inställningsmöjligheter men all info är värdefull.
Tack
 
Rent generellt får man de symptomen av tjuvluft eller för snål blandning. Vet inte om jag förstår dig rätt men om du kör utan lufttempgivare kan ju mappen bli fel vid vissa temperaturer.
 
Bombarn Bitt skrev:
Köpt en R1, -09, har inte gjort någon mod på den mot vad det var när jag köpte den annat än att installera ett KN-filter.

Den har ett YEC-kit med trattkit och är mappad.

Efter att ha haft den nerplockad för att installera en quickshift i vintras så fick jag en tomgång på 1800 rpm efter att ha skruvat ihop den.

Plockat isär den igen, upptäckta att kontakten för Air Intake Sensor Motor som sitter på luftburken inte var inkopplad då "tåtarna" i hojen ersatts med två rundstiftskontakter som sedan (antagligen) stuckits i den befintliga kontakten i luftburken och sedan eltejpats.

Fixat nya kontakter och satt ihop dessa samt kollat att inga gasvajrar hamnat i kläm.

På Gelleråsen i helgen med samma resultat, 1800 rpm. Dessutom segar sig varvtalet ibland tillbaks till 1800 från ca 4000 vid gaspådrag.

Någon som har en idé vad jag ska börja kolla?
Air Intake Sensor Motor.... Antar att du menar Air Intake Servo Motor, dvs den som sköter höj/sänk av trattarna?


Har du haft loss spjällhuset från insuget eller några av slangarna under luftburken som går mellan spjällhus och MAP-sensorn, (tjuvluft)?

Har du YEC ECUn och är det genom den du kopplat quick shiftern eller går den till PCV?
I YEC ECUn går det att justera tomgång mm, tänkte om något blivit ändrat där?

View attachment 408414
 
Självklart, servo motor.
Jag har haft loss burken men får dubbelkolla efter tjyvluft.
Quickshiften går inte via YEC:en.
Hur ändrar jag i Yecen?
Mjukvara, hårdvara?
 
Självklart, servo motor.
Jag har haft loss burken men får dubbelkolla efter tjyvluft.
Quickshiften går inte via YEC:en.
Hur ändrar jag i Yecen?
Mjukvara, hårdvara?
Du verkar ju inte haft loss så mycket som kan påverka tomgången men något måste ju hänt vid demontaget av trattar/luftburk..

Förutsatt att det är en YEC ECU (märks genom att hastighetsmätarvisningen byts mot kylvattentemp i originalinstumenteringen) så måste man ha en USB-kabel, USB-drivrutin och programvaran YMS..

Originalkablar är svindyra men det finns "pirat" osv på bl,a Ebay, här en i Norge..
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-YEC-...1347374633&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

Mjukvaran borde du kunna få med annars dra ett PM till mej.

Här finns lite info om YEC
http://www.gravesport.com/instructions/YEC_Technical_lettern2.pdf

Alla techletters (se länkar längre ner på sidan)
http://www.gravesport.com/WORKS-Yamaha-R1.html
 
Kanske till ngn. hjälp:

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=305512&page=32

There's only one problem I'm finding with the YEC ECU setup on the 07-08 R1;

"When you run an aftermarket Y-pipe and exhaust, you get a loping or hunting idle on startup due to lack of backpressure *which can be proven if you cover one of the mufflers.
That hunting / loping idle is a sign of the motor running lean due to the lack of back pressure, which ofcourse isn't something you want as thats a sure fire way to burn-up your motor. BUT the good news was is if you were running the stock ECU the hunting idle problem would eventually go away after the bike warmed up and went into some sort of closed loop, secondary mode, or alternate set of values.

With the YEC ECU, the bike will start up with a hunting/loping idle, yet that loping / hunting idle doesn't go away because the YEC ECU doesn't that 2nd set of values or closed loop to go into once the bike warms up <- which means you're stuck with a loping / hunting idle and your motor running lean anytime its idling. Some may not experience this if they load the maps provided which jacks the RPM's in the idle up to the 1800-2000 RPM range, but personally I don't care to run my motor at that RPM when it's supposed to be at rest just idling closer to 1250 RPM.

Only way I can think to fix this possibly problematic problem is to take it to a tuner"
 
Tack Ozzian, självklart så hade länken stängts :(

Ska börja i helgen med att skruva isär och kolla all mekanik, typ gaswirar, luftläckage och liknande.
Bara så konstigt att det börjat efter att bara ha stått under vintern.
Kan mappningen i ecu:n "nollas" när den står spänningslös?

Har fått info från föregående ägare (som inte är kunnig mekaniker) att han gjort någon form av omkoppling av fläkten utan att han kan förklara exakt vad.

Apropå den koppling jag gjort till AIS-motorn, om jag kopplat den fel och den inte gör sitt jobb kan det påverka tomgången?
När jag kört den med servomotorn urkopplad märkte jag ingen som helst skillnad under körning och finns det något sätt att kolla att den faktiskt lyfter och sänker trattarna utan att behöva köra hojen?
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top