Hög straffavgift!!!

-:Henko:-

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2004
Hoj
Yamaha R1
Tjena!!!
Har en liten fundering ang trafikföräkring vi köp av hoj.
Är det inte så att om jag har köpt en hoj så gäller väl förra ägarens trafikförsäkring i några dagar innan jag har fixat en egen?

Fick nämligen en faktura från trafikförsäkringsföreningen för att min hoj hade varit utan försäkring i några dagar, och det blev inte billigt :huvet

Hur faaan kan straffavgiften vara så jävla dyr på mc... 178 kr/dag :kocko
På bil är det 80 kr/dag och skoter 50 kr/dag.

Nix. Du måste ha försäkring från den dag då ni byter ägare.... hans försäkring gäller bara för att ägarbytet inte gått igenom.

när det gått igenom så är hojen din o försäkringsansvaret ditt från det datum ni skrev i överlåtelsehandlingen som ni skickade till bilregistret !

//A

Föregående trafikförsäkring gäller ända tills datumet för ägarbytet är passerat. När jag köpte min så sa killen jag köpte den av, att vi skulle sätta ett senare datum på den där lappen om ägarbyte, så att jag skulle hinna teckna försäkring utan problem. Han hade nämligen själv åkt på det du åkt på.

Att det är dyrare trafikförsäkring för hoj tycker jag inte är konstigt. Vad jag förstått är hojar, rent procentuellt i förhållande till antalet fordon, oftare är inblandade i trafikolyckor än bilar. Om procenten stämmer vet jag inte med det är det intrycket jag får när jag läser MC-tidningar m.m.

Last edited:
-:Henko:- skrev:
Tjena!!!
Är det inte så att om jag har köpt en hoj så gäller väl förra ägarens trafikförsäkring i några dagar innan jag har fixat en egen?

Fick nämligen en faktura från trafikförsäkringsföreningen för att min hoj hade varit utan försäkring i några dagar, och det blev inte billigt :huvet

Det är ingen straffavgift som du betalar för, det är en trafikförsäkring som du betalat och självklart är den hög. I och med att det enligt lag måste vara trafikförsäkrat så om du inte har trafikförsäkring och du skulle smälla så är det trafikförsäkring genom Trafikförsäkringsföreningen som gäller då. Så det är alltså för en försäkring du betalar, inte för straff.

-:Henko:- skrev:
Tjena!!!

Du har 7 dagar på dig att teckna en försäkring från den dagen ägarbytet skedde. Rätta mig om jag har fel.

Jag har själv klantat mig 3-4 gånger med detta och trott att man kan teckna en försäkring 7 dagar efter ägarbytet. Alltså, du måste teckna försäkringen till dagen då ägarbytet skedde även om du gör det 6 dagar efter ägarbytet.

Berrkan skrev:
Du har 7 dagar på dig att teckna en försäkring från den dagen ägarbytet skedde. Rätta mig om jag har fel.

Jag har själv klantat mig 3-4 gånger med detta och trott att man kan teckna en försäkring 7 dagar efter ägarbytet. Alltså, du måste teckna försäkringen till dagen då ägarbytet skedde även om du gör det 6 dagar efter ägarbytet.

Jag har åkt på det där med en bil en gång.
Jag tror att det är så att TFF utgår från vad den dyraste trafikförsäkringen för fordonet ifråga skulle kosta + några procent till.
Dessutom kan man ju misstänka att ett och annat blåbär smäller hojen redan på väg hem från köpet

Berrkan skrev:
...Jag har själv klantat mig 3-4 gånger med detta och trott att man kan teckna en försäkring 7 dagar efter ägarbytet. Alltså, du måste teckna försäkringen till dagen då ägarbytet skedde även om du gör det 6 dagar efter ägarbytet.
Man kan inte teckna en försäkring "i efterhand", dvs med startdatum äldre än idag. Eller rättare sagt man ska inte kunna göra det. Om sen ett fb tillåter detta så kan man bara gratulera. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park