Hög oljeförbrukning Suzuki Hayabusa

axeljohan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
i Visby
Hoj
Suzuki Hayabusa -2005
Hej! Har en Suzuki Hayabusa årsmodell 2005. Motorcykeln drar mycket olja vid höga varvtal, kan dra 3-4 deciliter eller mer vid 10 mils körning. Motorcykeln drar inte olja vid lägre varvtal, tycker det är konstigt då den inte har gått mer än 2500 mil. Kör på okq8 10w-50 olja. Vad kan det bero på, är det oljan som inte är rätt för motorcykeln eller är det något motorfel? Tacksam för hjälp.
 
Är du appselut <tm-madicken> säker på att du inte överfyller med motorolja? Tomgångskörning av kall motor innebär snabbare förslitning av kolvringar.
 
Beskriv hur du kollar oljan typ med varm kall motor hojen på sidostöd eller rakt upp mm.
Oljan är de inge fel på .
Kolla vevhusventslang om den är klämd någonstanns.
 
Det finns andra äldre och intressanta trådar i ämnet oljenivå. Om du kör så pass länge att nivån lägger sig nära den undre nivån, fortsätter det att sjunka efter det?
 
Det vet jag inte, ibland när jag varit ute och kört så har jag fått fylla på olja upp till den undre nivån. Vill inte pröva att köra med för lite olja på motorn på grund av risken för motorhaveri.
 
Om du inte hittar något externt oljeläckage och motorns avluftning är rätt monterad är det bara att riva motorn och fräscha upp kolvringar och ventiltätningar, möjligen även styrningar och kolvar om de är utanför spec.
 
Om 3-4 liter försvinner på tio mil så måste det synas någonstans. Hittar du inget externt läckage så måste det komma ut genom avgassystemet och - med tanke på mängden - ryka och lukta ganska rejält. Vad säger polare som kör efter...?

Att den bara drar olja vid höga varvtal låter som överfyllning eller att något inte står rätt till med vevhusventilationen.
 
Hur började det? Har det varit så sen du köpte hojen, har det kommit gradvis eller kom det helt plötsligt, och hade du i så fall gjort något med hojen strax innan?
 
Oljeförbrukningen vid höga varvtal har varit sen jag köpte hojen förra hösten så jag vet inte när det har börjat. Har inte gjort något med hojen. Några på denna sida har skrivit att det kan bero på vevhusventilationen, till exempel en klämd slang. Kanske ska kolla detta.
 
Med en så extrem oljeförbrukning borde det blåryka rejält vid fullgaspådrag. Och stinka bränd olja när du sen kör in den i garaget. Gör det det?
 
Den kan även ryka enbart vid gasavslag dvs motorbroms! Dra ur den full gas och max varvtal och motorbromsa sedan maximalt och kolla efter blårök.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top