Hög motortemperatur på kawasaki z1000 2003

Bringen_

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2015
Ort
Norrköping
Hoj
2003 Kawasaki z1000
Hej
Det är så att motortemperatur på min kawasaki blir väldigt hög ca 110- 115 grader direkt sen kan den hoppa ner till ca 90 och så håller motortempraturen på hela tiden vad kan vara felet ? Kylarvätska finns och fläkten går igång men temperaturen sjunker inte.
Innan detta så låg temperaturen alltid på 75 - 80 grader.
 
Det kan vara ett fel på temperaturgivaren eller ett fel i instrumentet.
Om fläkten går igång som normalt så skulle jag gissa på tempsensorn, brukar sitta i topplocket eller termostathuset.
 
Okej men är det någon fara att köra med hojen tror du? För jag gissar på att motorn inte är så varm eftersom den kan hoppa ifrån 115 till 90 ser märkligt ut
 
Okej men är det någon fara att köra med hojen tror du? För jag gissar på att motorn inte är så varm eftersom den kan hoppa ifrån 115 till 90 ser märkligt ut
Det kan ju lika gärna vara ett defekt termostat, jag råder dig att inte köra vidare utan åtgärd.
 
Okej tack för hjälpen
Men hur kollar man om termostaten är trasig eller givaren? Är inte så duktig på detta
 
Okej tack för hjälpen
Men hur kollar man om termostaten är trasig eller givaren? Är inte så duktig på detta
Givaren ska ha en viss resistans vid en viss temperatur, temostaten kollar man säkrast genom att värma den i en kastrull vatten med en termometer ansluten.
Lite pyssel som allt annat, kanske hittar du info på nätet eller här.
 
I termostatbrickan ska det vara ett lite hål som släpper igenom kylarvätskan. Innan termostaten öppnar.
Så att det kommer fram varm kylarvätska till termostaten.
För kommer det ingen kylarvätska fram till termostaten så stiger hojtemperaturen högt.
Sedan öppnar termostaten fullt nä'r värmen spritt sig och så stänger termostaten på nytt.
Och temperaturen hoppar upp och ner........
Kolla att det är ett litet hål i termostatbrickan och att detta lilla hål inte är igensatt.

Är hålet inte igensatt, kör kastrulltestet som sportbike skrev ovan. Termostaten ska öppna vid ca 80 grader C.
 
Last edited:
Hej
Tack för alla svar har kollat på allting har även bytt termostat hus och termostat och även tempgivare men felet kvarstår. Någon som har någon annan idé om vad det kan vara för fel?
 
Hej
Tack för alla svar har kollat på allting har även bytt termostat hus och termostat och även tempgivare men felet kvarstår. Någon som har någon annan idé om vad det kan vara för fel?
Spolat igenom kylaren?
 
Då misstänker jag givarfel eller glappkontakt / kabelbrott nånstans. En kabel som är av men går ihop ibland skulle kunna förklara de hoppade temperaturerna.
Har du möjlighet mäta temperaturen med en annan termometer? Gör det.
Så man kan eliminera att kylvätskepumpen stannar ibland.
 
Menar du att nålen rör sig i normal, långsam, takt från start och sedan passerar den normal temperatur på 75-80 och upp till 110-115 grader? Eller ligger tempen normalt och sedan hoppar den upp till 110-115 på en halv sekund?
Hoppar den sedan ner till 90 också på en halv sekund?

Nu har du ju bytt givare så då återstår själva instrumentet. Kan också vara en lödning som släppt eller en kabel som glappar. Fast konstigt att det visar för mycket om det är glapp. Dålig jord?

Om nu tempen hoppar på en halv sekund eller så, så beror det inte på igensatt kylare eller termostat som öppnar felaktigt.

Lycka till!
 
Hej den går upp normalt till 70-80 grader men sen så kan den hoppa från 80 till 110 och sen ner igen till 85 och så håller det på.
 
Termostater felsöker man bäst genom att kasta skiten över vänster axel. Det är knappast så att din cykel kommer att gå för kallt med demonterad termostat om du inte är hårding och kör vintertid.

Löser det inte problemet så byter du tempgivaren. Kolla vilken gänga det är och beställ en universal.
 
Ta inte bort termostaten. De enda du uppnår e en ökad hastighet på vattnet genom kylaren som i sin tur gör att vattnet inte hinner kylas som de e tänkt.
 
Ta inte bort termostaten. De enda du uppnår e en ökad hastighet på vattnet genom kylaren som i sin tur gör att vattnet inte hinner kylas som de e tänkt.

Det är en gammal vandringsmyt i mckretsar från tiden innan högtrycksystem. Ökade man då genomströmninghastigheten i kylaren så steg trycket och kylarlocket spydde ut vätska och man trodde att det kokte.

Ur en teoretisk aspekt så vore det optimalt med oändligt hög hastighet på vattenflödet, det som i praktiken begränsar är kavitationsproblem i vattenpumpen. Så att plocka bort termostaten kommer garanterat inte ge några problem i en modern mc-motor
 
Det är en gammal vandringsmyt i mckretsar från tiden innan högtrycksystem. Ökade man då genomströmninghastigheten i kylaren så steg trycket och kylarlocket spydde ut vätska och man trodde att det kokte.

Ur en teoretisk aspekt så vore det optimalt med oändligt hög hastighet på vattenflödet, det som i praktiken begränsar är kavitationsproblem i vattenpumpen. Så att plocka bort termostaten kommer garanterat inte ge några problem i en modern mc-motor

Sa inte de skulle ge problem men grundproblemet kvarstår. Ta reda på orsaken och fixa de istället för lat mans utväg.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top