_Johansson_
Storfräsare
Jag har suttit och funderat lite över vad som går göra åt busan framöver för att få lite mer pulver utan att behöva offra 100milsturerna, jag åker mest gata men blir mer och mer intresserad av strippåkning så det kommer behövas lite mer effekt än vad det finns nu.
Det verkar finnas två ytterligheter vad gäller turbobyggen, antingen bygger man på "svenskt" sätt med kompsänkning, stor IC och mycket ladd eller så gör man tvärtom och kör med originalkomp och 0.4-0.5kg ladd utan IC (den gör ingen större nytta då låga ladd inte bygger så mycket värme).
Jag hittade ett kit på Bigccracing.com där man behöll motorn orörd och satte dit en kullagrad GT30 som laddade strax över 0.4bar. Detta ger enligt dom 260hk (på veven gissningsvis).
Hur blir motorkaraktären om man bygger på det viset? Man kan ju bygga jävligt billigt om man gör det mesta själv och jämfört med sugmotortrim är det ju i princip gratis för den effekt man får. Visst kan man ta betydligt mer effekt om man bygger på det traditionella sättet med kompsänk osv men skulle man tröttna på effekten går det ju alltid riva hojen och bygga så det håller för mer ladd senare.
Det finns ju folk som åker mitten-9or på hayabusor med det gamla vanliga PC3, helsystem osv och ett bra justerat chassi så med 70-80hk till borde man klara sig ganska länge innan det behövs mer effekt för en hobbyracer som en annan...
Det verkar finnas två ytterligheter vad gäller turbobyggen, antingen bygger man på "svenskt" sätt med kompsänkning, stor IC och mycket ladd eller så gör man tvärtom och kör med originalkomp och 0.4-0.5kg ladd utan IC (den gör ingen större nytta då låga ladd inte bygger så mycket värme).
Jag hittade ett kit på Bigccracing.com där man behöll motorn orörd och satte dit en kullagrad GT30 som laddade strax över 0.4bar. Detta ger enligt dom 260hk (på veven gissningsvis).
Hur blir motorkaraktären om man bygger på det viset? Man kan ju bygga jävligt billigt om man gör det mesta själv och jämfört med sugmotortrim är det ju i princip gratis för den effekt man får. Visst kan man ta betydligt mer effekt om man bygger på det traditionella sättet med kompsänk osv men skulle man tröttna på effekten går det ju alltid riva hojen och bygga så det håller för mer ladd senare.

Det finns ju folk som åker mitten-9or på hayabusor med det gamla vanliga PC3, helsystem osv och ett bra justerat chassi så med 70-80hk till borde man klara sig ganska länge innan det behövs mer effekt för en hobbyracer som en annan...
Last edited: