Hög komp/lågt ladd eller tvärtom?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har suttit och funderat lite över vad som går göra åt busan framöver för att få lite mer pulver utan att behöva offra 100milsturerna, jag åker mest gata men blir mer och mer intresserad av strippåkning så det kommer behövas lite mer effekt än vad det finns nu.

Det verkar finnas två ytterligheter vad gäller turbobyggen, antingen bygger man på "svenskt" sätt med kompsänkning, stor IC och mycket ladd eller så gör man tvärtom och kör med originalkomp och 0.4-0.5kg ladd utan IC (den gör ingen större nytta då låga ladd inte bygger så mycket värme).

Jag hittade ett kit på Bigccracing.com där man behöll motorn orörd och satte dit en kullagrad GT30 som laddade strax över 0.4bar. Detta ger enligt dom 260hk (på veven gissningsvis).

Hur blir motorkaraktären om man bygger på det viset? Man kan ju bygga jävligt billigt om man gör det mesta själv och jämfört med sugmotortrim är det ju i princip gratis för den effekt man får. Visst kan man ta betydligt mer effekt om man bygger på det traditionella sättet med kompsänk osv men skulle man tröttna på effekten går det ju alltid riva hojen och bygga så det håller för mer ladd senare.:)

Det finns ju folk som åker mitten-9or på hayabusor med det gamla vanliga PC3, helsystem osv och ett bra justerat chassi så med 70-80hk till borde man klara sig ganska länge innan det behövs mer effekt för en hobbyracer som en annan...

Last edited:
Jävla gheytråd !:mad:

Bygg turbo fegis !:tummenupp

Äh, köp den här och stoppa i istället:

36623_PB240017.jpg

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=36623 :D

Du vet ju vad du får om du inte bygger turbo i vinter.?
[YOUTUBE-ID]5xSY7NvX1Po[/YOUTUBE-ID]

Bygger du kommer du bli så här frän som oss andra:D
[YOUTUBE-ID]J_t98w4NbGE[/YOUTUBE-ID]

Ha ha, många svar på tråden men inga på frågan.:D

Jajja, då blir det till att åka sugmotor något år till då tills man har tid att bygga ordentligt...

Metanol är ingen krånglig lösning, det används ofta i turbosammanhang. Funderar på fullt allvar att installera ett sådant (på bilen).

Metanol är ingen krånglig lösning, det används ofta i turbosammanhang. Funderar på fullt allvar att installera ett sådant (på bilen).

Jo, jag tvivlar inte på att det funkar. Det är mer att man måste fylla på hela tiden som känns drygt, lite som att köra med lustgas. Missar man att det tagit slut ligger man dessutom pyrt till.

Oki då, Så här då!!!

Att saluföra kit där man inte sänker kompet och inte kör IC är ettsniket sätt att få in kunder i turboträsket

Offtast saknar kitten så väl som laddtryckskompensering som stora spridare och pump , Kort sagt man kommer ingenstans

Hahn , Mr turbo mm alla har dom snikdåliga kit som ,,,,,,,,,,,,,:huvet

När man ändå ger sig in och bygger turbo så gör man så pass radikala förändringar + att man får ju saka vissa köregenskaper

Stuntåka mm är ju kanske inte att tänka på ( lågfarts 12or och så)

Laddar man liiite så kan man lika gärna ladda lite till, Kanske inte 579,2 hk

men väl runt 300++

Inte mer svårkört än 250hk

Ok, jag förstår vad du menar.

När man liks är isär med hojen är det inte så värst mycket mer jobb att kompsänka, pinnbulta blocket osv så man kanske skjuter sig i röven ifall man snålbygger första gången och blir tvungen att göra om allt nästa år när man tröttnat på effekten.

Det var en intressant tanke i alla fall, och hade man inte frågat så skulle man ha dött ovetandes.:)

Om man tänker sej en "medelväg" då...Om man bygger ett turbosystem efter bästa förmåga, men utan att sänka kompet, och kör på E85 i stället, med lite "lagom" laddtryck.Givetvis med soppapump och spridare (om man inte har fuggar...) som har kapacitet så det räcker...Det borde väll resultera i en motor som går bra och rappt även innan laddtrycket kommer (borde väll vara lättare att vara startsnabb då..?), och ändå levererar ordentligt med mos när trycket kommer?

Det var så jag byggde, med tillägg ic då. Supernöjd. Jag är av åsikten att man ska vara rädd om kompet för att inte få en för tråkig karaktär på motorn(pratar väl främst gatåka här) Det lilla som finns innan det börjar ladda är värdefullt i min bok. Nu är ju moderna motorer så högkompade så helt utan kompsänkning klarar man sig nog inte om man ska ha ett ladd(och sedermera effekt) värt att nämnas vid korvkiosken.

Vet inte hur många som börjat sin turbokariär med dessa åsikter ( även jag )

Men saken är den att " tappet " är försumbart , Korrekt byggt så kan man lyfta hjulet i alla lägen även med lågt komp

Kan gott säga att alla som gått upp i turbostorlek och effekt har ändrat sin åsikt i detta hänseende

Vet inte hur många som börjat sin turbokariär med dessa åsikter ( även jag )

Men saken är den att " tappet " är försumbart , Korrekt byggt så kan man lyfta hjulet i alla lägen även med lågt komp

Kan gott säga att alla som gått upp i turbostorlek och effekt har ändrat sin åsikt i detta hänseende

Vem vet, jag kanske också ändrar åsikt med tiden och det är väl en god egenskap om man kan anpassa sig och lära sig.:tummenupp

Jag upplever att min maskin (relativt högkomp + e85) har betydligt trevligare register än motsvarande hoj med lågkomp och macksoppa.(samma hk).

Vad är det du anser folk bygger fel som gör att tappet inte blir försumbart?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti