Hög HC halt - Bil

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag vet att detta inte är mc relaterat, så behörig moderator kan flytta den till OT forumet.


Sambon har en mazda mx-3 V6 24 ventilare
har besiktat bilen & fick nerslag på avgasvärden

co är bra
lamda är bra

men hc halten är knepig som fan, när den är kall, så är den relativt låg
men när motor blir varm, så pendlar den mellan 300-800

nybytt olja
inga avgasläckage (nytt avgassystem)

frågan är vad det kan vara..

ventilspel ?

tips & råd ?
 
Häv i 2 flaskor k sprit till 30 liter soppa det gör alltid jag, inte för att det löser problemet, men går bilen bra och inte dricker onödigt med soppa så ........:)
 
Låter som mkt höga HC värden för att enbart vara en taskig kat för å va ärlig.
Taskig kat,eller en som inte tänt,borde sluta med en HC halt mellan 100 å 200 om maskin annars mår som den skall.

Har du kikat över tändsystemet vad avser slitagedelar som stift,kablar mm? Stift e väl liksom bara att byta men kablar kan man ibland kolla genom att ha igång maskin i en mörk omgivning å studera kablarna på nära håll. Allt som oftast kan man se som ett blått sken kring kablar som börjar bli lite ledsna.
Det sagt...utan att ha en aning om ifall den där Mazdan har en spole direkt på resp stift?(sk COP=coil on plug)

Men det relativt sett både höga,å uppenbarligen pendlande,HC värdet indikerar att den inte bränner allt den får.

Sen e det väsentligt att en katalysator ges möjlighet att komma upp i temp innan den lite som en jetmotor "tänder". Den behöver en viss driftstemperatur innan den går igång å eldar de rester motorn lämnar. Något att ha i tanke vid besiktningen tex.

Men som sagt. Jag hade börjat med att se över tändsystemet. Iom att CO å lambda ligger rätt å avgassystemet e tätt e det sannolikt att problemet ligger på tändsidan. En viktig grej att ha i tanke e att de flesta lambda sensorer,så även de inbyggda i ASB;s Opus 40;or,inte kan mäta det som inte e förbränt. HC e som sagt en indikation på just det. Sån´t som inte e antänt överhuvudtaget.

Kallstartsanrikning på en modern insprutad bil sköts fö av de spridare som förser motorn med bränsle hela tiden. Man har inget separat system för det sedan många år tillbaka.
Om det skulle vara så att maskinen har en taskig motortemp sensor borde du få en felkod därför i styrenhetens inbyggda diagnos system.
 
Låter som mkt höga HC värden för att enbart vara en taskig kat för å va ärlig.
Taskig kat,eller en som inte tänt,borde sluta med en HC halt mellan 100 å 200 om maskin annars mår som den skall.

Har du kikat över tändsystemet vad avser slitagedelar som stift,kablar mm? Stift e väl liksom bara att byta men kablar kan man ibland kolla genom att ha igång maskin i en mörk omgivning å studera kablarna på nära håll. Allt som oftast kan man se som ett blått sken kring kablar som börjar bli lite ledsna.
Det sagt...utan att ha en aning om ifall den där Mazdan har en spole direkt på resp stift?(sk COP=coil on plug)

Men det relativt sett både höga,å uppenbarligen pendlande,HC värdet indikerar att den inte bränner allt den får.

Sen e det väsentligt att en katalysator ges möjlighet att komma upp i temp innan den lite som en jetmotor "tänder". Den behöver en viss driftstemperatur innan den går igång å eldar de rester motorn lämnar. Något att ha i tanke vid besiktningen tex.

Men som sagt. Jag hade börjat med att se över tändsystemet. Iom att CO å lambda ligger rätt å avgassystemet e tätt e det sannolikt att problemet ligger på tändsidan. En viktig grej att ha i tanke e att de flesta lambda sensorer,så även de inbyggda i ASB;s Opus 40;or,inte kan mäta det som inte e förbränt. HC e som sagt en indikation på just det. Sån´t som inte e antänt överhuvudtaget.

Kallstartsanrikning på en modern insprutad bil sköts fö av de spridare som förser motorn med bränsle hela tiden. Man har inget separat system för det sedan många år tillbaka.
Om det skulle vara så att maskinen har en taskig motortemp sensor borde du få en felkod därför i styrenhetens inbyggda diagnos system.

Kan inte opus 40.n mäta dom syrerester som följer med vid dålig förbränning?
 
@skäggo.
Mja.
En lambda arbetar över ngt som kallas en Nerst cell. Jag har varit inblandad i utvecklingen av styrningen av bredbandarn för det svenska VEMS systemet bla å då har de här frågorna varit på tapeten.
Grejen e att det raka svaret,som då inte e catch all,e nej.
För att en lambda skall kunna reagera krävs att ngn form av förbränning varit igång. Den kan INTE mäta ren HC(hydro carbon=kolväten=ren bensin) förekomst.

Egentligen e det så att Nerst cellen reagerar bla på mängden fritt Ozon. Som bekant e inte syre ledande,medans Ozon(som bla bildas vid förbränning av olika orsaker) är.
Mkt dumt förklarat,för att det skall bli begripligt,kan man likna en Nerst cell vid ett par kondensatorplattor ung. De har en reagens vs just den mängd spänning som kan alstras över dem.
Som sådan e den därför även temperatur beroende utav helvete varför bredbands lambdor alltid har ett inbyggt värmesystem vars uppgift e att hålla cellens temp kring ung 650gradC.

En flergas analysator,som tex Opus 40 eller SUN mga 1200 mfl,har en halvt avancerad Lambda,men inte heller den kan mäta det som inte antänts.
 
Kan inte höga HC bero på olja i förbränningsrummet. Taskiga ventilstyrningar och/eller kolvringar ?
 
@skäggo.
Mja.
En lambda arbetar över ngt som kallas en Nerst cell. Jag har varit inblandad i utvecklingen av styrningen av bredbandarn för det svenska VEMS systemet bla å då har de här frågorna varit på tapeten.
Grejen e att det raka svaret,som då inte e catch all,e nej.
För att en lambda skall kunna reagera krävs att ngn form av förbränning varit igång. Den kan INTE mäta ren HC(hydro carbon=kolväten=ren bensin) förekomst.

Egentligen e det så att Nerst cellen reagerar bla på mängden fritt Ozon. Som bekant e inte syre ledande,medans Ozon(som bla bildas vid förbränning av olika orsaker) är.
Mkt dumt förklarat,för att det skall bli begripligt,kan man likna en Nerst cell vid ett par kondensatorplattor ung. De har en reagens vs just den mängd spänning som kan alstras över dem.
Som sådan e den därför även temperatur beroende utav helvete varför bredbands lambdor alltid har ett inbyggt värmesystem vars uppgift e att hålla cellens temp kring ung 650gradC.

En flergas analysator,som tex Opus 40 eller SUN mga 1200 mfl,har en halvt avancerad Lambda,men inte heller den kan mäta det som inte antänts.

Aah, ok, men varför reagerar den med ökat lamda då det dras in friskluft i avgassystemt vid en evt. läcka på det samma?
 
Olja ja som sagt. Taskiga ventilstyrningar är ju inte ovanligt på en Mazda.
 
@Skäggo.
Ett numeriskt ökat lambda innebär att motorn går snålare. Normalt e det så att om ett grenrör eller ngt liknande läcker så dras frisk luft IN vilket får lambdan att reagera som så att den rapporterar att blandningen e för snål.
Sprutet reagerar då,i sk "closed loop" genom att addera bränsle för att nå sitt satta målvärde-vilket oftast finns angivet rent numeriskt i sk interpolariserande matriser.
 
@Skäggo.
Ett numeriskt ökat lambda innebär att motorn går snålare. Normalt e det så att om ett grenrör eller ngt liknande läcker så dras frisk luft IN vilket får lambdan att reagera som så att den rapporterar att blandningen e för snål.
Sprutet reagerar då,i sk "closed loop" genom att addera bränsle för att nå sitt satta målvärde-vilket oftast finns angivet rent numeriskt i sk interpolariserande matriser.

Nu syftade jag iof. på gasmätaren, men vad jag inte får ihop är varför den inte skulle kunna mäta dom oförbrända syreresterna? För det borde väl finnas en del sådana om den nu misständer som du var inne på?

En viktig grej att ha i tanke e att de flesta lambda sensorer,så även de inbyggda i ASB;s Opus 40;or,inte kan mäta det som inte e förbränt. HC e som sagt en indikation på just det. Sån´t som inte e antänt överhuvudtaget.
 
Ja den bilen förbryllar hela stationen.

Idag hade jag inne en bil som hade HC-halt på 170 när han kom in. Väl där ute efter en rejäl varmkörningsrunda så rök det något så fruktansvärt om hans mögbil när man varvade motorn.'
HC-halt på 800.

Han visste att den tog olja och det bara måste ha ett samband.

Läckage från sumpen är obetydligt dock.
 
Ja den bilen förbryllar hela stationen.

Idag hade jag inne en bil som hade HC-halt på 170 när han kom in. Väl där ute efter en rejäl varmkörningsrunda så rök det något så fruktansvärt om hans mögbil när man varvade motorn.'
HC-halt på 800.

Han visste att den tog olja och det bara måste ha ett samband.

Läckage från sumpen är obetydligt dock.



köpte nya stift idag, skall byta i morgon. så tittar jag/vi förbi & testar igen
 
Jag hade tidigare en Mazda 323 av 90-talsmodell och de hade, liksom Oplar, en tendens att bygga på sot på ventilerna när de "gubbkördes" eller kördes mycket korta sträckor med läckande ventiler och högt HC som följd.
Mazdas mekanikers förslag var att istället för att renovera toppen för vansinnespengar, tanka hälften E85 en tank och helt sonika "köra skiten ur bilen". Full gas och höga varv. Den högre arbetstemperaturen ihop med hårdkörningen förbrände avlagringarna och se, det funkade. Nästa besiktning var HC fullt normalt med vanlig soppa och bilen gick faktiskt bättre.

Om det hjälper dig, eller ens är nyttigt att göra så låter jag vara osagt. I mina ögon borde det påverka HC med både kall och varm bil, så det kanske inte är lösningen trots allt.
 
Jag hade tidigare en Mazda 323 av 90-talsmodell och de hade, liksom Oplar, en tendens att bygga på sot på ventilerna när de "gubbkördes" eller kördes mycket korta sträckor med läckande ventiler och högt HC som följd.
Mazdas mekanikers förslag var att istället för att renovera toppen för vansinnespengar, tanka hälften E85 en tank och helt sonika "köra skiten ur bilen". Full gas och höga varv. Den högre arbetstemperaturen ihop med hårdkörningen förbrände avlagringarna och se, det funkade. Nästa besiktning var HC fullt normalt med vanlig soppa och bilen gick faktiskt bättre.

Om det hjälper dig, eller ens är nyttigt att göra så låter jag vara osagt. I mina ögon borde det påverka HC med både kall och varm bil, så det kanske inte är lösningen trots allt.

Tack! Nu vet jag vad jag ska säga till farbror blå om jag blir stoppad för fortkörning i en mazda 323.. :D
 
Ja den bilen förbryllar hela stationen.

Idag hade jag inne en bil som hade HC-halt på 170 när han kom in. Väl där ute efter en rejäl varmkörningsrunda så rök det något så fruktansvärt om hans mögbil när man varvade motorn.'
HC-halt på 800.

Han visste att den tog olja och det bara måste ha ett samband.

Läckage från sumpen är obetydligt dock.


Va fan har du gått och blivit besgubbe på äldre dagar?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top