Hög däcktemperatur på bana - Åtgärd?

Kollade kalltrycket nu och har 2.3 bak/2.2 fram, testar att fortsätta med det. Dave Moss hade gjort någon däckslitageguide som en annan förare kollat upp nu och enligt den så har jag mkt frirull in och genom kurvorna. Alltså blir det att nöta gaskontroll idag precis som jag tänkt enligt instruktionerna jag fick av de andra igår =0)

Varför köra med 2.3 bar i däcket när rek. är 2.9?
Gatdäcken är inte byggda för att gå med för lågt tryck som racedäcken. Jag körde iofs på PP när jag körde bana med triplen men gick aldrig under 2.7 bar bak eller 2.4 fram (kalltryck)

Hade inte alls samma problem som många andra på PP fastän tempot var lika högt eller högre.
Testa öka trycket till i alla fall 2.7 bar och se om det blir någon skillnad.

Gatdäcken är gjorda för ett visst tryck.
Jag rekommenderar aldrig att gå under 2,3 kalltryck på ett gatdäck. Helst inte under 2,5 faktiskt.
Detta däck ska inte gå under 2,5 för att stommen ska arbeta som den är gjord för. Helst lite mer än så också.
Michelin rekommenderar att använda hojens rekommendationer oavsett om man kör gata eller bana för detta däcket.

Det är rörelsen i gummit som skapar värme bla.
Det är även rätt att man kan släppa ut lite luft ur däcket om det går varmt när man kör bana.
Men ett gatdäck har en annan stomme och det kan uppföra sig väldigt fel om man släpper ut för mycket luft.

Att du har ett konstigt däckslitage kan bero på Gotland Ring som är en ökänd "däckätarbana"
Nu kan jag inte se däcket så jag vet ej exakt hur slitaget ser ut.

När det är varmt så släpper man ut luft för att öka kontaktytan och därmed går däcket lite svalare. Men det är ytterst lite man kan släppa ut på ett gatdäck.

(Edit: ändrat ang värme kontra kontaktyta)

Last edited:
Hänget bör ALLTID ställas in efter föraren som skall köra hojen oberoende av vad det är för hoj (förutsatt att det går då) Man får en mycket trevligare hoj att köra :)

Hojen har spec på 2.5 fram och 2.9 bak.

Nu testat en runda:

Kallt 2.3 bak 2.2 fram.

Varmt 2.55 bak 2.35 fram

Ställt fjäderförspänningen bak till grundinställningen men inte hunnit pilla på de andra ännu. Kändes helt ok ökar trycket efter nästa runda för att se hur det funkar.

En som filma mig 2-3 varv, nyttigt o se o f-n va sakta jag kör :tummenupp

Hojen har spec på 2.5 fram och 2.9 bak.

Nu testat en runda:

Kallt 2.3 bak 2.2 fram.

Varmt 2.55 bak 2.35 fram

Ställt fjäderförspänningen bak till grundinställningen men inte hunnit pilla på de andra ännu. Kändes helt ok ökar trycket efter nästa runda för att se hur det funkar.

En som filma mig 2-3 varv, nyttigt o se o f-n va sakta jag kör :tummenupp

Vad får du för varvtider?

Höjde från hyffsat varmt däck (10 min stilla) till 2.7 bak och 2.5 fram. Lite mer smälta blev det passet därpå men förhoppningsvis körde jag lite snabbare också =0)

Varvtiderna vet jag inte och vet inte om jag vill veta heller ;0) Skyller på att tidtagning (officielt) inte är tillåten. Kul är det iaf och glad att jag ligger i en grupp där jag blir omkörd istället för att behöva krångla med omkörningar.

Testa CMS Lap timer men det funka inte, skiten starta inte ens när jag öörna iväg... Någon som vet om en timer app som funkar, gps?

Höll mig på hjulen iaf, underbara 3 dagar och idag "släppte" det och då menar jag inte däcken :tummenupp Blev väl någon bra filmsnutt och bild som kommer upp i mediadelen sen ikväll om jag orkar o hinner.

Däcken blev bättre = när jag våga gasa lite =0) Nästa gång ska jag dock köra i långsamma gruppen o jobba mig uppåt, polaren fick svartflag under hanst sista repa :mattias

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti