Hög CPU-användning

• Thread starter Thread starter Henken
  • Start date Start date

Henken

Guest
Min bärbara har börjat sega rätt ordentligt, nu när jag sitter och kollar på aktivitetshanteraren ser jag att CPU-användningen är skithög! Pendlar upp och ner men är på 100% ofta och pendlar ner med nån sekunds mellanrum.

Är det virus eller vad händer?

Du kan se vilken process som tar CPU-kraft i fliken "Processer" i aktiviteshanteraren. Sortera efter CPU så blir det lättare att upptäcka.

Ofta kan det vara antivirusprogram eller något annat program som körs och är helt normalt (för operativsystemet windows...).

Du kan se vilken process som tar CPU-kraft i fliken "Processer" i aktiviteshanteraren. Sortera efter CPU så blir det lättare att upptäcka.

Ofta kan det vara antivirusprogram eller något annat program som körs och är helt normalt (för operativsystemet windows...).

firefox tog sjukt mkt i jämförelse med de övriga kraftslukarna msn, winamp och explorer (explorer? använder jag inte ens)

Tidigare har det gått utan problem, det är först sista dagarna det börjat kärva ihop & bli segt :confused:

firefox tog sjukt mkt i jämförelse med de övriga kraftslukarna msn, winamp och explorer (explorer? använder jag inte ens)

Jag tror explorer.exe är någon fundamental bakgrundsprocess i Windows som man inte kan stänga av. Nån som har bättre koll?

Jag tror explorer.exe är någon fundamental bakgrundsprocess i Windows som man inte kan stänga av. Nån som har bättre koll?
Det stämmer; "explorer.exe" är själva "skalet" i windows.
("iexplore.exe" är internet explorer.)

Hur gör jag för att snabba upp datorn igen? Den har aldrig varit såhär seg innan...

Tack för länkarna, nu har jag gjort en del förbättringar.

DOCK är det underligt att firefox tar så sjukt mycket kraft, det är oftast där som det sniglar igen så att säga. Detta är ett nytt problem sen nån vecka tillbaka.

Installera om?

Du har inte installerat nån extension senaste veckan?

Prova starta firefox i "safe mode", då den startar utan några extensions överhuvudtaget.

starta firefox med:

firefox.exe -safe-mode

Och se om den fortfarande tar mycket CPU.

Troligtvis är det all flashreklam som ger 100% i cpu-användning. Testa att installera pluginet "adblock plus" i firefox och blocka bort flashreklamen så försvinner troligen ditt problem. :tummenupp

Jag har inte installerat något extension, däremot plockat bort en när det började sega. Flashreklamen vet jag inte vad du menar riktigt men jag har iaf förbjudit script på alla hemsidor, får låsa upp en & en.

Fortfarande segt även om det blivit bättre. Allt verkar handla om firefox för det tar sjukt mycket kraft numera, ju mer fönster, desto segare. Aldrig hänt innan...

Jag har inte installerat något extension, däremot plockat bort en när det började sega. Flashreklamen vet jag inte vad du menar riktigt men jag har iaf förbjudit script på alla hemsidor, får låsa upp en & en.

Fortfarande segt även om det blivit bättre. Allt verkar handla om firefox för det tar sjukt mycket kraft numera, ju mer fönster, desto segare. Aldrig hänt innan...

Testa att installera adblock, att förbjuda script hjälper uppenbarligen inte. Flashreklam är rörlig/interaktiv reklam (en del kan vara gifanimationer vilka inte slöar ner). Aftonbladets och expressens hemsidor brukar vara fullproppade med flash och riktigt slöa.

Om du högerklickar på flashreklam så står det "Settings... About Adobe Flash Player"

Jag skulle nog rekommendera dig att radera din firefox-profil och skapa en ny. Ibland kan man lyckas med helt felaktiga isntällningar i ens profil som får programmet att flippa helt.

finns nån startparameter du kan ange för att hantera profiler, lägga itll nya, ta bort gamla tex.

Börja med att lägga till en ny, och starta på den.

Är datorn enbart seg när du kör FF? Annars kan det faktiskt vara så enkelt som att fläkten dammat igen, kan vara värt att kolla iaf.

Det är bara med FF som det strular. Ska testa länken samt att fixa ny användare. :)

Har även fixat ad-block nu.

Back