Hög bränsleförbrukning

Mr.G

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 955i 2006 - svart
Tjenare.

Blev relativt nyligen ägare till en Triumph Sprint ST årsmodell 2001 och den är fullkomligt underbar att köra, men den har väldigt hög bränsleförbrukning.

189.9 km med många småturer och mängder av kallstarter blev 0.87 liter milen. Det var efter denna tankningen som jag blev lite misstänksam och körde därefter en testrunda.
106.4 km i en enda vända med varm hoj blev 0.78 liter milen.
Dessa siffror känns väldigt höga för mig.

Har jag fel?
Om jag har rätt - vad gör man för att fixa detta (jag programmerar datorer och skruvar inte i motor - MYCKET basic förklaring uppskattas)?
Jag köpte hojen för 6 dagar sedan av en begagnat säljare - bör dom åtgärda detta? Man får ju 3 månaders garanti av dem - täcks detta eller inte?

Bara för att säkerställa - jag är fullständig motordum, jag fattar hur verktyg funkar och hur man applicerar dem på muttrar och skruvar samt grundläggande hur en motor funkar så med massor av specifik info kan jag nog lösa rätt mycket själv, men jag fattar inte något av förkortningar, slanguttryck eller dylikt så please - var mycket utförlig i förklaringar - tack på förhand.

All hjälp i frågan uppskattas oerhört mycket. Tack för din tid/hjälp.

// Anders
Göteborg
 
Nu brukar jag inte reflektera över förbrukningen sålänge motorn går som den ska.
Men 0,8l/mil är ungefär vad min 1000kubikare från -04 drar och det är en något modernare motor. Smörj kedjan och se över lufttrycket i däcken, annars är allt som det ska.
Så jag tycker att du ska sitta still i båten och inte tänka så mycket på det.
 
Låter högt om du inte kört väldigt hårt.

Har du vettig temperatur? Annars kan det vara termostatet som strular och vissa tidiga inspruthojar fetar upp blandningen rejält innan dom nått upp till över 70 grader.
 
Kör jag lugnt i 80-120 (landsvägstransport) så drar min 1100 ca 0,65. Lite till på det om man börjar köra aktivare naturligtvis. Så det känns inte så fel i jämförelse tycker jag.
 
om jag inte kör lungt brukar jag snurra runt 0,8 vad den tar när jag kör lungt vet jag faktiskt inte. brukar altid hinna gasa en del på varje tank
 
Är rätt ointressant att jämföra Trajan med andra typer utav hojar. Min tex drar ju utan problem under 0,4 om jag kör lugnt.

Hör med andra Sprintägare vad den brukar dra? Rent spontat tycker jag att det låter som att den drar lite väl mycket för en Sprint.

"Bränslesnål är den också trots hyfsat aktiv körning så ligger jag i regel runt 0.55L/mil."

Från http://www.bike.se/review/view.php?id=81
 
Last edited:
Låter högt. Min Speedtriple ligger väl runt 0,6 normal körning. Vad har du för motor temp? Låter annars som den är något konstigt mappad. Går den rent när den är varm? Men om du har garanti så be dom kolla över den.
 
Som sagts, den egna förbrukningen är tämligen ointressant om inte de som svarar nu äger en sprint st. Generellt låter det däremot rätt högt. Trodde de där var snåla, inte hört något annat.

Nu kommer kanske bättre vetande att säga emot mig, men ett kvartssekel med motorcyklar har gett vi handen att när temperaturen stiger i luften sjunker förbrukningen. Värsta förhållandet jag stött på var min stånka som ville ha en 1/2 gång extra när temperaturen ligger under +10. Fanns inga påvisbara fel heller, slamrade påtagligt vid dessa temperaturer...

Om hojen är välservad, har fräscha stift och luftfilter, rätt tryck i däcken, (kan göra en hel del, inte minst på lite tyngre hojar), kan det väl finnas anledning till ett lambdatest så den inte går för fett. Minns inte, insprutning?

Fattar inte de som inte bryr sig, kör ni bara runt kvarteret? Finns väl inget mer irriterande än att behöva stanna och tanka i tid och otid. Någon mer än jag som kört där det inte finns mack var tionde mil? VTR med sin fingerborgstank går iofs fint på tvåtaktsföda,(tack bonden), bonus att det luktar gott... Eller han i gänget som kommer 40 mil på en tank, hur kul är det att behöva stanna för att de andra kör citybikes?
 
Last edited:
Min drar under 0,6 vid längre turer och blandad körstil.
Nu är min en -06a men låter som din drar mycket. Kolla luftfiltret.
 
Tack för alla tips och råd. Jag har varit på butiken där jag köpte den och de har konstaterat att det är 100% säkert något fel. De hade inte tid att ta den när jag kom dit igår, men skall ta den idag (tisdag) eller senast i morgon.

De vet inte säkert om det är luftfilter eller temperaturgivaren men (oj, nu är jag på djupt vatten, klarar jag att återberätta detta utan att göra bort mig) de är rätt säkra på att det är något som fastnat i kylaren så att kylarvätskan aldrig blir rätt tempererad utan är för kall hela tiden och hojen kör i choke läge jämt. Bland annat så kollade de avgasröret som var helt beck-svart runt utblåset.

Så det verkar som det definitivt är fel på något.

Min fråga numera, ponera nu att det är kylningen som inte funkar 100% och således ger hojen choke hela tiden, kommer den att gå bättre eller oförändrat när detta är inställt?

Tack så jätte mycket för tips och idéer och att ni lägger ner er tid för att hjälpa mig. Uppskattas mycket!

// Anders
Göteborg
 
Tack för alla tips och råd.

Min fråga numera, ponera nu att det är kylningen som inte funkar 100% och således ger hojen choke hela tiden, kommer den att gå bättre eller oförändrat när detta är inställt?

Tack så jätte mycket för tips och idéer och att ni lägger ner er tid för att hjälpa mig. Uppskattas mycket!

// Anders
Göteborg

Vad dom menar är att: Troligtvis. Att termostaten har fastnat i öppet läge och motorn kyls för fullt hela tiden. Termostaten måste kunna stänga vattenflödet när den är kall för att kylvattnet ska vara kvar i motorn utan att cirkuleras ut till kylaren och kylas.

Är motorn kall behövs det lite extra bränsle för att motorn ska gå bra. Förgasningen av bränsle blir mycket bättre när motor blir varm och man får en "Effektivare" Bättre Verkningsgrad.

Prova att få upp temperaturen genom att sätta en pappskiva framför kylaren. Var försiktig så den inte lossnar när du kör. Ha ett extra öga på tempmätaren så den inte blir "För" varm.

Mats
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top