Hårt vs mjukt ryggskydd

Alla ryggskydd är bättre än inget ryggskydd.
Inget ryggskydd kan garantera att man inte skadar sig.
Kör försiktigt och håll er på hjulen i stället för att testa vilket ryggskydd som är bäst.
/Stefan
 
Nu är det i och för sig ett antal år sen, men Bike publicerade ett seriöst test av ryggskydd. Halvarsons mjuka ryggskydd låg i topp vill jag minnas, inte helt säker men jag tror till och med det var bäst i test...
 
Ja det låter ju logiskt att dom funkar så=)

Jo det blir ju ett problem då du vill ha ett rörligt skydd som samtidigt är "hårt". Bästa vore väl helt enkelt en tjock "madrass" och ett plattsystem som det vi har idag. Då är man ju skyddad emot lite allt möjligt. Dock kommer man säkert köra å h-vete bara för att man är smidig som en stelopererad elefant.

Vore kul med test just de där om man landar t.ex. på en sten i ett dike eller liknande=) För när det gäller att bara drutta ner i asfalten är det nog samma lika vad du har på dig. (Förutsatt att du inte böjs åt alla möjliga håll.)

Det är väl lite så dom testar ryggskydden. Dom ger ryggskyddet smällar på olika ställen och ser hur stor kraft som tränger igenom. Nu vet jag inte riktigt hur noga dom kollar hur kraften sprids över ryggskyddet men dom kollar i alla fall hur mycket smällen dämpas. Om den genomträngande kraften är tillräckligt låg så blir skyddet godkänt för klass 1 eller 2 beroende på hur bra det klarade jobbet.
 
Armeringsjärn var kör du hoj?:va

Varför tror 99% av alla ryggskydd är hård som sälj?
Har man max otur så. Folk dumpar en massa skrot och sopor ute i dikena .Men det har ju gjorts tester som visar att vissa hårda är sämre än vissa mjuka bikakeskydd.Man får ju hoppas de vet hur man gör testerna
 
Armeringsjärn var kör du hoj?:va

Varför tror 99% av alla ryggskydd är hård som sälj?

Jag tror att en stor anledning till att majoriteten av ryggskydden som säljs är hårda beror på att gemene man är övertygad om att ett hårt yttre lager alltid är bättre.
Hur det ligger till i praktiken är en annan fråga.
Halvarsons track är ju ganska mjukt och uppvisar ändå väldigt bra resultat. Bättre än många skydd med hårt ytterhölje.

Mängden spetsiga föremål runt våra vägar är ju ganska begränsad. Däremot är det gott om stolpar, pelare, träd, stenar och annat som gör att det kan ta stopp rätt fort. Dessutom tror jag att plasten (som ju faktiskt är ganska mjuk) på dom hårda ryggskydden ger ett ytterst begränsat skydd när det börjar bli frågan om att bli spetsad.

Det är ju också en fråga vad skyddet faktiskt ska skydda mot. Vi vill ju troligen att det ska skydda ryggraden att få smällar så att kotorna krossas eller spräcks. Det gör även mjuka skydd.
Vill vi att det ska kunna förhindra att vi blir spetsade om vi glider i 90 knyck med ryggen före mot en spetsad påle? Nja. Kanske inte. För det skulle innebära att vi kommer att vikas baklänges över pålen och därmed är ryggen av vilket är ganska allvarligt och något som inte går att reparera. Om man däremot blir spetsad så kanske ryggen inte går av utan man får skador på mjukdelar vilket i många fall går att reparera alternativt läker.

Ryggskyddet är till för att skydda ryggen från dom värsta smällarna från stenar, trotoarkanter, stolpar mm som finns efter vägarna. Dom är inte anpassade för att skydda från att bli spetsad då detta är en i sammanhanget osannolik företeelse. Det hårda skalet har till uppgift att sprida kraften lite så att det mjukare underliggande stötupptagande materialet kan göra sitt jobb bättre. Ett mjukt skydd använder sig istället av viskoelastiska material som hårdnar vid smällar och därigenom sprider kraften självt. Då behövs inte det hårda skalet.
 
Nu var det ju inte en platt yta mot platt yta kollision jag tänkte men ok.

Om jag kontrar då med myntet:
Tejpa fast en bit plywood över knogarna och slå in i en skarp/vass yta, en spik för att göra det enkelt t.ex.
Ta sedan och vira en bit av ett sittunderlag runt knogarna och slå in i samma spik.

Om vi istället vänder på det. Sätt på dig ett ryggskydd som har hårt ytterskal. Kasta dig sedan baklänges på en 4 tums spik och se om den tränger igenom. Skalet på ryggskyddet har till uppgift att sprida kraften i en smäll från exempelvis en sten så att det mjuka stötupptagande materialet kan göra sitt jobb bättre. Det ger ett väldigt dåligt skydd för vassa föremål då detta inte är syftet med ytterhöljet.
Den plasten dom använder är alldeles för mjuk för det. Dessutom skulle man då inte kunna ha lufthål i höljet då detta försämrar konstruktionen avsevärt i just det avseendet.
 
En annan sida av diskussionen:
Jag har ett (mjukt) i jackan. Då sitter det alltid där även om jag bara kör till affären efter en liter mjölk. Hade jag haft ett separat som enda alternativ hade jag nog slarvat. Men det kanske bara är jag..?
//Fredrik
 
Vilket snack.
Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.

Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag... :tungan
 
Det är väl lite så dom testar ryggskydden. Dom ger ryggskyddet smällar på olika ställen och ser hur stor kraft som tränger igenom. Nu vet jag inte riktigt hur noga dom kollar hur kraften sprids över ryggskyddet men dom kollar i alla fall hur mycket smällen dämpas. Om den genomträngande kraften är tillräckligt låg så blir skyddet godkänt för klass 1 eller 2 beroende på hur bra det klarade jobbet.


Ja okok:)
Jag har inte ifrågasatt om mjuka ryggskydd funkar, utan snarare hur, och har fått ett gäng svar på det. Tackar! =)

När ni säger att mjuka skydd funkar "tempur madrass style" så kommer jag osökt att tänka på de där dom brukar leka med på Discovery, majsmjöl och vatten är det dom blandar va?

Man kanske får blanda ihop lite i en påse å se hur det står sig i ett labb test! Trist när det går hål på påsen dock..
 
Vilket snack.
Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.

Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag... :tungan

...men då förutsätter man att plastbitarna gör någon skillnad i närkontakt med den där stenen (det tror inte jag, har spräckt några plastbitar i enduroskogen med i sammanhanget rätt klent krockvåld).
Inte heller kommer ett gäng ledade plastbitar att skydda mot att man lindas runt en stolpe.

Personligen tror jag att sprida kraften är mer intressant, vilket Halvarssons "Track" (mfl) gör bra.
 
En annan sida av diskussionen:
Jag har ett (mjukt) i jackan. Då sitter det alltid där även om jag bara kör till affären efter en liter mjölk. Hade jag haft ett separat som enda alternativ hade jag nog slarvat. Men det kanske bara är jag..?
//Fredrik

Det är ju en sak som kan vara värd att betänka. För en del i alla fall. Nu är det väl inte alla som använder sin hoj till något annat än nöjesturer där man absolut inte handlar något som man inte kan äta upp genast men jag gör ju som du. Jag drar till affären ibland efter en liter mjölk och då kan det ju vara smidigt att slippa hålla på med ett separat ryggskydd.

Det där att ryggskyddet kan flytta sig så mycket tror jag är överdrivet. I alla fall om man har en jacka som är av någorlunda rätt storlek. I alla fall min MC jacka sitter rätt fixerad i och med att jag trär igenom armarna. Ska ryggskyddet flytta på sig så måste även mina armar och axlar flytta på sig och om dom gör det i alltför stor grad utan att ryggen följer med så har jag vissa problem oavsett om det hänger ett ryggskydd någonstans där.
 
Vilket snack.
Något som är mjukt kommer alltid att fördela en smäll sämre.
Det behövs inga armeringjärn osv för att det skulle vara bättre, stenar, stubbar, stolpar, bilar mm.
Ryggen kan inte lika lätt bli böjd/vikt med ett hårt skydd, det behövs inte allt för mycket tankeverksamhet för att lista ut det.

Kolla även på vad de som tävlar åker med, de har de bästa som går att få för pengar och inte är det sittunderlag... :tungan

Nja. Jag är rätt så övertygad om att plasten på ryggskyddet har en enormt begränsad effekt vad gäller risken att böja ryggen bakåt.
Testa. Ta förslagsvis ett Dainese ryggskydd och prova att böja det bakåt. Känn efter hur mycket kraft du behöver för att böja det till ett U. Tag sedan en kompis. Lägg honom på mage och testa att trycka hans huvud mot hans rumpa och jämför hur mycket kraft som behövs.

Ryggskyddets effekt på hur lätt man böjer ryggen bakåt är av ungefär samma betydelse som om man försökte staga upp ölandsbron med blompinnar.
 
Är det någon som överhuvud taget läst vad Level 1 & 2 står för dvs. vad ryggskydden är godkända för att skydda, ni kommer att bli förvånade. Jag trodde i min enfald att det var ryggraden, men det var fel.
 

Intressant -helt klart, informativt -tveksamt. Först och främst säger rapporten väldigt lite om exakt vad ryggskydden är avsedda att skydda. Mjukdelar, ja, men vilka? Sen trist att rapporten är en aning daterad, mitt skydd fanns t.ex. inte med bland testade produkter trots att det a) inte är nytt b) är väldigt populärt.

Bra länk dock! Tack!
 
För mig är det ganska självklart att ett ryggskydd med hårdare skal skyddar och fördelar kraften bättre en mjukt.

Placera en 1cm skummgummidyna på ryggen. Placera en sedan en hårdare plastskiva på 3mm över o klappa till med basebolls trä.
Efter du gjort det så tar du bort plastskivan o lägger på ytterligare 3mm skummgummi så du har samma tjocklek som tidigare men endast med skummgummi material...klappa till igen lika hårt.

Känns ganska självklart vilket som borde göra ondast...eller?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top