Hårt växlande kawa zxr 750 93års

lingonsaft

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
hoj lös!!
Är de någon som förslag på va man kan göra me en hårt växlande låda?? har en 93 o haft en 92 me samma problem, på 92 byte ja koppling men den inte direkt bättre.. finns de någon bra olja elle något annat man kan göra? :confused:
 
Om du inte redan har det, så skaffa dig en JASO-märkt olja. Har för mig att märkningen innebär att oljan ska funka bra med våtkoppling, men jag är inte helt säker. Min tanke var i alla fall att om lamellerna klibbar mindre så borde växlarna gå i lite lättare. :)

Är det bara ettan till tvåan eller är den "klonkig" på alla växlar?
 
PacMan skrev:
Om du inte redan har det, så skaffa dig en JASO-märkt olja. Har för mig att märkningen innebär att oljan ska funka bra med våtkoppling, men jag är inte helt säker. Min tanke var i alla fall att om lamellerna klibbar mindre så borde växlarna gå i lite lättare. :)

Är det bara ettan till tvåan eller är den "klonkig" på alla växlar?

Min växlar också ganksa hårt och klonkigt. Kawwa-klonket sa en polare på jobbet som hade en i mitten av nittiotalet. Gissar att det är någonting man får leva med!
 
Pelvan skrev:
Min växlar också ganksa hårt och klonkigt. Kawwa-klonket sa en polare på jobbet som hade en i mitten av nittiotalet. Gissar att det är någonting man får leva med!


Kan tyvärr bara stämma in... Hade en ZXR 90:a, klonk, klonk, klonk sa det!
 
Jag har en 93:a ZXR750R med kitlåda, den klonkar mest på ettan, kör med en bra syntetolja så klonkar det lite mindre.
 
Hör inte riktigt med detta att göra men.. Ska kolla på en zxr 750 -92 4000mil idag så... vad tycker ni om era hojar? är det ngt jag ska vara speciellt noga med att kolla? Ni är nöjda med era köp?
 
Pelvan skrev:
Min växlar också ganksa hårt och klonkigt. Kawwa-klonket sa en polare på jobbet som hade en i mitten av nittiotalet. Gissar att det är någonting man får leva med!
jJa har också hört de att dom är såna i lådorna.. tyvärr!
 
provkörde å köpte en kawa zxr750 idag men tyckte inte det klonkade merän ett par andra cyklara jag testat faktiskt mindre.. iofs så varvade jag inte den så högt innan växlingarna om d kan ha ngt me det å göra..hursomhelst så kändes den HELT rätt.. ser fram emot en heldAG på vägarna :)
 
hittebarnX skrev:
provkörde å köpte en kawa zxr750 idag men tyckte inte det klonkade merän ett par andra cyklara jag testat faktiskt mindre.. iofs så varvade jag inte den så högt innan växlingarna om d kan ha ngt me det å göra..hursomhelst så kändes den HELT rätt.. ser fram emot en heldAG på vägarna :)

Hur många hästar har den? De "vanliga" ZXR:erna, (inte RR-versionerna tror jag) som såldes i Sverige 91 och kanske 92 var ju strypta till 100 hk, men andra kolvar och en massa annat dyrt.
 
hittebarnX skrev:
provkörde å köpte en kawa zxr750 idag men tyckte inte det klonkade merän ett par andra cyklara jag testat faktiskt mindre.. iofs så varvade jag inte den så högt innan växlingarna om d kan ha ngt me det å göra..hursomhelst så kändes den HELT rätt.. ser fram emot en heldAG på vägarna :)
va har du köpt för års model? o pris om man får fråga? Kör ni fighters elle kåp hojar?
 
PacMan skrev:
Hur många hästar har den? De "vanliga" ZXR:erna, (inte RR-versionerna tror jag) som såldes i Sverige 91 och kanske 92 var ju strypta till 100 hk, men andra kolvar och en massa annat dyrt.
jag vet faktiskt inte.. om man tittar på specifikationerna på utländska sajter ska det ju vara runt 120hk men på papperna jag har hemma står det 100.. är oxå intresserad av att veta.. vad har du i din?
"men andra kolvar och en massa annat dyrt" vad?
 
lingonsaft skrev:
va har du köpt för års model? o pris om man får fråga? Kör ni fighters elle kåp hojar?
köpte en -92a 29000:- nya däck både fram å bak ser ut som ny.. allt orginal utom avgas, sport.. vad köpt du din för?
 
hittebarnX skrev:
jag vet faktiskt inte.. om man tittar på specifikationerna på utländska sajter ska det ju vara runt 120hk men på papperna jag har hemma står det 100.. är oxå intresserad av att veta.. vad har du i din?
"men andra kolvar och en massa annat dyrt" vad?

Jag var ute och cyklade lite där, sorry! Gatversionerna av hojen som såldes 91, 92 var inte strypta (möjligen i förgasarna, men dom strypningarna lär vara borta för länge sen), utan hade helt enkelt "bara" 100 kusar. Det var 93 som den "dyrt" strypta såldes, då med 80 hk. Parallellt såldes RR-verionser av dessa årsmodeller, och dom hade uppåt 120 hk. Det blev visst lite rörigt här, fråga om det är nåt du inte hajar :)

I min 89:a har jag 107 kusar, men det är ju inte alls samma motor som 91 och senare.
 
PacMan skrev:
Jag var ute [...] och senare.
hehe jo lite klarare men på pappret på vv som jag fick till så står det att den är registrerade till 100hk.. innebär det jag har 100 i den eller har jag 120? är zxr750 en ninja hoj? :)
 
hittebarnX skrev:
hehe jo lite klarare men på pappret på vv som jag fick till så står det att den är registrerade till 100hk.. innebär det jag har 100 i den eller har jag 120? är zxr750 en ninja hoj? :)

Ja, då har du 100 hk. Vad jag förstår så heter hojen ZX-7 Ninja i USA, så visst tillhör den Ninja-familjen.

Se till att bli medlem här föresten:
http://www.ninjaclubsweden.com
:tummenupp
 
91-2003 (eller när det nu var som zx-7r gick ur produktion) har samma växellåda.
89-90 har i stort sett samma motor som GPX750.

Klonket när du går från neutral till 1:an blir du aldrig av med. Lådorna lätt så då.

1->2 går ganska hårt, där lär man ska kunna ta bort mekanismen i växellådan för att hitta neutralen så ska den gå mjukare. Fast då blir det väl ett h-e att hitta neutralen istället så jag har inte testat det.

Med Motul 300V Factory Line går resten av växlarna går mjukt för mig i alla fall (dessutom är lådan lätt att cross-växla!) men någon Suzuki-låda blir det aldrig!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top