Hårt modererad "Svarta lista"

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ämnet har varit uppe flera gånger och nu ligger en rad "uthängningar" i hojforumet..

Jag lixom många andra är väldigt intresserade av en hårt modererad forumdel med "svarta listan".

För att detta skall funka krävs HÅRDA regler där endast de inblandade får delta i tråden. Alltså, kund = trådstartare samt säljare som får utrymme att besvara kritiken om denne nu vill göra så.

Trådarna måste självfallet vara väldigt formella och trådnamnet bör lämpligen vara butikens namn så flera ärenden kan samsas i en och samma tråd.

Forumet får INTE innehålla några värdeladdade inlägg som "XXXX AB suger getröv!" utan skall vara väldigt objektiv:

"- Jag handlade hos XXXX AB, de sålde prylen Y till mig som inte passade och har sedan dess inte besvarat mina mail!"

..punkt..

Alltså enbart en rak och klar redogörelse.

Därefter skall INGA andra inlägg förekomma förutom eventuella svar från säljarna.

Forumet skall modereras hårt (jag ställer gärna upp trots att jag själv kan spamma loss i OT ibland) eftersom nyckeln till framgång är en objektiv sakframställan, möjlighet för säljare att besvara inläggen och avsaknad av "värdeladdade åsikter".

Det gör det även enkelt att söka i forumdelen eftersom EN säljare alltså får EN tråd och denna innehåller enbart:
Ett inlägg med "ärende", ETT svar och möjligen ett par replikskiften mellan SÄLJARE och KÖPARE.... INGA ANDRA!!...

Detta ger inget utrymme för förtal.

Eftersom alla andra inlägg är helt förbjudna så blir det hårt modererat men lättmodererat.

Reglerna är simpla och glasklara och hårda men rättvisa.
 
Har inte Zatzy någon regel angående kritik mot företag att man är tvungen att maila länken till inlägget till företaget för att dom skall ha en chans att besvara det hela.
Dvs. bjuda in den andra parten i det hela. Inte bara föra en envägsdiskussion och hoppas att dom ser det själva.
 
Har inte Zatzy någon regel angående kritik mot företag att man är tvungen att maila länken till inlägget till företaget för att dom skall ha en chans att besvara det hela.
Dvs. bjuda in den andra parten i det hela. Inte bara föra en envägsdiskussion och hoppas att dom ser det själva.

Jag ser inga problem med ett sådant förfarande. Som jag nämnde så anser jag att säljarens möjlighet att replikera är minst lika viktig. om inte annat kan ju en "svarta listan" vara en möjlighet för företagen att göra bot och bättring på samma sätt som alla pudlar man ser hos Sverker..

Det är även därför det är väldigt viktigt att trådarna är 100% fria från andra inlägg än de som är "incident-rapport" och "säljarens svar" samt eventuellt "replikskifte mellan köpare & säljare"

Man skulle rent teoretisk kunna hålla det så snävt att endast moderatorerna lägger ut inlägg och att dessa då PM:as för maximal "saklighet" och "spamfria" trådar.. Forumet är alltså helt låst och all komunikation sker via moderatorerna vilket gör att de även har chansen att skicka inläggen vidare till berörd firma.
 
Lycka till med objektiva inlägg från personer som e missnöjda med en butik, produkt eller kombinationen av de båda.


Mina två.
 
Problem uppstår om det är en av SH´s annonsörer. Då kanske dom väljer att inte annonsera här... and thats the way it goes....
 
Lycka till med objektiva inlägg från personer som e missnöjda med en butik, produkt eller kombinationen av de båda.


Mina två.


Det är därför det är så viktigt att ge säljaren plats att svara och att inläggen som innehåller själva "missnöjet" begränsas till att enbart innehålla redogörelse för uppkommen situation och inget annat... om än ur köparens synvinkel.

Det blir ju alltid subjektivt då det blir säljaren som redogör för sitt eget perspektiv. Poängen är dock att man inte tillåter värdeladdade uttryck eller begränsar användningen oerhört..

"det stod nyskick i annonsen men det var en djävla skrothög" ..skulle alltså inte tillåtas..
..istället skulle man tvingas vara saklig..
"det stod nyskick i annonsen men vid närmare titt så visade sig att ramen var sned, kopplingshus skrapat o.s.v. o.sv."

Inga andra inlägg än redogörelse, svar och ev. replikskifte alltså.

Stenhårt modererat.

En chans för både köpare och säljare med andra ord. IStället för intetsägande utläggningar om hur den ena å den andra suger och är idioter och hur det såldes skithögar och vrak så är det saklighet som gäller.

Problem uppstår om det är en av SH´s annonsörer. Då kanske dom väljer att inte annonsera här... and thats the way it goes....

...en pudel vid rätt tillfälle kan ju vara lika mycket värd som en reklambanner...

...och självfallet handlar det om swedies hjärta slår för tjockleken på sin egen plånbok eller för att skapa den bästa sidan för sina besökare.

Jag vill inte heller att det hela ska spåra ut i någon sandlågepajkastning utan det hela kräver som sagt strama tyglar, benhårda regler och rättvis behandling av både köpare och säljare men kan bli en väldigt givande del där näringsidkarnas sanna ansikte kan visas..
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top