Hårnålskurvor – hur tar man dem bäst?

Fattar inte riktigt måste jag säga.

Man svänger, håller ögonen skräckslaget vidöppna och fläskar på all effekt man har! Sen är det ju bara att hålla i sig och hoppas att man kommer till nästa kurva.

Du glömde det viktigaste, stela raka armar och upprest överkropp (så långt det går, och lite till), gärna pung på tank, och gedigen svank. :fakta

jag har aldrig någonsin i sett en hårnål på en landsväg, kanske typ på nån parkeringsplats eller vid stoppskylt i så fall.

jag har aldrig någonsin i sett en hårnål på en landsväg, kanske typ på nån parkeringsplats eller vid stoppskylt i så fall.

Du kör på för stora, raka vägar. ;)
Skämt åsido är de väl inte direkt vanliga på grusvägar, eller före detta grusvägar som numera blivit asfalterade men det finns... Allt annat är de väl totalt frånvarande på.

I de flesta länder som är lite kuperade så finns det gott om dom, Scottland undantaget, då dom oftast bara varnar för brant stigning sedan bär det brant uppför/utför. Iden med serpentinvägarna verkar inte nått över kanalen.

Hårnålskurvor som ska tas med pass. och full packning kan vara en utmaning.
Största problemet är när man kör uppför, då ser man dåligt om det kommer mötande
Det sas inget om detta på steg 1 SMC kursen:tungan

Hårnålskurvor som ska tas med pass. och full packning kan vara en utmaning.
Största problemet är när man kör uppför, då ser man dåligt om det kommer mötande
Det sas inget om detta på steg 1 SMC kursen:tungan

Nix, jag fick ingen utbildning på det området så det gick åt fanders i första böjen :va

Jag brukar köra typ 30 varv i sånna där vändtjofräsar på pendelparkeringar och liknande, brukar man få rätt bra nedlägg i om dom e snäva. 8-)

Som flera varit inne på är det förstås stor skillnad på det som brukas benämnas hårnålar på en racingbana och på exempelvis en serpentinväg i Alperna. På serpentinvägarna är kurvorna så tvära att det kräver en liten annan teknik. Då det är trångt och svårt att se mötande trafik är utmaningen att få till svängen så man inte glider över i mötande körfält, vilket är mycket lätt hänt. Ofta är det inte möjligt att ta en kurva på vanligt sätt utan det krävs en annan teknik.

Var nere i Italienska alperna i våras och gick en kurs som förutom generell körteknik (mycket likheter med SMC:s bankörningskurser fast vi körde på riktiga vägar i alperna) även tog upp hur man kör serpentinvägar.

Den teknik vi fick lära oss innebär att man skall se en hårnålskurva som en sväng i två delar. Den inleds som en normal sväng som sedan vid en viss punkt övergår till att vara något som liknar en garagevändning där man styr genom att vrida på styret. I de riktigt tvära hårnålarna snackar vi väldigt låga hastigheter mitt i svängen, kanske 20 km/h. Lite svårt att förklara - skall se om jag hittar en bild i kursmaterialet...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti