Hårnålskurvor – hur tar man dem bäst?

old_fashioned

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Hoj
2006, BMW F800S
Har googlat och fått olika bud på detta från olika ställen...

Alla håller med om att man ska

1 bromsa in
2 peta in tvåans växel

Men ska man sedan...

Trycka in kopplingen och glida genom kurvan för att sedan gasa sig ut?
Eller ska man ha köra igenom kurvan och sedan accelerera ut?
Eller motorbromsa sig genom kurvan för att sedan accelerera ut?

Ja, vad säger ni? Tacksam för svar! :) (väglaget jag undrar över är asfalt)

Bromsa ända in till apex, börja sen rulla på strax efteråt mjukt och fint. Viktigt att notera är att man släpper av bromsen sakta in mot apex.

Blir alltid stabilare med underhållsgas i kurvan. Som alltid gäller det ju att få till farten rätt i ingången till kurvan och att ha bra gas kontroll.

Sen kan ju det vara lite vanskligt att få till i riktigt tighta kurvor som samtidigt sluttar brant á la serpentinvägar.

En bra tumregel är att alltid ha gas genom alla svängar. Finns givetvis snabba RR-piloter som bromsar en bit in i svängen men pga frågan så antar jag att du inte kör WSBK.

Det styrs ganska mycket av hur mycket effekt man har.
Med lite effekt vill man hålla uppe farten i kurvan och kunna slå på gas tidigt för att få med sig mycket fart.
Med mycket effekt tillgängligt är fokus mer på att få rätat upp hojen tidigt för att kunna slå på full gas tidigt.

Full patte mot böj, klappa på hejjdarna med allt du har, håll tummarna för att hojen inte försvinner under dig, luta dig inåt i böjen så röven ställer ut i slutet av bromsningen.

Sen är det bara och blunda och ge på full macka ut. Går det så vinner du, annars är du rökt.

Copy?

Full patte mot böj, klappa på hejjdarna med allt du har, håll tummarna för att hojen inte försvinner under dig, luta dig inåt i böjen så röven ställer ut i slutet av bromsningen.

Sen är det bara och blunda och ge på full macka ut. Går det så vinner du, annars är du rökt.

Copy?

Det är detta som även i folkmun kallas smc svängen :tungan

Ska genast ut och prova att koppla mig genom en kurva. Aldrig provat och det lät spännande :näsblod

Det är detta som även i folkmun kallas smc svängen :tungan

Låter som hojarnas motsvarighet till slalomåkarnas "främjarsvängen" ??

Åker man hårnålar uppför med semesterpackning & skjuts, tex i alperna brukar jag gå på och stötta med lite gas fast jag fortfarande bromsar in mot apex så att man slipper lastväxlingen precis när man börjar mata på ut ur böjen.

Jag tog hårnålen på gelleråsen genom att bromsa stenhårt för sent och sedan gå tvärt in å tvinga ner hojjen med helt fel kroppsplacering, de funka sådär, fotpinnen tog i -> lowsider. 8-)

Jag tog hårnålen på gelleråsen genom att bromsa stenhårt för sent och sedan gå tvärt in å tvinga ner hojjen med helt fel kroppsplacering, de funka sådär, fotpinnen tog i -> lowsider. 8-)

Flemming?

Tolkar det som hårnålskurvor på vanlig väg och inte kval inför race med värmare o slicks.

Gaskontroll är nyckelordet som TS är ute efter... Efter styrimpuls så mjukt konstant ökande gas.
Gås igenom i steg 1 på SMCs kurser.

Nja om vi nu snackar vanlig landsvägskörning och TS har problem med lite skarpare böjar skulle jag börja fundera om inte tempot är för högt och att TS på så vis sätter sig själv i skiten och till på köpet får påhälsnings av överlevnadsreflexerna.

Är det på det viset så finns bara ett botmedel och det är att tagga ner och börja öva på bana istället för ute i trafiken där det inte brukar vara hållbart i längden att utsätta sig för diverse onödiga risker när man framför fordon med 2 hjul.

Bromsa klart i tid, Titta dit du ska, Ge styrimpuls och gå på stödgas. När du verkligen ser att du träffar ditt apex och ser att din utgång ur kurvan kommer bli där du bestämt den börjar du rulla på gas och håll dig på din egen sida av vägen om du inte ser igenom kurvan.

Nja om vi nu snackar vanlig landsvägskörning och TS har problem med lite skarpare böjar skulle jag börja fundera om inte tempot är för högt och att TS på så vis sätter sig själv i skiten och till på köpet får påhälsnings av överlevnadsreflexerna.

Är det på det viset så finns bara ett botmedel och det är att tagga ner och börja öva på bana istället för ute i trafiken där det inte brukar vara hållbart i längden att utsätta sig för diverse onödiga risker när man framför fordon med 2 hjul.

Bromsa klart i tid, Titta dit du ska, Ge styrimpuls och gå på stödgas. När du verkligen ser att du träffar ditt apex och ser att din utgång ur kurvan kommer bli där du bestämt den börjar du rulla på gas och håll dig på din egen sida av vägen om du inte ser igenom kurvan.

Vad fan har hänt, Sandfållan har gått och blivit Bror Duktig!

Jag antar också att det är på landsväg han menar..

-bromsa klart innan kurvan.
-fäst blicken bortåt innåt kurvan dit du vill åka, inte i diket framför dig.
-ge styrimpuls, tänk på att armarna alltid ska vara avslappnade, förankra dig i tanken med låren
-ge mjuk och jämn gas så fort du börjar svänga. Varvtalet ska öka genom hela svängen, kan du inte göra det håller du förmodligen för hög ingångsfart eller tittar på fel ställe. Ge mer gas när du passerat apex (typ efter halva kurvan alltså) Armarna ska fortfarande vara avslappnade.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing