Hårdvarufråga

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
Har tänk att köpa en ny burk och har därför lite frågor till nån som är bra på hårdvara. Jag har tänkt mig en AMD-processor med socketA då jag inte har allt för mkt pengar.

1. Moderkort. Vad är det för skillnad de två chipen nForce2 Ultra 400 och VIA KT600. Vilket är bäst?

2. Hårddisk. Vad ska man köpa? Skiljer sig de olika märkena nåt åt? Tex. UDMA100 eller UDMA133. Vad är det? Funderar på en Maxtor Diamondmax 200GB.

3. Grafikkort. Nvidia eller ATI? Prisnivån ska vara runt 1000-1500kr.

De va allt :)
Tacksam för svar !

Cagiva_Mito skrev:
Har tänk att köpa en ny burk och har därför lite frågor till nån som är bra på hårdvara. Jag har tänkt mig en AMD-processor med socketA då jag inte har allt för mkt pengar.

1. Moderkort. Vad är det för skillnad de två chipen nForce2 Ultra 400 och VIA KT600. Vilket är bäst?

2. Hårddisk. Vad ska man köpa? Skiljer sig de olika märkena nåt åt? Tex. UDMA100 eller UDMA133. Vad är det? Funderar på en Maxtor Diamondmax 200GB.

Tacksam för svar !

1: Vet inte riktigt vilket som är snabbast, kolla lite på nätet.
2: UDMA133 är en snabbare hårddisk än UDMA100, och SATA slår alla. Vad märket beträffar så tror jag att det kvittar för oss dödliga så länge du håller dig till kända tillverkare.
3: Smaksak, så länge du håller dig till kända korttillverkare.

Cagiva_Mito skrev:

Tacksam för svar !

1. Denna fungerar ju alltid http://www.albatron.com.tw/english/it/mb/specification.asp?pro_id=69 vet ej vad det är för skillnad, nvidia nforce är ju mer känt för mig än VIA Denna är oxå att rekomendera http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=54_53&products_id=1455 allt handlar ju om hur mkt moderkortet får kosta.

2. Vill du ha en tyst HD köp en Seagate, men som sagt det är ju en smaksak, alla har ju "sitt" märke & klagar på dom andra märkena. Alla HD har måndagsexemplar, alltså dom går sönder efter ett kort tag :mad:

3. I den där prisklassen så skulle jag nog satsa på ett ATI 9600XT http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=1952

Tack för svaren!
Jag vill gärna ha en tyst dator så seagate blir det nog.
Ang. grafikkortet, är märket Club 3D något att ha? Har inte hört talas om det...läste lite igår på nätet och det verkade som Ati's 9600pro eller xt är bäst i den prisklassen.

//Berra

Cagiva_Mito skrev:

Tacksam för svar !

2. Undvik IBM/Hitachi. Har sett onormalt många crasher på dom.

3. ATI.

Cagiva_Mito skrev:
Tack för svaren!
Ang. grafikkortet, är märket Club 3D något att ha? Har inte hört talas om det...läste lite igår på nätet och det verkade som Ati's 9600pro eller xt är bäst i den prisklassen.

//Berra

Detta kan oxå vara nå, detta tillhör mer åt kvalitesmärkena http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTEXRAD9600XT elelr detta http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=1340 priserna tror jag inte är uppdaterade på denna sida, eller jag är inte säker.

Men graffakort i din prisklass så bör du nog satsa på ett XT kort för att få lite mer kräm

Cagiva_Mito skrev:
Tack för svaren!

//Berra

Nforce2 är snabbare. Club3D är ett budgetmärke med samma prestanda som andra märken. Min dator är bestyckad med båda dessa produkter och funkar finfint.
Skillnaden mellan Pro och XT är marginell, ta den som är mest prisvärd.
Även skillnaden mellan dma100 o 133 är marginell. Vill du komma upp i hastighet köper du dubbla mindre diskar och raidar.

eisbaer skrev:
Nforce2 är snabbare. Club3D är ett budgetmärke med samma prestanda som andra märken. Min dator är bestyckad med båda dessa produkter och funkar finfint.
Skillnaden mellan Pro och XT är marginell, ta den som är mest prisvärd.
Även skillnaden mellan dma100 o 133 är marginell. Vill du komma upp i hastighet köper du dubbla mindre diskar och raidar.

Jag kollade lite på 9800Pro...finns ett kort för 1895kr på komplett.se som har fått bra kritik på de tester som länkas. Värt att satsa på ?
sata och raid blir för dyrt :gnissla

Cagiva_Mito skrev:
Jag kollade lite på 9800Pro...finns ett kort för 1895kr på komplett.se som har fått bra kritik på de tester som länkas. Värt att satsa på ?
sata och raid blir för dyrt :gnissla

Alla ATI kort är i stort sett det samma, det är bara olika "tillverkare". Vissa har bättre kvalite på kylningen & tvärtom. Spelar inte så stor roll, det flesta kylningra lever om så man byter ut dom till tystare.....Den enda som har tystkylning är HIS Excalibur ICEQ

Det här med tillverkare är som motorolja till MC, BILTEMAS motorolja är i Statoilsmotorolja fast med en annan färg på flaskan & en annan etikett.

Så här ser min kylare ut nu på 9800Pro

Bifogat

• IMGP3588.JPG
    IMGP3588.JPG
    134.4 KB · Visningar: 46
R1 Uffe skrev:
Alla ATI kort är i stort sett det samma, det är bara olika "tillverkare". Vissa har bättre kvalite på kylningen & tvärtom. Spelar inte så stor roll, det flesta kylningra lever om så man byter ut dom till tystare.....Den enda som har tystkylning är HIS Excalibur ICEQ

Det här med tillverkare är som motorolja till MC, BILTEMAS motorolja är i Statoilsmotorolja fast med en annan färg på flaskan & en annan etikett.

Så här ser min kylare ut nu på 9800Pro

ohh jeflar du, den var inte liten :)
Vad har du mer för grejor i lådan då?

Cagiva_Mito skrev:
ohh jeflar du, den var inte liten :)
Vad har du mer för grejor i lådan då?

P4 2.8c @ 3.4, med en manlig Thermalright SP-94 kopparklump som prollekylare med en 92 mm fläkt från ZALMAN, utan fläkt på prollen & vid lätt användning (surfning typ.) så ligger tempen på runt 45 grader, med fläkt (5volt på fläkten=1280rpm=TYST) så ligger den på runt 38 grader (detta är enligt moderkortets temp sensor, så det behöver ju inte vara så i verkligheten)

GeX Cube ATI Radeon 9800Pro 128mb samsung minne med 250 buzzhastihghet. På denna som du ser på bilden så sitter det en Zalman VGA ZM80C Heatpipe, har funderingar på att prova den nya ZALMAN VGA ZM80D med dubbla heatpipes & en läcker blå färg på den titta på den här http://www.zalmanusa.com/usa/product/view.asp?idx=138&code=013

2 st Twinmos minnen a´512 mb 400buzzen

Moderkortet är ett av dom bätttre på marknaden, det är ett ABIT AI-7 ligger strax under det bästa kortet som heter ABIT MAX-3, fast AI-7 är typ 700 kr billigare, men klockar bara ett par mhz under MAX-3

Sen finns det fläktkontroller till alla 6 fläktar i lådan, från noll volt till 12 volt på alla fläktar

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC