hårdisk dödar min data...

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
kan inte starta när den är inkopplad.. dör när man sätter i den

den la av igår kväll mitt på förfesten

kan den lagas ? hur

Vad händer när du försöker starta? Får du:

(a) ingen bild över huvudtaget?
(b) startbild (du vet den där svarta med en massa hieroglyftext och minnesuppräkning) men kommer inte vidare?
(c) annat (specificera)

Paradoxy skrev:
2678106 Din disk med hår dödar din information? :hihi

hahahaha jaa typ

Skalman skrev:
2678111 Vad händer när du försöker starta? Får du:

(a) ingen bild över huvudtaget?
(b) startbild (du vet den där svarta med en massa hieroglyftext och minnesuppräkning) men kommer inte vidare?
(c) annat (specificera)

nix fläkten går runt två varv inget mer

hårdisken är en seagate barracuda 200g intern..

va fan har hänt ?

Last edited:
Har du flera hårddiskar i burken? Vad händer om du kopplar ur de andra hårddiskarna och bara har den "felande" inkopplad? Kommer du till startskärmen (b) då?
Har du möjlighet att plugga in den i en annan dator och se om du får samma resultat?

Det kan vara så att den gått till de sälla jaktmarkerna, att den har skurit på något sätt (jmf precis som en MC kan skära motorn). Om den skurit så innebär ju det att den drar onormalt mycket ström eftersom den "satt" sig, och då överbelastar man ju nätdelen så att den inte kan ge ström till något annat och således går inte datorn igång. Observera att detta kan medföra att nätdel, processor, moderkort och/eller andra komponenter kan brinna upp.

Ska inte måla fan på väggen, men just detta scenario har jag råkat ut för en gång.

Skalman skrev:
2678134 Har du flera hårddiskar i burken? Vad händer om du kopplar ur de andra hårddiskarna och bara har den "felande" inkopplad? Kommer du till startskärmen (b) då?
Har du möjlighet att plugga in den i en annan dator och se om du får samma resultat?

Det kan vara så att den gått till de sälla jaktmarkerna, att den har skurit på något sätt (jmf precis som en MC kan skära motorn). Om den skurit så innebär ju det att den drar onormalt mycket ström eftersom den "satt" sig, och då överbelastar man ju nätdelen så att den inte kan ge ström till något annat och således går inte datorn igång. Observera att detta kan medföra att nätdel, processor, moderkort och/eller andra komponenter kan brinna upp.

Ska inte måla fan på väggen, men just detta scenario har jag råkat ut för en gång.

jepp en intern med windows.. en extern 300

ska prova det:tummenupp hoppas den inte har pajjat 200g med grejjer...:huvet

Inte för att vara sån, men 200 gig hårddisk med wintendo på är ju, ja, lite överdrivet.

Räcker med 40 gig så behöver man inte ha massa warez på den heller så slipper man bli lissen i ögat när den kraschar.

Och jag menar inte att den är partitionerad till 40 gig för windows.

On topic: jag skulle nog gissa på att din hårddisk har dött, snurrar den ens igång? Eller den kanske låter skumt? Har den låtit konstigt den senaste tiden?

120 windows spel och sånt

200 musik porr pajj

300filmer serier

funkade inte att starta den med bara den i :huvet

andra ider?

2.5 e små å brukar vara långsamma.. 3-5 är standard för desktopdatorer.
sata är snabbare än IDE (men förutsätter att du har sata kontakter på mammakortet

lasse kongo skrev:
2678155 neeeeeeeeeeeej

kan man inte lämna in den någonstans ? eller är det helt kört 200g:huvet

köpa ny då ?? skilnad på 2,5 3,5.. sata vilket är bäst ?

http://www.jmedata.se/start.asp?store=butik

Visst, det går förmodligen att rädda datat. Dock kan det kosta mellan 1000 och 30 000 spänn.
Det kan vara någon kontakt som pajat och då blir det "billigt".

SATA är teoretiskt snabbare, i praktiken spelar detta ingen roll på vanliga desktopdatorer.

lee skrev:
2678521 Visst, det går förmodligen att rädda datat. Dock kan det kosta mellan 1000 och 30 000 spänn.
Det kan vara någon kontakt som pajat och då blir det "billigt".

SATA är teoretiskt snabbare, i praktiken spelar detta ingen roll på vanliga desktopdatorer.

okok jag tycker det borde vara en kontakt... kortsluter ju datan när jag kopplar in den

finns en 500g extern 1400 på siba ska nog köpa den imorgon

hur vet jag om jag har sata ?? snabba svar.. ska till storstan a,s,a,p

ska köpa en intern istället

men sata eller 3,5??

lasse kongo skrev:
2679092 hur vet jag om jag har sata ?? snabba svar.. ska till storstan a,s,a,p

ska köpa en intern istället

men sata eller 3,5??

Sata finns också som 3.5".

Öppna datorn och kolla på hårddisken. Bak på den sitter två sladdar. Om det är Sata så har den en vanlig strömsladd och en kontakt som är lite "L" formad.

Såhär ser SATA-kontakten ut på moderkortet och i hårddisken:

foxconn_sata_connector.jpg

Och såhär ser SATA-sladden ut:

7-pin-sata-cable.gif

Och såhär ser en IDE Hdd ut :

ide%20hdd.jpg

Och en IDE kabel:

cabws3h_small.jpg

Paradoxy skrev:

ok gött då vet man det.. köpte en "vanlig" hittade inga lustiga kontakter i datan

köpte en 320 g intern på jme.. men jag får inte skiten till att funka:huvet

den står på cable select, den surrar när jag sätter iden :gnissla men när jag startar datan kommer det upp massa text något om boot disk? tror jag

hur får jag igång den:va jag vill börja ladda hem

lasse kongo skrev:
2680655 ok gött då vet man det.. köpte en "vanlig" hittade inga lustiga kontakter i datan

köpte en 320 g intern på jme.. men jag får inte skiten till att funka:huvet

den står på cable select, den surrar när jag sätter iden :gnissla men när jag startar datan kommer det upp massa text något om boot disk? tror jag

hur får jag igång den:va jag vill börja ladda hem

Hade du windows på den hårddisken som dog?
I så fall måste du installera windows på den nya.

Annars kan du bygla om den till master eller slave.
Master disken / dvdn ska sitta längst ut på sladden medans slave disken / dvdn ska sitta på kontakten i mitten på kabeln.

Xyron skrev:
2680795 Hade du windows på den hårddisken som dog?
I så fall måste du installera windows på den nya.

Annars kan du bygla om den till master eller slave.
Master disken / dvdn ska sitta längst ut på sladden medans slave disken / dvdn ska sitta på kontakten i mitten på kabeln.

nää fan hade bara massa extra roliga saker

ska testa den kopplingen :tummenupp

den funkar!!! nästan...

hittar disken i kontrollpanelen/lägg till maskinvara men inte i den här datan:huvet

va nu ?? har nått år på nacken men har ju funkat med 200g innan:gnissla

Om du hittar disken i kontrollpanelen->adminverktyg->diskhantering, men inte i "denna datan" betyder det att disken funkar. Men den är opartitionerad och oformaterad. Partitionera upp och formatera den så får den en enhetsbeteckning.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg