Hårdhet på fjädrar (Öhlins)?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Finns det nån bra & fin liten lista där man kan se vilken hårdhet på fjäder man borde ha till bakdämparen och cartridge-kit?

95kg med all utrustning, vad bör man ha då?

//H
 
Finns det nån bra & fin liten lista där man kan se vilken hårdhet på fjäder man borde ha till bakdämparen och cartridge-kit?

95kg med all utrustning, vad bör man ha då?

//H

Stödhjul.....
 
Hej!
Det är nog lite svårt att göra en lista eftersom det skiljer på vad man har för hoj, körstil, kroppsbyggnad och hur man sitter på hojen. Det gör väldigt stor skillnad på var vikten hamnar om man sitter lite längre fram tex.
Även vilken bana spelar roll.
Men får helt enkelt börja någonstans och prova sig fram!


Hur som helst kör jag, 2m och 93kg utan utrustning på en R1 -07 med 10,25 fram och 105 bak om det nu kan vara till någon hjälp.
 
Last edited:
Hur som helst kör jag, 2m och 93kg utan utrustning på en R1 -07 med 10,25 fram och 105 bak om det nu kan vara till någon hjälp.

Kanon! Då har man något att referera till, ställde frågan till Hardracing (beställa från dom), får se vad dom svarar. Om nån annan skulle vilja dela med sig av sina hårdheter vore det tacksamt.

Hoj: R1 07
Körstil: För sakta.
 
Finns inget rätt eller fel..Kör med det du tycker känns bra!Kör en 140 fjäder utan förspänning eller 80 med 35 mm förspänning..Ena kommer du tycka känns bättre och därför förmodligen köra fortare på!
 
Finns inget rätt eller fel..Kör med det du tycker känns bra!Kör en 140 fjäder utan förspänning eller 80 med 35 mm förspänning..Ena kommer du tycka känns bättre och därför förmodligen köra fortare på!

Helt korrekt! Och helt fel! Väl? För visst finns det en fjäder som är mer rätt än andra?

Satt just och pratade med ÖhlinsJocke som sa att "Nu har jag satt i en 9,5 fjäder i det andra gaffelbenet också, det kommer att passa din vikt, längd och körstil MYYYYYYYYYCKET bättre"

Och han borde väl veta bvad han pratar om?

Att sedan Superförare på elitnivå kan gå ifrån dessa "riktiga" inställningar är väl också sant. Men för vanliga dödliga vill jag nog mena att det finns en "rätt" grundinställning.
 
Visst är det kanske bra att gå efter rätt häng med förare med allt på sig..Men sen är det ju var föraren tycker om.Och där skiljer det sig otroligt mycket på 2 jämnbördiga förare, det var det jag menade..
 
Om nån annan skulle vilja dela med sig av sina hårdheter vore det tacksamt.

"dela med sig av sina hårdheter "!!!!!!!!!!!!!!!!! Är du helt.....! Här har man legat i i 51 år för att stärka sin stenhårda räserförarimage, och så kommer du och vill att man dela med sig!!!:gnissla
 
Är rätt tung 100kg + utan kläder.
Har kört 10,5 - 11,0 i gafflen. 11,0 klänns klart bättre.

Vad du kör bak har väldigt mycket med länkagets utväxling att göra.
Har kört allt från 90 fjäder på KTM RC8 till 115 på en GSX 1000 K7a.

Håller med Mossberg. Det finns absolut en sätting du ska börja med.
Bak blir sjukt viktig för att även få till ett ekonomiskt däcksslitage.
 
Mr Hardracing är duktig på att plocka fram rätt fjädrar.

10-10.5 känns vettigt fram bak är mycket mer cykelberoende vad som fungerar och där får man mäta sig fram.
 
Mäta sig fram? Menar du hänget då? Gäller inte det fram också och om inte, varför?
 
Jo, hänget gäller även fram och mäts precis som bak. Sen kan man enkelt mäta hur mycket fjädrarna komprimerar när man väl kör med ett buntband.
 
Mäta sig fram? Menar du hänget då? Gäller inte det fram också och om inte, varför?

Jo givetvis även fram men fram är det mer förutsägbart och varierar inte så mycket mellan mc. Tittar du på den fjäderkonstant som används fram varierar den väldigt lite mellan mc och förare då man åker mycket på luftkammaren.

Bak är luftfjädern en väldigt liten del av den totala fjäderkonstanten och länkaget påverkar en hel del. Då krävs mer specifik kunskap om just denna mc/förar kombination och det är något en begränsad krets har.
 
Aha! Jag förstår. Men hur får man då reda på vad som passar just mig t.ex? Att pröva sig fram kan bli DYRT!
 
Jag är ju dock inte rädd att lämna ut vad jag har för fjädrar, de flesta kör väl ändå ifrån mig trots den infon :rolleyes:.
Jag väger ca. 80-85 kg (beroende på om det är jul eller ej) exkl utrustning och kör väl lite halvfort. Hojen är en R1 -06.
I fram sitter Öhlins full Cartridge med 9.0 fjädrar (borde nog ha lite styvare egentligen)
Bak sitter Öhlins och nu en 95 fjäder, men har även en 105 som dock kändes lite väl stirrig förra-förra året. Men den var nog lite mer rätt än den jag har nu. Som någon vis sa i en tråd jag skapade om detta ämne kanske en 100 hade varit optimal.

Här är tråden jag meckade med förra vintern:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...jäderbeteckning-bakdämpare&highlight=%F6hlins

Men som någon vist sa ovan, det är känslan som är det viktigaste. Iaf i den nivån de flesta av oss lirar, sedan skadar det ju inte att man hamnar någonstans i närheten av ett optimalt val från början när det gäller materialet.
 
Last edited:
Aha! Jag förstår. Men hur får man då reda på vad som passar just mig t.ex? Att pröva sig fram kan bli DYRT!

Det beror ju på hur förändringen påverkar :-). Gör som jag gjorde på Gotland och be någon helt sinnesförvirrad guru ställa om precis allt som går och sedan ut och testa... Nu visste ju gurun bevisligen vad han gjorde då det visade sig att jag tydligen kört chopper under försäsongen...Nu går den som en dröm, kanske behöver byta tillbaka till den lite styvare bakfjärden, men tiderna sjunk ju ändå....och den kändes som en helt ny hoj.
Det som passar dig är en CB125 från tidigt 80-tal, helst med bakelitdäck och igensotade rör.Du kan ju inte ens växla rätt än, så fixa det först innan du ger dig på proffsgrejer som fjädring :-P
 
Ähum... Det åskar en hel del om dig Thunder men blixten lyser med sin frånvaro ;)
Upplysningsvis så är min nya maskin inte en hundratjåped så du lär ju få andas mina avgaser nästa år med :D

OT: Är det vettigt att investera i Öhlinsfjädrar till gaffeln? Om nu hänget stämmer menar jag. Gaffeln är ny så dom är inte mattade eller så. Är dom så mycket bättre att det är värt det?
 
Nej fjädrar är inte magi. Har du rätt fjäderkonstant så är det i princip skit samma vilket märke det är. Skall du lägga pengar på en gaffel så är det hydrualiken du skall uppgradera om du redan har rätt häng.
 
Är man osäker på vilka fjädrar man ska ha så är iaf mitt tips att prata med någon som säljer det märke man vill ha och berätta vilken hoj det är och hur mycket man väger (lägg på skyddsutrustningens vikt). Då brukar de träffa rätt och eventuellt får man byta upp eller ner sig "ett hack" i fjäderstyvhet. Fjädrarna i sig kostar ju inte så mycket.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top