Hårddragning av IF ;)

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Hihi, nu jävlar håller jag på hårddra IF! Det är nämligen så att jag fick muntligt förut att trafikförsäkringen gäller även på bana, när man inte tävlar. Men, nu behöver jag skriftligt på det och en tjej på IF jobbar med det just nu. Det är nämligen så att IF har tagit avstånd från bankörningar med "klausulen"

-"Skaderegleringar sker ej om olyckan inträffat på särskillt annordnat (inhägnat) tävlingsområde".

Men, för att det ska räknas som tävlingsområde så måste det bedrivas tävling. Alltså dom är rädda för att man ligger och pressar.

Då är det så att SMC's kurser räknas faktiskt inte som tävling, och jag tvivlar på att bankörningar gör det heller. Självklart så får man då inte ta tid, då hamnar man i samma situation.

Alltså, så som denna snälla kvinna på IF och jag tolkar det så räknas inte en bana som tävlingsområde när tävling inte bedrivs. Detta medger alltså att jag (och andra med IF) ska få köra hur mycket vi vill på inhägnat område.

Hon håller på att skriva ett skriftligt intyg, hoppas det går vägen :gnissla :D :banana

Revolution!
 
Lycka till. Tror nog att du inte kan få gehör för din åsikt i ett skarpt läge.
 
meddela sedan hur det går, ja har oxå IF och är sugen på att testa att köra på bana innan jag dör.
 
Nr:18 skrev:
Lycka till. Tror nog att du inte kan få gehör för din åsikt i ett skarpt läge.

nja... det beror på hur du menar. Får jag skriftligt på detta så har dom inget val att låta trafikförsäkringen gälla. Självklart så kommer papperslappen innehålla ansvarigs underskrift, och den gäller.

Om jag får godkänt och krockar/krashar på bana så jag behöver nyttja trafikförsäkringen för annan parts skull eller för mina personskador och dom INTE löser det, jaaa... då sitter dom i skiten. Skriftligt är liksom gällande :gnissla :4skrika *ber till FB gudarna*
 
vågen skrev:
nja... det beror på hur du menar. Får jag skriftligt på detta så har dom inget val att låta trafikförsäkringen gälla. Självklart så kommer papperslappen innehålla ansvarigs underskrift, och den gäller.

Om jag får godkänt och krockar/krashar på bana så jag behöver nyttja trafikförsäkringen för annan parts skull eller för mina personskador och dom INTE löser det, jaaa... då sitter dom i skiten. Skriftligt är liksom gällande :gnissla :4skrika *ber till FB gudarna*
Om If's officiella policy är att tf inte gäller så kan du vara ganska säker på att du inte kan få en kontorsråttas underskrift att hålla i rätten.
 
Nr:18 skrev:
Om If's officiella policy är att tf inte gäller så kan du vara ganska säker på att du inte kan få en kontorsråttas underskrift att hålla i rätten.

men jag tror inte ens att hon som jag pratade med kan godkänna nånting. Hennes chef borde däremot.

Men själva grejjen är ju att IF´s "officiella policy" som du kallar det är:

-"Skaderegleringar sker ej om olyckan inträffat på särskillt annordnat (inhägnat) tävlingsområde".

Iallafall enligt vad hon läste upp för mig, och hon läste ur paragfarena för vad som gäller. :va
 
Problemet är nog att det står: "Skaderegleringar sker ej om olyckan inträffat på särskillt annordnat (inhägnat) tävlingsområde".

Område alltså. En Svemo-godkänd tävlingsbana ÄR ett inhägnat tävlingsområde oavsett om just DU tävlar eller inte.

Läste en lång förklaring om det där någon annanstans.
Men det är skillnad på syftet med vistelsen på området också.
Om du t.ex vurpar och blir hämtad med bil och släp ute på banan så gäller försäkringen för bilen, för den är där i syfte att hämta eller lämna gods.
Inte att köra under träningsliknande former.

Ungefär så förklarades det då.

Jag hoppas på ett slut på det här strulet, för jag har också IF och vill gärna ut på bana jag med.
 
buhu :4skrika

Hoppas det inte är så som du säger!

Kvinnan i luren sa nämligen att banan räknas inte som tävligsområde om jag inte deltar i en tävling vid tillfället. Alltså detta går att vinkla hur som helst... men nu hoppas jag bara att tärningen ramlar på rätt sida hos dom så jag får ett intyg.. då skickar jag kopior till SMC som får sköta resten :D
 
Ok....tar mitt svar från IF...


"Hej!
Tack för ditt e-brev.

Enligt Trafikskadelagen (TSL), 1 § punkt 2, så framgår att denna inte gäller
för "motordrivet fordon när det används för tävling, träning,
övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat
tävlingsområde".

För all typ av körning på "inhägnat tävlingsområde" gäller Lagen om
Motortävlingsförsäkring (MTFL). Motortävlingsförsäkring ska tecknas av
arrangör/banägare.

Undantaget är vissa märkesförsäkringar som BMW mfl.

I motorvillkoret står det under punkt 4.1 på sidan 10 att försäkringen inte
gäller för skada på försäkrat fordon under tävling eller träning för tävling
eller vid körning på inhägnat tävlingsområde.

Kontrollera med arrangören om de har en försäkring som täcker ditt fordon.

Vänliga hälsningar
If

Maria Dahlgren
Sakförsäkringsspecialist"


Hon har faktiskt skrivit genomgående att det gäller tävlingsområde, om området där det hålls kurv och bromsteknikskurser är ett tävlingsområde annrs men inte just då så är det svår att tolkat.
 
Last edited:
sjukt knepigt med alla vinklar...

Lagen har typ... 36 dimensioner eller nått ;)
 
Det här är tydligen vad som gäller för IF enligt en förfrågan tidigare i år.

---klipp---
Stockholm 2004-06-30

Till berörd

Såsom produktansvarig på If inom motorfordonsförsäkring vill jag
på detta sätt bekräfta, att både trafik- och kaskoförsäkringen är
giltig fullt ut för märkesförsäkrade motorcyklar av märkena BMW,
Honda och Triumph vid s.k. avrostningskurser (kurv- och broms-
teknikkurser på "inhägnade tävlingsområden". Detta under förutsättning
att för märket aktuell märkesklubb, generalagent eller SMC är arrangör/delarrangör för nämnda kurs. Detta särskilda åtagande
gäller under hela 2004.

Med vänlig hälsning
If Skadeförsäkring
Dan Falconer

---klipp---
 
vågen skrev:
Hon håller på att skriva ett skriftligt intyg, hoppas det går vägen :gnissla :D :banana

Revolution!

Lycka till. Om du får något skriftligt, så scanna och lägg ut här, så vi andra kan skriva ut och stoppa i kutsen...

//P
 
I motorvillkoret står det under punkt 4.1 på sidan 10 att försäkringen inte
gäller för skada på försäkrat fordon under tävling eller träning för tävling
eller vid körning på inhägnat tävlingsområde.

men hon skriver "skada på försäkrat fordon"
vilket ju är vagnskadedelen som jag tolkar det.
Trafikförsäkringen gäller ju personskador och
skador på motpartens fordon eller annan egendom.

Att försäkringsbolagen inte vill betala kåpor som man
kraschar på bankörningar förstår jag gott och väl,
men det är väl inte det som är huvudfrågan.
 
hahahahhahahaha! nu kan jag skratta hela vägen ner i diket!

Jag fick ett brev idag, jag kan citera det:

-" jag Irene ****** intygar att trafikförsäkringen gäller för Carl Martin Jonathan Lindegren med MC Ducati *** *** om den körs på inhägnat område som inte avser tävling, eller träning inför tävling. Vid frågor konstakta oss gärna på 020-655655

underskrift...... ;)"

Alltså, dom var lite elaka här ändå eftersom jag fick ett personligt godkännande, så det gäller ju inte för alla med IF :va . Ring era handläggare och lägg på en stor klick smör så kan det gå vägen :tummenupp
 
vågen skrev:
hahahahhahahaha! nu kan jag skratta hela vägen ner i diket!

Jag fick ett brev idag, jag kan citera det:

-" jag Irene ****** intygar att trafikförsäkringen gäller för Carl Martin Jonathan Lindegren med MC Ducati *** *** om den körs på inhägnat område som inte avser tävling, eller träning inför tävling. Vid frågor konstakta oss gärna på 020-655655

underskrift...... ;)"

Alltså, dom var lite elaka här ändå eftersom jag fick ett personligt godkännande, så det gäller ju inte för alla med IF :va . Ring era handläggare och lägg på en stor klick smör så kan det gå vägen :tummenupp

Kan du inte scanna det och lägga ut ? Då är det lättare att hävda när man ringer och vill ha ett eget personligt intyg. Eller kanske efternamnet på Irene ?

Grattis föressten!
 
Anledningen att jag inte har scannat eller lagt ut hennes efternamn är för att det är just personligt intyg.

Lägger jag ut hennes efternamn så finns det stor risk att 200 SHmedlemmar ringer IF och söker en viss Irene för att pressa ut intyg.

Jag har pratat med en ur försäkringskommitén på SMC nu och han har förklarat föjande för mig.

Jag står iochmed det här brevet med ryggen fri, men det är stor risk att denne Irene och hennes chef har gjort fel, eftersom detta brev bryter mot IF´s tolkning av trafiklagstiftningen. Försäkringsbolagen kan inte bestämma själva när trafikförsäkrningen gäller eller inte gäller, det gör lagen. Men, dom tolkar däremot lagen olika eftersom den är såpass luddigt skriven (är inte alla lagar det?). Men som tur är för oss motorcyklister så är lagen så pass förlåtande när det gäller trafikförsäkringen så även om IF har rätt i att försäkringen inte gäller så faller domen oftast till fördel för den enskilde försäkringstagaren.

Det finns en person som är bäst på försäkringsfrågor av den här sorten. Han jobbar på trafikförsäkringsföreningen och är jurist men inte ens han kan ge ett rakt svar, bara hänvisa till vad som står i lagen :va

Alltså gäller det att lagen tolkas "rätt" i ev. domstol eller liknande.

Det är här jag går med ryggen fri, jag har gjort allt jag kan göra för att kontrollera så jag gör rätt för mig. Jag kan inte hålla koll på vem på IF som har befogenhet att bestämma i såna här frågor. Om nu min handläggare har gjort fel så faller det på IF, inte på mig. Det är deras ansvar att hålla personalen informerad och uppdaterad.

Annars skulle han som är ansvarig (joo, det finns en ;)) få 30.000 samtal om dagen... funkar liksom inte.


Han på SMC skulle fixa o pula lite med det här... bara han inte sumpar mitt intyg :skrämd

Men iof så måste då IF få tag på mig och göra informerad om intygets ogiltighet.. faan va svårt dom ska få det :D
 
Det är produktansvarig Dan Falconer på IF du ska kontakt med.

Tror att det är han och ingen annan som kan ge dig rätt svar.
 
vågen skrev:
Jag står iochmed det här brevet med ryggen fri,

BRA!. Blir kul att försöka välja grupp på körningarna då.. Eftersom de flesta gör uppdelningen..

IF och TH = oförsäkrat
alla andra FB = Försäkrade.
 
Lotta skrev:
Enligt Trafikskadelagen (TSL), 1 § punkt 2, så framgår att denna inte gäller för "motordrivet fordon när det används för tävling, träning,
övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat
tävlingsområde".

För all typ av körning på "inhägnat tävlingsområde" gäller Lagen om
Motortävlingsförsäkring (MTFL). Motortävlingsförsäkring ska tecknas av
arrangör/banägare.

En flygplats är en flygplats även under den tid inget flygplan befinner sig där.
En hamn är en hamn även utan båtar.
En hockeyrink är en hockeyrink även utan hockey.
Förmodligen är ett tävlingsområde (motorbana) att anse som tävlingsområde även utan tävling... och därmed har försäkringsbolaget friskrivit sig från allt som sker där - för det handlar ju hur som helst inte om Trafik av vanligt slag. Typ.

Dessutom nämns specifikt träning och övningskörning - och det är ju exakt vad vi själva gång på gång hävdar att (icke-tävlande) bankörning är. Inte nödvändigtvis träning inför tävling - trots att det finns de som använder "vanliga" bandagar i just det syftet - utan bara träning rent generellt.

Ser mörkt ut...
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top