Hårddiskinstallation Vs Win98.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Har tjackat håddisk och hittat ett hål i datorn där den passade. Tryckte dit lite kablar i bakkant på den som ändå såg ut att hänga löst och till på köpet passade. OK startar upp och hittar nån konflikt i enhetshanteraren. Byglar om disken till att vara slav mest för att det låter logiskt och vips var konflikten borta. So far so good. Disken finns och är hittad av datorn. Men jag får aldrig upp den i utforskaren. Jag provade att i enhetshanteraren kalla den för en flyttbar disk och då fick jag upp den och windows föreslog en formattering. Dock blev det bara 8 Gb formaterat och det ska va en 120Gb disk. Vad gör jag för fel? Hur ger jag min nya hårddisk en enhetsbeteckning och hur får jag fram alla 117,8Gb som finns när jag hittar disken i "F2setupen innanwindowsstartar" ni vet, booty thingyn man kan få fram.

Tips tack!! Jag vill ju också ha en Hd alá 2000-talet.

Allt beror på om ditt BIOS fixar så stor disk , annars brukar det följa med drivare från leverantörern som fixar det.
Subject sa nåt om Win98 - kör isåfall fdisk i dos, vore jag dig skulle jag nog uppgradera datorn för att kunna använda dig av prestandan i 120Gb disken.... winxp osv.

Lycka till.
:tummenupp

Aha misstänkte nästan att Win-98 kunde djävlas.
Jag provar vidare. Under tiden är ju alltid fler tips välkomna.
Uppgradering till XP är på gång, disken är ett led i detta.

använd fdisk som du hittar genom att starta datorn med en win98 startdiskett.

*starta datorn med startdiskett

*sedan A:/fdisk

*sen sviker minnet, men om jag inte minns helt fel så skapar du en logiskenhet/partition och sedan formaterar du

www.sweclockers.com kan du söka information som borde hjälpa...

Gulsnabbtrajja skrev:
Aha misstänkte nästan att Win-98 kunde djävlas.
Jag provar vidare. Under tiden är ju alltid fler tips välkomna.
Uppgradering till XP är på gång, disken är ett led i detta.

om du inte ska använda den nya disken som master kan du formatera och skapa partitioner antingen från winxp bootmenyn eller från operativsystemet(fnkar iaf på win2k, borde funka på xp oxå)!

Kolla i BIOS hur stor disken anges vara.

-Är den 120GB partitionera den med FDISK och formatera den sedan.

-Är den 8GB har du ett gammalt BIOS/moderkort. Uppgradera BIOS och är den fortfarande inte 120GB måste du antingen skaffa ett program som fixar detta (finns på HD:tillverkarens hemsida) eller ochså installera WinXP och låta det hitta disken (då kommer du dock ej kunna boota, dvs ha XP på just den disken)

BIOS anger 117,8 Gb
Försöker partitionera med f-disk men blir inte klok på alternativen. Slutar med att jag får 2 8Mb diskar, alt 1 full disk om jag anger att dos ska kunna utnyttja hela.
Vad svarar jag på storlek för logisk enhet? bara52253MB tillgängligt. Strange. Antar att det får bli XP. Men jag skulle velat ha dumpat en massa filer till nya disken innan jag raderar den gamla och lägger XP där.
Nån som kan/orkar guida mig mer?

Öppna burken och titta vad det står på moderkortet dvs modell och tillverkare.

Gå sedan in på deras hemsida och titta om kortet klarar av så stora diskar!
Det är inte säkert att det fungerar fast att Bios kan läsa hur stor disken är.
Enklast att börja där så kan du slippa en jäkla massa problem som ej endå går att lösa!

Kan du inte lägga XP på den nya och så sätter du den gammla som slave och bara tankar över allt!

Last edited:
Verkar som jag börjar få till storlekarna men det vill gärna bli 2 diskar av det en D och en F medans min gamla D får namnet E. Finns det nåt sätt att ändra enhetsbeteckningar i efterhand?

Edit* Nu är det en disk som är i rätt storlek. Nu vill jag bara få tillbaks mina gamla enhetsbeteckningar. Är det tekniskt möjligt att ändra enhetsbeteckning på existerande diskar?
MT: Smart, man kan såklart göra så också :rodnar

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN