hårddisk

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Hoj
Veteranare av olika slag
Hejsan!!!
jag behöver hjälp...
formaterade datorn igår och allt funkade bra, men jag fick inte igång min stora disk. man hittde den i enhetshanteraren och i bios men jag kunde inte komma åt den. den fick ingen bokstav liksom. jag har två andra mindre diskar s-ata som fungerar utmärkt. den som strular är en ide, så min polare sa att det kan bli konflikter mellan de olika typerna fast det har funkat i nästan ett år. då menade han att det har med att jag har xp home nu och inte profesional som innan "för det är uppbyggt på ett annat sätt....).

fan tänkte jag och fick en snilleblixt... så jag har köpt ett kabinett så den blir extern istället. men inte fan hjälpte det. vad ska jag göra nu???

Hej!
Du behöver inte installera om till Windows XP Pro.

Gå in på Windows Update och installera Service Pack 2! Home eller Pro edition, spelar ingen roll, båda flyter ihop till Windows XP SP2.

Det KAN hända att jag har fel men jag tror inte det. Det är ändå Gratis att testa.

Mvh // Peter

pogo skrev:
Hej!
Du behöver inte installera om till Windows XP Pro.

Gå in på Windows Update och installera Service Pack 2! Home eller Pro edition, spelar ingen roll, båda flyter ihop till Windows XP SP2.

Det KAN hända att jag har fel men jag tror inte det. Det är ändå Gratis att testa.

Mvh // Peter

nu har jag uppdaterat allt på windows update... och jag har opdaterat mitt chipset men det funkar fortfarande inte... :huvet

Pelle81 skrev:
nu har jag uppdaterat allt på windows update... och jag har opdaterat mitt chipset men det funkar fortfarande inte... :huvet
Även Service Pack 2?

Nåja.. Kör du Windows på någon av Sata diskarna? Antagligen gör du väl det?
Men det har fungerat tidigare med exakt samma konfiguration?

Om det börjar bli akut, ryck alla sata diskar, sätt in IDE disken och installera windows på den (utan att formatera)! säkerhetsspara, sätt in sata diskarna och börja testa lite med IDE disken igen? Nu vet du iaf att du inte kommer förlora någon information! ;)

Svårt att veta när man inte sitter där själv å pular...

pogo skrev:
Även Service Pack 2?

Nåja.. Kör du Windows på någon av Sata diskarna? Antagligen gör du väl det?
Men det har fungerat tidigare med exakt samma konfiguration?

Om det börjar bli akut, ryck alla sata diskar, sätt in IDE disken och installera windows på den (utan att formatera)! säkerhetsspara, sätt in sata diskarna och börja testa lite med IDE disken igen? Nu vet du iaf att du inte kommer förlora någon information! ;)

Svårt att veta när man inte sitter där själv å pular...

Japp jag har den stora och slöa 200 giggaren som en ren lagrings disk och kör dc på en 160 och xp + spel på en 80... serivice pak 2 ligger med xp ser jag nu så det är väll installerat från början antar jag..
vad menar du med att säkerhets spara?

Pelle81 skrev:
Japp jag har den stora och slöa 200 giggaren som en ren lagrings disk och kör dc på en 160 och xp + spel på en 80... serivice pak 2 ligger med xp ser jag nu så det är väll installerat från början antar jag..
vad menar du med att säkerhets spara?
Okej!
Jag tänkte att du kunde bränna ut de viktiga på 200 giggarn på DVD skivor. Iofs så kanske den är smockfull å du vill spara allt?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig! Vet inte riktigt vad du ska göra för att du smidigast ska få det å fungera...?!

Gör så här.

1. Skapa en boot-diskett för DOS: Ladda ner MS-DOS 7.1.
2. Ladda ner Powerquest DriveImage: pqdi.zip
3. Packa upp denna på boot-disketten.
4. Boota upp datorn med disketten och kör programmet PQDI.
5. Välj där menyn Tools och sedan Hide/Unhide partition.
6. Bocka för (eller var det avbocka, kommer inte ihåg riktigt) den hårdisk som strular.

Problemet är att partionen är gömd för Windows och vad jag vet är detta bästa sättet att lösa problemet.

Vantskruv skrev:
Gör så här.

1. Skapa en boot-diskett för DOS: Ladda ner MS-DOS 7.1.
2. Ladda ner Powerquest DriveImage: pqdi.zip
3. Packa upp denna på boot-disketten.
4. Boota upp datorn med disketten och kör programmet PQDI.
5. Välj där menyn Tools och sedan Hide/Unhide partition.
6. Bocka för (eller var det avbocka, kommer inte ihåg riktigt) den hårdisk som strular.

Problemet är att partionen är gömd för Windows och vad jag vet är detta bästa sättet att lösa problemet.

ok jag ska prova detta imorgon kväll för idag är det hojjen som ska få det kärleksmöte vi har varje söndag... tack så mycket för att svar... förresten ska jag montera in disken i burken igen eller kan jag ha det i sin nya "icy box"
:va

Lånar tråden lite.....

har ett liknande problem, typ

jag slängde i en ny disk i maskinen och installerade WinXP
sen tänkte jag ha min gamla disk som slave, för att kunna kopiera över mail, favoriter och övriga dokument jag vill behålla innan jag formaterar den

Problemet är att det inte funkar, burken hittar inte den gamla disken om den är byglad som slave. Så jag provade att köra den externt via USB, funkade inte iheller. Sista försöket innan läggdags igår var att köra den som master på secondary IDE channel, tyvärr funkade inte det iheller

Enda sättet för mig att se den disken är att köra den som Master på primary IDE........men det vill jag ju inte

Tips? Förslag?

Ben Pool skrev:
har ett liknande problem, typ

jag slängde i en ny disk i maskinen och installerade WinXP
sen tänkte jag ha min gamla disk som slave, för att kunna kopiera över mail, favoriter och övriga dokument jag vill behålla innan jag formaterar den

Problemet är att det inte funkar, burken hittar inte den gamla disken om den är byglad som slave. Så jag provade att köra den externt via USB, funkade inte iheller. Sista försöket innan läggdags igår var att köra den som master på secondary IDE channel, tyvärr funkade inte det iheller

Enda sättet för mig att se den disken är att köra den som Master på primary IDE........men det vill jag ju inte

Tips? Förslag?

Men varför vill du inte ha den som Primary master ?
Är det bara enhetsbeteckningen som du vill ha som C: så ändra den senare

//J

Casca skrev:
Men varför vill du inte ha den som Primary master ?//J

För att det var dags för en nyinstallation av WinXP, så istället för att göra det på den gamla disken med risk för att ha missat att backupa någon information innan formatering och ominstallation så gjorde jag en nyinstallation på en ny disk och vill ha den gamla som slave för att kunna kopiera över info jag vill behålla.....:)

Så långt var jag med :) men det finns ju inget som säger att du inte ska kunna ha den gamla disken som primary master och den nya som slave (eller funkar det inte då heller?), sätt bara booten till pri slave så kan du åtminstonde använda bägge diskarna

//J

Någon som vet varför den långa quoten blir så avlång och muppig ?

Last edited:
Pelle81 skrev:
ok jag ska prova detta imorgon kväll för idag är det hojjen som ska få det kärleksmöte vi har varje söndag... tack så mycket för att svar... förresten ska jag montera in disken i burken igen eller kan jag ha det i sin nya "icy box"
:va

Du kan inte sätta en enhetsbeteckning på den i diskmanager?

Jag har haft samma problem. Efter lite micklande med kabeln samt byte till andra kontakten på moderkortet så fungerade det....... Vet inte vad som var fel, men nu funkar det iaf.

Casca skrev:
...gamla disken som primary master och den nya som slave (eller funkar det inte då heller?), sätt bara booten till pri slave så kan du åtminstonde använda bägge diskarna

Tänkte inte så långt :rolleyes:

Funkade alldeles utmärkt :tummenupp

Back