Hårddisk syns ej

Tack för alla förslag

Jag kopplade följande

IDE 1 ---------|----------|
..................Slave........Master
.................(200GB).......(XP)

IDE 2 ---------|----------|
..................Slave........Master
...............(DVD-rom)...(Brännare)

Efter detta så hittade windows en HD, glad som jag var så klickade jag på "den här datorn" men där fanns det inget :o( Höger klickade då på Den här datorn/hanter/Diskhantering. Där fanns den inte heller, jag började titta noga på alla rutor där, jag såg en gul varningstriangel på den "tomma" HD rutan, klickade på den & där stog det massa tjafs. Det var som bara att formatera den så skulle den fungera. Och det verkar göra det nu.

Undra bara hur länge den gula triangeln har varit där. Kom den dit nu eller var den där sen tidigare.

Synd bara att det var 150 Gb film på denna HD som jag nyligen har fyllt upp (Skaffade denna HD för 4 veckor sedan)

Den gula triangeln talade antagligen om att det var en dynamisk disk.

Skalman skrev:

Låter troligt! :tummenupp

...Bra att det löst sig nu då! För det hade det väl?
När brännaren sitter som den gör nu kan det strula med att den arbetar genom processorn hela tiden. Det märker du om du bränner en skiva o datorn verkar muggig o buffrar upp o ner en massa. Ta o installera nya drivrutiner isf...så ska det också fixa sig.

/KaliZ

Skalman skrev:
Ja det stämmer, man vad är en dynamisk disk för något, varför har det blivit så här nu, varför var det inte så tidigare, många ?????????? att reda ut. Tur man lär sig något varje dag :va

R1 Uffe skrev:
Ja det stämmer, man vad är en dynamisk disk för något, varför har det blivit så här nu, varför var det inte så tidigare, många ?????????? att reda ut. Tur man lär sig något varje dag :va

Har själv aldrig strulat med dynamiska diskar, men jag har för mig att det är winXP's inbyggda "lågbudget stripe-raid", dvs du kan få en enhet, t.ex. D:\, att spanna över flera fysiska hårddiskar. Anledningen till att din hårddisk inte syntes i "den här datorn" var antagligen att den var en dynamisk disk och därmed saknade egen enhetsbeteckning. Bara att konvertera till "standarddisk" så ploppar den fram.

Hittade lite info:
Dynamic Disk
A Win2K dynamic disk is a physical disk that doesn't use partitions or logical drives. Instead, it contains only dynamic volumes that you create in the Disk Management console. Regardless of what format you use for the file system, only Win2K computers can access dynamic volumes directly. However, computers that aren't running Win2K can access the dynamic volumes remotely when connected to the shared folders over the network. In NT, what we call sets (e.g., mirrored sets, striped sets) are in Win2K called volumes (e.g., mirrored volumes, striped volumes).

samt:http://www.windows-help.net/WindowsXP/howto-20.htm

Tack alla än en gång

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP