Hårddisk syns ej i Windows!

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Hallå!
Jag har precis köpt ny dator. I princip allt är nytt men jag tog med en hårddisk från den gamla datorn, en hyfsat ny Samsung 500 GB SATA.
Den hårddisken syns inte i utforskaren i Windows (XP pro). Men under "säker borttagning av maskinvara" kan man se den och koppla från den. Den syns även i BIOS-setupen. Den är formaterad och sånt eftersom den fungerade i den gamla datorn.

Snälla hjälp en desperat flintskallig gubbe!

Säker borttagning :va är det en Extern disk?

Är det en tom disk eller har du en massa viktig data?

Om den är tom kan du väll se om Partition magic hittar den.... och formatera/partitionera den på nytt!

Last edited:
Du behöver drivrutiner för Sata till xp.
När man installerar XP så får man i början en fråga om att installera scasi/raid enheter, det brukar man normalt svara NO på.

Om programmet GetDataBackFAT eller GetDataBackNTFS kan läsa disken så är det BIOS som spökar, dvs sektor-översättningen som ditt nya moderkort inte förstår vad ditt gamla moderkort har haft för sig. Enda sättet då att rädda data är att läsa över med GetDataBack och sen radera partitionen på din 500 och skapa ny och formattera.

HAHA JAG LÖSTE PROBLEMET! NU BLIR DET PARTY!! Synd att man ska upp och jobba om några timmar. :(

Tack i alla fall för hjälpen snälla människor även om jag löste det själv. Det visade sig att den SATA-porten där den hårddisken satt var inställd till RAID. Då kunde man inte använda den till något annat än RAID tydligen.

Back