Hårddisk storlek?

LO_R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -99
Har en gammal Pentium 2:a ståendes i ett hörn som jag tänkte börja använda för backuper, dock så saknar den i dagsläget hårddisk så jag undrar bara kort o gott, hur stor disk klarar den av att hantera? Kan jag plocka i en 80GB disk utan problem? Vad begränsar?

LO_R1 skrev:
Har en gammal Pentium 2:a ståendes i ett hörn som jag tänkte börja använda för backuper, dock så saknar den i dagsläget hårddisk så jag undrar bara kort o gott, hur stor disk klarar den av att hantera? Kan jag plocka i en 80GB disk utan problem? Vad begränsar?

Det beror på BIOS. En 80GB hårddisk begränsas eventuellt i BIOS. Det som händer är att BIOS inte hittar alla Gigsen utan ser det som runt 8GB eller runt 30GB. Den går alltså att använda ändå, men bara de 8 eller 30 som BIOS har hittat.
BIOS-uppgradering brukar lösa det.

Är det riktigt illa har du en gräns på 8 Gb i ditt bios. Sen kommer 80 och sist 132 Gb. Med OnTrack's Disk Manager (Maxtor och några fler disktillverkare tillhandahåller den "gratis", dvs funkar bara mot deras diskar = minst 1 disk måste vara av tillverkarens fabrikat) går det iaf att fixa in 80 giggare.

andersbrink skrev:
Är det riktigt illa har du en gräns på 8 Gb i ditt bios. Sen kommer 80 och sist 132 Gb. Med OnTrack's Disk Manager (Maxtor och några fler disktillverkare tillhandahåller den "gratis", dvs funkar bara mot deras diskar = minst 1 disk måste vara av tillverkarens fabrikat) går det iaf att fixa in 80 giggare.

Finns en 32GB-gräns också. Plus några till (mindra vanliga). Se även t.ex.

http://www.pcguide.com/ref/hdd/bios/size.htm

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...