hårddisk problem

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Har ett underligt problem. Jag har två partioner på hårddisken..
Hela hårddisken är på 500 Gb , men den är delad i två delar och har således 250 Gb styck.
De heter C: och D:

Den med beteckning C: är i NTFS och när jag kollar D: så e den FAT 32..

jag har inte använt D förräns nyligen eftersom jag haft gott om plats ändå , men började lagra filmer på D: ... så skulle jag packa upp en film som låg där men då sa windows ifrån ... ja har inte tillräckligt med utrymme på D: säger den... men om jag kollar under "den här dator" på D: så står där att det är 250 Gb ledigt.. hur fan kan detta komma sig ? och borde inte båda två vara i NTFS ??
Det står under den här datorn att jag har massor med ledigt men när jag packar upp en film så kommer jag bara till hälften sen kommer den där skylten upp som säger att jag har inget utrymme kvar och förslag om att jag måste frigöra plats.. ? nån som har nåt bra svar .... ? :va

ambulans skrev:
Har ett underligt problem. Jag har två partioner på hårddisken..
Hela hårddisken är på 500 Gb , men den är delad i två delar och har således 250 Gb styck.
De heter C: och D:

Den med beteckning C: är i NTFS och när jag kollar D: så e den FAT 32..

jag har inte använt D förräns nyligen eftersom jag haft gott om plats ändå , men började lagra filmer på D: ... så skulle jag packa upp en film som låg där men då sa windows ifrån ... ja har inte tillräckligt med utrymme på D: säger den... men om jag kollar under "den här dator" på D: så står där att det är 250 Gb ledigt.. hur fan kan detta komma sig ? och borde inte båda två vara i NTFS ??
Det står under den här datorn att jag har massor med ledigt men när jag packar upp en film så kommer jag bara till hälften sen kommer den där skylten upp som säger att jag har inget utrymme kvar och förslag om att jag måste frigöra plats.. ? nån som har nåt bra svar .... ? :va

Är uppacknigens destination på C eller D? kolla det.
Extract files to D

Underligt, speciellt med tanke på att XP kan bara formattera volymer som är max 32GB stora i FAT32. Är det möjligtvis dvd-filmer du packar upp? De brukar ju vara rätt stora, och FAT32 hanterar inte filer större än 4GB.

Det ska gå att konvertera en FAT32-volym till NTFS i XP utan att behöva formattera, det hade jag gjort.

Edit: Om det nu inte är så enkelt som twinner skriver. Fast jag hade slängt ut FAT32 oavsett.

Halogen skrev:
Underligt, speciellt med tanke på att XP kan bara formattera volymer som är max 32GB stora i FAT32. Är det möjligtvis dvd-filmer du packar upp? De brukar ju vara rätt stora, och FAT32 hanterar inte filer större än 4GB.

Det ska gå att konvertera en FAT32-volym till NTFS i XP utan att behöva formattera, det hade jag gjort.

Edit: Om det nu inte är så enkelt som twinner skriver. Fast jag hade slängt ut FAT32 oavsett.

Ja de är dvd filmer jag packar upp och kollar på... så e de som du säger så är det kanske inte konstigt att den säger ifrån om den inte kan hantera så stora filer.. ? hur gör jag om den till NTFS då ...utan att formatera ? Har ju ingen lust att formatera direkt... :confused:

ambulans skrev:
Ja de är dvd filmer jag packar upp och kollar på... så e de som du säger så är det kanske inte konstigt att den säger ifrån om den inte kan hantera så stora filer.. ? hur gör jag om den till NTFS då ...utan att formatera ? Har ju ingen lust att formatera direkt... :confused:

Med partition magic?

FAT32 kan inte ta filer stora filer. Minns inte men tror att gränsen går runt 4gb.
Och enligt hörsägen ska man kunna formatera FAT32 till NTFS utan att någon data förloras men det kan inte skada med en backup.

Halogen skrev:

que? 32 gig? gäller inte det bara os upp till w2k?

MDM skrev:
que? 32 gig? gäller inte det bara os upp till w2k?

Från länken ovan:

In theory, FAT32 volumes can be about 8 terabytes; however, the maximum FAT32 volume size that Windows XP Professional can format is 32 GB. Therefore, you must use NTFS to format volumes larger than 32 GB. However, Windows XP Professional can read and write to larger FAT32 volumes formatted by other operating systems.

Halogen skrev:
Eller så startar du en kommandoprompt och skriver convert D: /fs:ntfs (om du kör xp pro).

Läs här för mer info.
Följ denna instruktion

Halogen skrev:
Från länken ovan:

In theory, FAT32 volumes can be about 8 terabytes; however, the maximum FAT32 volume size that Windows XP Professional can format is 32 GB. Therefore, you must use NTFS to format volumes larger than 32 GB. However, Windows XP Professional can read and write to larger FAT32 volumes formatted by other operating systems.
nice, man lär sig nått nytt varge dag. :tungan

tackar... ska testa ikväll efter jobbet... verkar ju inte helt omöjligt att fixa till :)

va inte helt enkelt .... ja har skrivit i kommandotolken convert D: /fs:ntfs

Jag får då upp att jag ska ange aktuell volymetikett för D: ... jag vill ju att den ska heta D: så jag testar att skriva in det.. men säger den att jag har angivit fel etikett för volym D.... hur kommer det sig ??

XP vill att du ger ett namn till enheten. Döp den till "Ambulans" eller "Test" vad som, du kan ändra det enkelt senare. "Lokal disk" borde iofs funka, men å andra sidan är det vad XP kallar den typen av disk så det är möjligt att man inte kan döpa en enhet till "lokal disk".

Last edited:
ja jag vette 17 varför jag inte fick till de :va Men jag löste det med partition magic... då va de busenkelt. Ett klick så va de fixat ... :tummenupp

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025