Hårddisk fråga:

DR_Gonzo

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
Kronans
Jag ska sätta i hop en dator åt en kompis.
Han kommer att ha en sata hd som följer med burken. men han vill sin galma ide hd i burken åxå. hur blir det då med master och slave? funkar det att göra så? Hur vet datorn vilken som är vilken. Det är ju två olika kablar det handlar om. Ställer man in det som vanligt på hdn eller är det nån inställning i bios?

DR_Gonzo skrev:
2504665 Jag ska sätta i hop en dator åt en kompis.
Han kommer att ha en sata hd som följer med burken. men han vill sin galma ide hd i burken åxå. hur blir det då med master och slave? funkar det att göra så? Hur vet datorn vilken som är vilken. Det är ju två olika kablar det handlar om. Ställer man in det som vanligt på hdn eller är det nån inställning i bios?

Nu va det länge sen jag höll på med det här, men om jag kommer ihåg rätt så får du ställa in i bios vilken som ska vara master mellan sata/pata(ide) så du pinnar ide disken master alt. cable select master och sen kör du bara sata disken i valfritt uttag och sen får du ställa in i bios att ide:n ska vara master.

Tror att det va så här vi gjorde iaf. inte helt 100, men att det går att blanda är jag säker på.

Inga problem. Att bootdisken måste vara primary master är ganska gammalt, numera kan man boota från valfri enhet, prioritet ställs in i BIOS.

Tips är dock att installera windows utan PATA/IDE-disken för annars vill windows lägga bootladdaren på IDE-disken (och då blir du beroende av den för att kunna boota datorn, även om operativet ligger på SATA-disken). Så ha bara SATA-disken inkoppad när du installerar operativet, och koppla in den gamla disken när allting är klart.

SATA-kontrollerna brukar hamna som 3:e och 4:e idekontroller, efter primary och secondary, men som sagt, BIOS hanterar vilken hårddisk av de som är installerade, som den ska boota från.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti