Hårdare tändstift än orginal i hojen

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
Servade hojen för första gången häromdagen, upptäckte att det satt CR8E i och inte CR9E som det skall vara enligt verkstadshandboken. Är det ingen stor skillnad på dessa? Eller kan tidigare ägare valt ett hårdare stift för att han satte på slip-on och ett K&N-filter? I vilka fall väljer man ett hårdare stift?

Från Champions sida:
Gyllene regler för tändstift.

Ett tändstift, som oljar eller sotar igen, bytes mot ett tändstift med närmast lägre värmetal - ett »varmare» stift.

Ett tändstift, som glödtänder, bytes mot ett tändstift med närmast högre värmetal - ett »kallare» stift.

Ju högre värmetal, desto större motstånd mot glödtändning och desto mindre motstånd mot sotning och igenoljning.

Ju lägre värmetal, desto mindre motstånd mot glödtändning och desto större motstånd mot sotning och igenoljning.

Ok.. kanske rörde till det lite där.. Men åter till min fråga:

Kör jag på fel stift eller finns det en anledning till att någon satt i CR8E istället för CR9E? Hojen är som sagt helt orginal sånär som på K&Nfilter och slipon.

Det troligaste är att det var dessa han fick tag i när de skulle bytas sist. Kör med original, om du inte kör väldigt försiktigt.

Även om man kör väldigt försiktigt ska bränsleblandningen vara sådan att originalhårdheten på stiften räcker till, iaf om man inte har trimmat våldsamt.

En bekant hade på sin 250 2takt orginal stift 8:a
...efter ett par tims hård körning hade det smält och gjort hål på kolven :död
Sen dess har han alltid kört på 9or..

Jag menar inte att det är så i vanliga fall (det var nog något fel på stiftet)
Men det verkar ju funka med kallare stifft..iaf på 2taktarna..

tycon1 skrev:
En bekant hade på sin 250 2takt orginal stift 8:a
...efter ett par tims hård körning hade det smält och gjort hål på kolven :död
Sen dess har han alltid kört på 9or..

Jag menar inte att det är så i vanliga fall (det var nog något fel på stiftet)
Men det verkar ju funka med kallare stifft..iaf på 2taktarna..
Stiftet överhettade och orsakade nån variant av detonation/knackning, och det i sin tur knäckte kolven. Inget fel på stiftet, möjligen fel stift för den sortens körning, eller för snål blandning.
/u

Eller att tändstiftet gjorde som det var beordrat att göra, tända en för klen blandning - trots att elektroden var bortsmält. I vilket fall som helst är det en sak man bara gör en enda gång... efter att man har lärt sig läxan den hårda vägen. :-)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...