Hårdare offroad bakdäck!

yama250

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Hageskruv
Hoj
Yamaha YZ 250 -01 Kawasaki ZZR1400 -07
Hej på er alla andra glada hojåkare!
Jag pendlar med min husqvarna 701 enduro och kör 50/50 asfalt/grus, kör idag på tkc 80 men det är väldigt mjuka så dom slits onödigt fort under vardagskörningen!
Är mycket nöjd med mönstret på grus och i terräng men behöver hitta ett med något hårdare gummiblandning för att få ut fler mil(dyrt med däck)!
Är det någon som vet om något alternativ?
Däck dimensionen är 140/80-18


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Motoz tractionator verkar populärt för miltalet de ger, tydligen högt vägljud om man är känslig för det samt att fästet på blöt asfalt verkar va sådär. Motoz rallz finns med men de är grövre.
Motoz gps är ett vändbart 50/50 däck med en snällare och en grövre stil beroende på hur du vänder det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Motoz är ett jävla skitdäck på asfalt , dåligt grepp och blött släpper det okontrollerat (tractionator desert h/t ) fint på grus men inget jag köper igen
Ska du ha livslängd behöver du mer gummi i marken och får sämre grepp på gruset
 
Sitter i Norge just nu, så jag kan inte skicka några vettiga prislänkar nu för tillfället.
Men, vi kan ju resonera lite:


Du trivs med TKC 80 säger du?

Jag tycker det är ett trist däck, och sedan dom gjorde om det för vinterklassning i Tyskland så tappade man all slitstyrka på alla marknader, även där vintergreppet inte behövs.

Kolla på Contis eget spindeldiagram:

spider-diagramm-enduro-segment.png

Det enda som TKC 80 är någorlunda bra på, och därtill marginellt bättre än TKC 70 på är den lilla, lilla offroadflisan längst ute till vänster i bild.

I alla andra grenar sopar TKC 70 banan med TKC 80.
Skillnaden upplevs som ändå större när man kör på däcken.

Ett annat Contidäck att prova är deras Escape. Det är en lågprisprodukt som produceras i Korea, och av någon anledning är Continental väldigt blyga med däcket.

Synd, för det är supertrevligt att köra på. Speciellt om man gillar att sladda lite.
Det kan fås att gå brett om man vill, men släpper ändå tämligen mjukt och behärskat.

Mönsterprofilen är utpräglat rund, och lockar till djupa nedlägg.
Alltså lyftabortfotenfrånpinnensådenkanfällauppsig-nedlägg.

Slits snyggt och behåller formen.


Hänger man kvar i grövre mönstrade däck så skall man ha klart för sig att bara "hårdare gummi" inte behöver vara en absolut lösning.

"Hårdare gummi" och högre klackar behöver inte alls ge fler mil ut ur däcket - inte om man kör hårt på gata.
Då uppstår istället risken att man rycker loss hela klackar från däckskroppen och så är däcket skrot redan efter 2,5 mil istället för 250 mil.


Ett däck som håller för den typ av körning jag tror du sysslar med är Pirellis MT21 "RallyCross"

Det är stabilt och klarar vikt, klackarna håller.
...och det är ett sömnpiller att köra på, mycket tack vare den hårda, osmidiga stommen.
Därtill slits det platt som en tegelsten.


Vassego - lite att pröva sig fram bland.
 
Bästa kombon jag lyckats hitta med grepp kontra livslängd är Maxxis IT (M7304/M7305 vill jag minnas de heter).
Dock ska sägas att i mitt fall så handlar det om 80/20 (grus/asfalt)
 
Ja jag har trivts med tkc80, läste om nya tkc70 rocks! Det verkar ju något bättre för grus än vanliga tkc70!
Har även kikat på mitas c02 men det är ju mer grus!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Mitas e07+ är ju ett jävla trevligt däck annars. Sen tycker jag pirelli rally str funkar riktigt bra på grus och asfalt är det fenomenalt på. Ska du ut i blött gräs kan det bli halkigt i sidled då klackarna är rätt stora men för grus/asfalt med livslängd är det ett riktigt bra däck.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag skulle föreslå för optimal körning, dubbla hjul me däck för asfalt, å de andra paret för typ grus...
 
Jag skulle föreslå för optimal körning, dubbla hjul me däck för asfalt, å de andra paret för typ grus...
Jo det är ju det optimala, jag ska ekra upp en uppsättning som jag kan ha till vinterdäcken så då kan man ju ha mer asfaltsdäck på dom sommartid!
Men fälgbanorna felar...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Jo det är ju det optimala, jag ska ekra upp en uppsättning som jag kan ha till vinterdäcken så då kan man ju ha mer asfaltsdäck på dom sommartid!
Men fälgbanorna felar...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
De är ett bra altenativ..
Annars kan man ju ha motardhjul för asfalts körning..
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top