hårdare, hårdare, låser sig!

ROANEL

sympatisk ung man
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
zzr 1100 -97
Några gånger när jag har varit ute och åkt så har jag märkt att frambromshandtaget har tagit längre och längre ut, alltså tidigare än vanligt. handtaget blir också hårdare, som att det succesivt byggt upp mer och mer tryck i systemet. Idag på väg till jobbet hände samma sak men nu gick det ett steg längre. Bromsen började "ligga på" av sig själv och bromsa. efter en stund gick det inte att driva fram hojen för att den bromsade så hårt. Jag kom precis av vägen sen gick det inte att rubba hojen, började ryka från skivorna. Det är en FZR 600 -91. skulle va jättebra om någon har någon aning om vad som kan va fel

RGDS
Adde

ROANEL skrev:
2334357 Några gånger när jag har varit ute och åkt så har jag märkt att frambromshandtaget har tagit längre och längre ut, alltså tidigare än vanligt. handtaget blir också hårdare, som att det succesivt byggt upp mer och mer tryck i systemet. Idag på väg till jobbet hände samma sak men nu gick det ett steg längre. Bromsen började "ligga på" av sig själv och bromsa. efter en stund gick det inte att driva fram hojen för att den bromsade så hårt. Jag kom precis av vägen sen gick det inte att rubba hojen, började ryka från skivorna. Det är en FZR 600 -91. skulle va jättebra om någon har någon aning om vad som kan va fel

RGDS
Adde

Kontrollera att du inte har för mycket bromsvätska i behållaren.

ROANEL skrev:
2334357 Några gånger när jag har varit ute och åkt så har jag märkt att frambromshandtaget har tagit längre och längre ut, alltså tidigare än vanligt. handtaget blir också hårdare, som att det succesivt byggt upp mer och mer tryck i systemet. Idag på väg till jobbet hände samma sak men nu gick det ett steg längre. Bromsen började "ligga på" av sig själv och bromsa. efter en stund gick det inte att driva fram hojen för att den bromsade så hårt. Jag kom precis av vägen sen gick det inte att rubba hojen, började ryka från skivorna. Det är en FZR 600 -91. skulle va jättebra om någon har någon aning om vad som kan va fel

RGDS
Adde

Jag tror det är gammal bromsvätska.

Jag bytte till stålomspunnet och bytte vätska sen var det borta. (var exakt samma sak) Varför den inte går att driva framåt tror jag har med att bromsvätskan kokar.

ROANEL skrev:

RGDS
Adde

kolla bromsklossarna de är troligen helt slut.
kolvarna i bromsen har kommit för långt ut så de går ej tillbaka

antingen släpper inte pumpen tillbaka trycket av nån anledning. bytt handtag? eller också är det för mycket vätska i behållaren så att det inte finns plats att expander då det blir varmt.

enhjuling skrev:
2334393 antingen släpper inte pumpen tillbaka trycket av nån anledning. bytt handtag? eller också är det för mycket vätska i behållaren så att det inte finns plats att expander då det blir varmt.

Eh Neej....

Alltså bromsen ligger inte på hela tiden, den släppte när den hade stått ett tag. beläggen är ca 5mm kvar så dom e väl inte sopslut iaf. Hur mycket "expanderingsutrymme" ska oljan ha i behållaren? har bara ett "lower" streck på nivåglaset

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan