Hårdare fjädrar i framgaffeln yz250

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Har en yz250 årsm 97 som jag vill styva upp lite. Har kommit fram till att originalspecen är:
YZ250 1997 KYB 46 USD
F4146 0,43 / 80 mm KYB / S6228 5,2

Jag väger 95-100kg utan utrustning och kör den bara på bana.
Ngn som har förslag på lämpliga fjädrar?

http://www.racetech.com/ säger 0.484 fram och 5.48 bak, dvs 0.48 resp 5.5

Min personliga åsikt är att racetech rekomenderar väl så mjukt men det beror ju även på hur du kör samt vilken sorts bana du kör.

Jag gillar sandbana och då vill man ha styvare fjädring än på hårdbana där det är viktigare att man strävar efter bättre grepp. Nu på vintern när banorna är blöta och hala är det också trevligare med lite mjukare fjädring.

Att styva upp i bara den ena änden rekomenderas inte. Prova då hellre att bara öka oljemängden i gaffeln.

Last edited:
Jag kör en hel del nere i skanör som är en riktigt mjuk sandbana. Så jag kanske borde köra lite hårdare än racetechs rekomendationer?

Var köper man fjädrar billigast? Är det ebay som gäller?

Glömde nämna att jag redan har styvat upp bakdämparen

Jag kör en hel del nere i skanör som är en riktigt mjuk sandbana. Så jag kanske borde köra lite hårdare än racetechs rekomendationer?

Var köper man fjädrar billigast? Är det ebay som gäller?

Skanör är inte mjuk sand, testa Ripa eller Saxtorp så får du se hur en sandbana ser ut. Skanör har inga sektioner där du kommer lida av en lite för mjuk fjädring. Vad har du för fjäder bak?

Ebay är säkert billigast, jag är dum och köper dyrt av de svenska handlarna.

Last edited:
Jag har inte testat Ripa ännu. Men det verkar lovande iom att jag gillar mjukare banor. Bakfjädern är en 5.5.

Finns det ngn som är duktig på fjädring här nere i Skåne? Vill inte lämna grejerna till Månsson...

Jag har inte testat Ripa ännu. Men det verkar lovande iom att jag gillar mjukare banor. Bakfjädern är en 5.5.

Finns det ngn som är duktig på fjädring här nere i Skåne? Vill inte lämna grejerna till Månsson...

5.5 bak innebär är ju precis vad reacetech rekomenderar så för att du ska ha balans mellan fram och bak bör du alltså ha 0.48 fram.
Skulle det varir lite närmare orginal så kunde man jag ha föreslagit att du köper styvare gaffelfjäder än önskat och kör med olika fjäder i vänster resp höger gaffelben. Nu är nog förslaget att du köper 0.48

t.ex hade min förra hoj 0.44 fram orginal och jag köpte ett par 0.48or. Sedan körde jag med en 0.48 i ena benet och en orginal 0.44 i andra benet. Vilket betyder att jag hade totalt sett samma som 0.46. Men samtidigt kunde jag utan extra kostnad öka till 0.48 i bägge benen.

Jag har ett par 0.48 fjädrar liggande som troligen kommer från en 05 YZF250. Tror inte dom passar till en 97a men det går kanske att googla lite.

Finns nog fler men jag vet bara Månsson, men de flesta handlarna kan ju beställa fjädrar åt dig. Vad vill du ha gjort? Det är knappast värt att lägga allt för mycket slantar på en 97a.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park