Hårdare fjädrar fram på XR 650R

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
är det någon som provat trycka in hårdare (fram)fjädrar i en XR650??

Tycker den är "lite" for mjuk...

är det stod skillnad på de olike märkena, pris/prestanda.
Jag kor mest gata så det behover ju inte vara "rejs prestanda" på sakerna, men inte något epa skit heller for den delen.

:hej

PutteLiten skrev:

Jag kor mest gata så det behover ju inte vara "rejs prestanda" på sakerna, men inte något epa skit heller for den delen.

har du mixtrat mycket med dina? jag funderar hur man ska ställa in för att få lite mindre enduro och mer motardstuk på grejjerna...!

Det är inte alltid fjädrarna som gör skillnaden. Jag har idag samma fjädrar i min gaffel som innan modifiering (från enduro till motard) och skillnaden är som natt och dag. Det är en fråga om shimsning och gaffelolja.

Jag svarvade 2 distanser till framgaffeln till en polare som kör xr650. Tror de var 17mm tjocka. Blev en jäkla skillnad sa han. Helt perfekta för motardkörning.

PutteLiten skrev:

På en XR så är jag övertygad om att du behöver byta fjädrar.
Gå upp ett eller två steg i hårdhet och jag rekomenderar även att du shimsar om den.
Rekomenderar Springzz för att dom lär vara bäst i Sverige men det finns nog andra oxo.
För bara genom att skruva på det du har så kommer du inte så långt.
Sen gäller det ju att du får rätt häng i fjädringen och då behöver du distanser, men först måste du veta hur mkt häng du har och hur mkt du vill ha.
Rätt häng gör nästan lika stor skillnad som själva ombyggnaden.

Oki, tackar tackar.

Shimsa hade jag glömt att man kan göra oxå.

Som 420, sa, det hjälper int eså mycket att skruva på orginaler, blir bara från supermjukt till mjukt... :hihi

Det är mest fram som är helt tok fel, men styvar jag upp där måste jag ju fixa där bak oxå. :)
(Fast, där borde det räcka med justera lite till)

Jag svarvade 2 distanser till framgaffeln till en polare.
Ännu en svårdödad myt. Den blir inte hårdare av mer förspänning.
Fjäderkonstanten är ju fortfarande samma eftersom det är samma fjäder.
Varför skulle man tillverka olika hårda fjädrar om det funkade lika bra med lite förspänning ?
Men högre och mindre fjädringsväg för gropar i vägen blir det.

Till saken:
Springzz enduroställde min xr600. Blev mer lättkörd i skogen efteråt. Hårdare
fjädrar (än orginal) både fram o bak. Ökade hänget ordentligt fram. (Gaffeln
är dålig, den vill låsa (byrålådseffekten) vid stora utdrag.)
Känns mjukare efteråt, trots samma fjädrar fram (som innan) och hårdare bak.
Kostade 4-5000 inkl renovering av gaffel o bakdämp.

Om man vågar kan man göra fjädrarna hårdare genom att kapa ca 10 % och
snyggt o försiktigt fixa änden m värme o slip. Ökar dock risken för fjäderbrott.
En motard ska väl inte vara onödigt hög fram, så det ökade hänget är kanske ok.
Annars får man sätta in en distans lika lång som det kapade, ungefär.
/u

Last edited:
Trådtjyvar Här =)

har en xr600 som jag hätt i trögre olja + att jag drog i ca 0,7 bar i varje gaffelben(ja man kan göra så)
¨men ibland när jag drar upp den på baken smäller de till lite i styret när jag landar..
tror att de är gaffeln som åker så mycke isär att fjädrarna åker ner en bit o inte tar i längst upp men sen när man landar så slår fjädrarna i
om nån nu fattar vad jag mena..
nån som haft nå likn eller vet vad jag kan göra... :va
(den åkte upp säkert 2cm gaffeln när jag pumpa i luft då stog den på stödet)

ozeo skrev:
¨men ibland när jag drar upp den på baken smäller de till lite i styret när jag landar..
Läs vad jag skrev om 'byrålådseffekt' ovan. Innan moddningen kändes den som
'järnspett' vid t.ex. nån liten grop i landsvägsfart. Mycket bättre nu. Om det beror
på ändrade arbetspunkten (större häng) eller moddning av ventiler etc vet jag inte.
Luft i gaffeln ökar på friktionen i tätningarna.
ozeo skrev:
tror att de är gaffeln som åker så mycke isär att fjädrarna åker ner en bit o inte tar i längst upp
Troligen inte. Det finns alltid en viss förspänning av fjädern. Det måste du
ha märkt när du fyllde/bytte olja. Och annars är det ju lätt att kolla med hojen
uppallad o framhjulet i luften.

Allmän reflektion: Verkar finnas nån utbredd allergi mot fjäderbyte.....kan det bero på
den rätt begränsade posöreffekten/satsad krona, kanske ? :D
/u

Last edited:
:hihi

Tur att posör faktor är hel (nästan) ointressant för mig... :tungan
Nya fjädrar + övriga förändringar internt är ju inte speciallt dyrt medtanke på hur mycket det kan göra om du har kassa grejer från början. Och, XR650 orginal är inte motard anpassat för 5 öre.
Så jag förvantar mig en stor förändring av fjäderbyte + övrigt pill.

Tackar igen för svaren. :)

Liten fråga bara. Hur många kör motard så hårt att man måste specialanpassa fjädrana, förgasare, titanskruvar, trimkit m.m.? Alltså jag fattar att det blir bättre (har gjort det själv) Men behövs det egentligen för att raca i stan. Tävling helt annan sak.

Det jag vill komma fram till är hur mycket olika tillverkare tjänar på att säga att våra raceförare har det och det på sina hojar. Det måste ni oxå ha. Jag brukar säga att det är ju bättre att pissa varje gång jag skall ut och åka än att sätta på titanskruvar på hojen. För att inte tala om att banta.

Mycket konstiga ideer man har.....

Zebulonm skrev:
Liten fråga bara. Hur många kör motard så hårt att man måste specialanpassa fjädrana, förgasare, titanskruvar, trimkit m.m.? Alltså jag fattar att det blir bättre (har gjort det själv) Men behövs det egentligen för att raca i stan. Tävling helt annan sak.

Det jag vill komma fram till är hur mycket olika tillverkare tjänar på att säga att våra raceförare har det och det på sina hojar. Det måste ni oxå ha. Jag brukar säga att det är ju bättre att pissa varje gång jag skall ut och åka än att sätta på titanskruvar på hojen. För att inte tala om att banta.

Det är ju jävligt bråttom runt korvkiosken och då gäller det att ha bäst grejor. :rolleyes: :hihi

Zebulonm skrev:

Jag kör inte hårt för fem öre, men jag väger nästan 120kilo med utrustningen på.
Därför skulle jag vilja justera min fjädring efter min vikt. Som det är nu så har jag skruvat kompressionsskruven helt i botten och ett hack ut... :) Det betyder att gaffeln inte tar små ojämnheter så bra, ungefär som att åka Harley stelben.

Om jag skulle modda min gaffel så vore det mest för att bättre passa min vikt och få lite högre "komfort". :)

/Blue

Zebulonm skrev:

Ganska många ändå - även om det rör sig om hobbyåkning på bana eller enklare tävlingar. Men efter ett tag så märker man att det finns sekunder att tjäna på att faktiskt ha en hoj som fungerar som den ska. Om det är värt pengarna bara för att åka lite snabbare, när man inte ens har prispengar att vänta ? Tja, varför köper golfare kolfiberklubbor, sportfiskare en ny rulle med kullagrad vev och grannen nya alu-fälgar till SABBen ? För att det känns bättre helt enkelt :)

ulf_lundin skrev:
Läs vad jag skrev om 'byrålådseffekt' ovan. Innan moddningen kändes den som
'järnspett' vid t.ex. nån liten grop i landsvägsfart. Mycket bättre nu. Om det beror
på ändrade arbetspunkten (större häng) eller moddning av ventiler etc vet jag inte.
Luft i gaffeln ökar på friktionen i tätningarna.

Troligen inte. Det finns alltid en viss förspänning av fjädern. Det måste du
ha märkt när du fyllde/bytte olja. Och annars är det ju lätt att kolla med hojen
uppallad o framhjulet i luften.

Allmän reflektion: Verkar finnas nån utbredd allergi mot fjäderbyte.....kan det bero på
den rätt begränsade posöreffekten/satsad krona, kanske ? :D
/u

svårt o kolla i gaffeln när jag hänger den om det ska va luft samtidigt...
hade inte problemet innan luften kom i.
sen funkar fjädringen fint i övrigt bara de att den som sagt "slår i styret" eller vad den nu gör
händer bara ibland. typ om man åker upp lite men kommer snabbt ner :va
nja vet inte..ska forska vidare :rolleyes:

ozeo skrev:
svårt o kolla i gaffeln när jag hänger den om det ska va luft samtidigt...
Sorry, tänkte bort luften (troligen för att jag inte tycker den ska vara där...)
Zebulonm skrev:
..Hur många kör motard så hårt att man måste specialanpassa fjädrana.....
Är i mina ögon varken konstigt eller orimligt. 30 cm mjuk fjädring är inte optimalt för SM, antar jag.
Men det är helt och fullt upp till var och en.
/u

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey