hårdare dämpning framgafflar, tips?

boki79

bojan
Gick med
13 May 2006
Hoj
2007, Suzuki, GSX-R 1000
nån som har tips på om jag ska skruva på båda uppe eller bara 1 skruv.
den är inställd på standard inställningarna och jag tycker det e för mjukt och vill ha dämpningen lite hårdare/styvare eller vad man ska säga.

kan tillägga att det e inget fel på oljan och packningarna på gafflarna eftersom allt e bytt och nytt där.

kollat runt lite och sett att man kan ställa mittenskruven uppe sen kan man ställa den övre grövre som skruven sitter på också, men ville fråga först innan jag pillar på nåt eftersom jag ej ställt in det förrut.

har även läst lite om att det finns en skruv nere på gafflen också som man kan ställa också men det kanske man ej behöver pilla på?

kan skriva att jag äger en gsxr600 1998.

EDIT: Börja med att dokumentera hur allt är inställt nu, så du har något att utgå ifrån och återgå till när du snurrat till det för dig. :mattias

Börja med att öka förspänningen av fjädrarna ifall du tycker det är för mjukt. Den brukar justeras med skiftnyckel. Sen har du kompressions- och returdämpning, där kompen ställer hur mycket motstånd dämparen gör för att pressas ihop och returen hur mycket motstånd dämparen gör för att expandera.

Du ska alltid justera likadant på bägge gaffelbenen. Dvs höjer du förspänningen på ena benet justerar du likadant på andra. Samma sak med komp och retur.

Sök lite, vet att Öhlins har en guide på sin hemsida, och det finns någon annan publikation kring allt det här som länkades till för inte så längesen.

Så förspänning är den stora (nyckel 14) och den lilla skruven (plattmejsel) som står S & H på är returdämpning?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back