Hårda tag igen...

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Intressant att bättre vägkvalité finns med som en metod att sänka dödligheten... För jag tycker att vägkvalitén minskat stadigt de senaste 10 åren iaf... Nu börjar ju vägstandarden komma i paritet med vad polen hade förut (nu har de ju rustat upp vägarna)

O så står dom på såna där ställen dom AAALLLLDDRIIIIG stått förut, typ svackan vid Flempen på Huddingevägen, Under viadukten Nynäsvägen/Tyresövägen vid Sköndal... Sen efter Farsta är det fri fart :D

Men det är väl bra att dom gör en insats.

Jag trodde ett tag att det bara var jag som inbillade mig att vägarna blivit sämre, men visst fan har dom blivit det? Det är ju hisnande att dom inte har det som punkt ett att fixa. Stora hål i vägbanan :gnissla

Sedan fler och fler trängselskattorter, det kan ju bara tyda på att degen sinat i kassan. Men hur mycket kan man klå Svensson på egentligen med alla pålagor innan det tar sig uttryck i allvarligt försämrad köpkraft, det verkar ingen fan tänka på. Lönerna hänger ju inte med.

Alltså så jävla LESS jag blir på att de statligas förslag på 0-vision, återigen, är sänkta hastigheter genom indrivnings-kameror och bötfällning. Nu står det visserligen bättre vägar i artikeln, men det lär man väl få se sig om. Gissar de menar fler vägar med vajerräcken, gruslim och andra godsaker! Jag förstår inte varför det tagit sådan tid att börja undersöka t ex undeglidningsskydd? Det om något är väl en bidragande faktor till 0-visionen? Ökad medvetenhet bland bilister, speciellt oerfarna, att hålla koll efter oskyddade trafikanter borde också kunna vara en bidragande faktor, men nej. Bötfällning och mer pengar indrivna är den "enda" vägen att gå!

Nu är jag trött och grinig, så ventilerar lite...men ändå! Vad är detta!? Snart ska vi väl alla rulla runt på permobiler!?

Spontant som mc-förare så skulle jag ju uppskatta om detta prioriterades nu:

1. Någon typ av "sarg" eller liknande som hindrar motorcyklister att trasslas in mellan stolparna i vajerräckena osv

2. Sluta bygga "konst" i rondeller, t.ex. granar av centimetertjockt stål, eller "äggstrimlarn" som en mc förare fick smaka på förra året. I en rondell kan man plantera buskar eller blommor, inte stålkonstruktioner eller stenbumlingar. Även om det är minimal risk att man ramlar in i en rondell så känns det fan sjukt onödigt.

Endast 1 person blev bannad, det var Över. Han har haft 2 konton tidigare som bannats. Nu är han bannad för 3:e gången för sina fortsatta övertramp av reglerna.

Återgå till ämnet, eller PM:a vid frågor.

Ett fruktansvärt manfall när diskussionen tog en felaktig kurs. :näsblod

Hursomhelst så undrar jag om folk verkligen kommer att rösta nå mer på Centern och Miljöpartiet när såna här åtgärder kommer i dagen. Men å andra sidan gör ju Löfvén succe trots att karln är stum som en fisk.

EDIT: Ett högst måttligt manfall fick jag nu veta.

Ja, vägstandarden är ju riktig saggig överallt.
Var nyss ute och körde bil, och mitt inne i stans är det ett nersjunket brunnslock
som man alltid hamnar i så det känns som bilen ska paja. Precis vid Stadion på Lidingövägen.

Sen att dom hade någon "kontrollvecka" förra veckan med en massa skjutande var bara löjligt.
Stod och gömde sig bakom pelare och lekte allanballan. Otroligt meningslöst då det inte kommer
att fortsättas. Finns inte ens pengar till såna regelbundna kontroller?

Ja, vägstandarden är ju riktig saggig överallt.
Var nyss ute och körde bil, och mitt inne i stans är det ett nersjunket brunnslock
som man alltid hamnar i så det känns som bilen ska paja. Precis vid Stadion på Lidingövägen.

Sen att dom hade någon "kontrollvecka" förra veckan med en massa skjutande var bara löjligt.
Stod och gömde sig bakom pelare och lekte allanballan. Otroligt meningslöst då det inte kommer
att fortsättas. Finns inte ens pengar till såna regelbundna kontroller?

Vägarna börjar faktiskt bli riktigt dåliga häromkring. På flera ställen har dessutom vattenledningar gått sönder och de vart tvungna att riva upp vägbanan för att komma åt att laga. När de sedan lämnar påminner det mest om en svartskyltad puckelpist..

Vart tar alla våra skattepengar vägen???!!:4skrika

Denna avhandligen var med i en artikel i SMCs Folket som jag inte hittar länken till.

Resultatet var att vägräcken har bidragit till mer skador och speciellt för mc förare inte helt oväntat. Vägverkets svar var helt enkelt att de sparat liv enligt statistiken och att han har fel. Verkar som om det är volym som räknas och inte risken för motorcyklister.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.673358-vajerracken-en-fara-pa-vagen

Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, försvarar vajerräckena.

- Karim har gjort en fantastisk forskningsinsats och presterat en mycket gedigen avhandling men hans slutsatser är felaktiga, säger han. Vajerräcken är billiga, tar liten plats och ger ett fantastiskt bra skydd mot mötesolyckor och avkörningar.

http://www.du.se/sv/Om-Hogskolan/Aktuellt/Nyheter/Avhandling-i-vagteknik---Hawzheen-Karim/

Last edited:
Trafiksäkerhet börjar med attityd, det är inte tävling, du kan hålla till höger och släppa förbi de som kommer ifatt, kolla backspegeln. När du kör ut på motorvägen, se till att ha god fart, 50 är för lite. Var ödmjuk, andra gör fel i trafiken, nån gång missar du själv. Är det minst tvåfiligt och du vill cruisa, gör det i högerfilen.

Därmed inte sagt att det är ok att brassa satan bara för att det är fritt i vänsterfil (jag brassar bara när jag tror att ingen ser mig :brynad )

Håll dessutom till höger när du pratar i mobben, är det ett viktigt samtal, stanna bilen på nån P/Rast-plats eller liknande, det är omöjligt att koncentrera sig på flera viktiga saker samtidigt.
Dödsstraff för de som sms'ar/mailar när de kör :fakta Det är lika allvarligt som fyll/drogkörning.

Fyll på med mer självklara saker så kan väl NTF få dem sen och informera på stortavlor.

Aktiv körning räddar liv. :yoparty

Spontant som mc-förare så skulle jag ju uppskatta om detta prioriterades nu:

1. Någon typ av "sarg" eller liknande som hindrar motorcyklister att trasslas in mellan stolparna i vajerräckena osv

2. Sluta bygga "konst" i rondeller, t.ex. granar av centimetertjockt stål, eller "äggstrimlarn" som en mc förare fick smaka på förra året. I en rondell kan man plantera buskar eller blommor, inte stålkonstruktioner eller stenbumlingar. Även om det är minimal risk att man ramlar in i en rondell så känns det fan sjukt onödigt.

Praktexemplet med dumma rondeller måste ju ändå vara buskar och grejjer vid "infarten" till rondellerna som skymmer sikten. Måste ut med nosen för att se om det kommer någon bil..
Täby är ju utomordentligt bra på att bygga dåliga rondeller.:)

Det kanske finns en dold agenda som består i att vägarna ska vara så jävla kassa att man inte kan köra för fort längre. Endast myndigheterna skall obehindrat kunna ta sig fram, och då i bandvagn.

När det räknas på noll-vision så är mc-förare kort & gott inte ens medräknade. Så hoppas inte på förbättringar för våran del...

Vägarna börjar faktiskt bli riktigt dåliga häromkring. På flera ställen har dessutom vattenledningar gått sönder och de vart tvungna att riva upp vägbanan för att komma åt att laga. När de sedan lämnar påminner det mest om en svartskyltad puckelpist..

Vart tar alla våra skattepengar vägen???!!:4skrika

Skattesänkningar och bonusar till vinstdrivande vårdbolag och skolor. Tyvärr.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!