hårda stakar!

Aha, ja det var ju inget stort problem :huvet :huvet
jaha, då får man sätta limitern på 5' rpm då :D

Men vad menar vi med högt varvtal, klarar den inte sitt "vanliga" register:va

Nog lär den klara sitt ordinarie varvstopp med bravur. Kanske det går att knäcka mekanismen med hårdare fjädrar och uppflyttat varvstopp? Hur det går till när shimsen "hoppar ur" förstår jag inte. Det måste innebära att ventilen börjar leva sitt eget liv och lämnar en minst 2,5mm stor spalt mellan vippa och shims för att det skall ha en chans att tränga sig ur sin balja. Vilken kraft som får den att hoppa ur verkar vara svår att förklara. Är det inte så att den främsta anledningen till "skruvvipp-topparna" är populära hos trimmarna är det stora utbudet av kamaxlar samt att det är lättare att ställa ventilerna. Till shims-topparna finns det just inget. Dessa toppar var unika för GSXR 91-92. Alla äldre GSXR+alla Bandit's har ju skruvtoppar. Är man orolig kan man alltid konvertera sin shims-topp till skruv-varianten om man ändå skall köpa kammar, hårdsvetsade vippor och större ventiler.

/Ingvar

Nog lär den klara sitt ordinarie varvstopp med bravur. Kanske det går att knäcka mekanismen med hårdare fjädrar och uppflyttat varvstopp? Hur det går till när shimsen "hoppar ur" förstår jag inte. Det måste innebära att ventilen börjar leva sitt eget liv och lämnar en minst 2,5mm stor spalt mellan vippa och shims för att det skall ha en chans att tränga sig ur sin balja. Vilken kraft som får den att hoppa ur verkar vara svår att förklara. Är det inte så att den främsta anledningen till "skruvvipp-topparna" är populära hos trimmarna är det stora utbudet av kamaxlar samt att det är lättare att ställa ventilerna. Till shims-topparna finns det just inget. Dessa toppar var unika för GSXR 91-92. Alla äldre GSXR+alla Bandit's har ju skruvtoppar. Är man orolig kan man alltid konvertera sin shims-topp till skruv-varianten om man ändå skall köpa kammar, hårdsvetsade vippor och större ventiler.

/Ingvar

Aha! så banditen är tillbaka med skruv-vippe arrangemanget:fattartil
jag trodde dom körde vidare i shims-eran, ja du ser man lär sig hela tiden nya grejor :Bugar
du har så rätt i att det inte verkar vara något större utbud på eftermarknaden då det gäller kamaxlar till dom. jag trodde att det berodde på att det var något som var markant bättre på dom gamla topparna (såsom Adersbrink sa) och att man därför lagt krutet på att tillverka kammarna till dom äldre varianten då racingfolket ändå inte ville befatta sig med den "nya" modellen:va
OK, tror vi det håller om man inte skall sätta några nya toppnoteringar då det gäller varvtal då utan håller sig inom området:hoppskrat tanken var ju turbokraft framför nya rpm rekord:yoparty

Nu känns livet lättare vill jag lova:tummenupp
Jag har köpt Carrillo stakar till moppen av "GSXR 1100W93" så nu hoppas jag allt blir bra. Vill också passa på och tacka alla för diskussionen och hjälpen att identifiera stakarna, fan vad svårt allt hade vart utan detta forum:yoparty :yoparty

Nu skall maskinen ner och grejorna ut för att skickas på balansering, det stod och haltade lite med det här. Nu skall jag ta igen sömnen som jag aldrig fick av allt grubblande:D :D
Thank's folk's

Se nu till att dra bultarna på rätt sätt, dom ska ju sträckdras till en viss längd utan att överskirda det specade momentområdet.

Så gott som alla stakar jag sett titta ut genom block, så har dem flesta varit Carillo eller liknande, och det har inte varit lagrena som skurit.

Finns även 2 olika skruvar om jag inte minns fel, lite olika värden för dem.

Om du måste köpa nya skruvar, är det nästan lika bra att köpa en vevstake...APDYRA!

jag funderade en hel del på det där med spacer och det kändes som det enda "riktiga" var att att byta till turbokolvar, så ett set JE är inköpta :tummenupp

Min känsla var att -91:ans topp var mera schysst än dom tidigare då dom har shims, men tydlilgen använder dom som kan den äldre framför den yngre :va
Dom vet tydligen någon brist som jag inte har en aning om, men om någon vet så lyssnar jag gärna på vad det kan vara. Alla är okunniga i starten :Bugar

Du jag läste att du tänkte hoppa över plåten under cyllen, och använda turbokolvar istället. Har du kollat så att det inte blir lite högt komp, när du börjar ladda på?

Du jag läste att du tänkte hoppa över plåten under cyllen, och använda turbokolvar istället. Har du kollat så att det inte blir lite högt komp, när du börjar ladda på?

Det är turbokolvar med ett komp på 8:1, så det bör bli ungefär som med spacern. Fast på "riktigt" :D :D :D

Så gott som alla stakar jag sett titta ut genom block, så har dem flesta varit Carillo eller liknande, och det har inte varit lagrena som skurit.QUOTE]

Trist att höra nu när man kostat på sig, men nu finns ingen återvändo.
Smäller det nu blir det med flaggan i topp:2cool

Last edited:
Det är turbokolvar med ett komp på 8:1, så det bör bli ungefär som med spacern. Fast på "riktigt" :D :D :D

Så gott som alla stakar jag sett titta ut genom block, så har dem flesta varit Carillo eller liknande, och det har inte varit lagrena som skurit.QUOTE]

Trist att höra nu när man kostat på sig, men nu finns ingen återvändo.
Smäller det nu blir det med flaggan i topp:2cool

Dra skruvarna på rätt sätt så blir det bra!

Wibbe;3240333 Dra skruvarna på rätt sätt så blir det bra![/QUOTE skrev:
ja, jag skall kolla upp det där. Jag har inte riktigt hundrakoll på vad det var då jag skummade någonting om det. Om jag förstår deträtt var det en typ av bult som det rörde och jag tror det var den typen jag har givetvis:huvet
Det är bara att fortsätta i uppförsbacken:gnissla

Tips för de med Falicon-stakar med ARP-bultar, åtdragningsmomentet med molyfett är 42 ft-lbs med sprillans nya bultar och 32 ft-lbs när/om man återanvänder bultarna. Detta gäller även när drar dem för att kolla spelet med plastigauge. Någon som har Carillos icke-sträck metoder att dela med sig av?

Tips för de med Falicon-stakar med ARP-bultar, åtdragningsmomentet med molyfett är 42 ft-lbs med sprillans nya bultar och 32 ft-lbs när/om man återanvänder bultarna. Detta gäller även när drar dem för att kolla spelet med plastigauge. Någon som har Carillos icke-sträck metoder att dela med sig av?

jag läste på Carrillos hemsida om bultarna, men där framgår inte moment eller hur du bär dig åt med dom nya "sträckbultarna". någon som vet:va

jag läste på Carrillos hemsida om bultarna, men där framgår inte moment eller hur du bär dig åt med dom nya "sträckbultarna". någon som vet:va

Jag har inom vilka moment man ska dra, det stod på påsarna som stakarna levererades i. Ska försöka komma ihåg att kolla det imorrn i garaget, har även hört att ca 38 Nm på Carillos bultar ska funka. Jag sträck drog, och har för mig jag hamnade på ca 45 Nm...ska se om jag hittar anteckningarna.

Jag har inom vilka moment man ska dra, det stod på påsarna som stakarna levererades i. Ska försöka komma ihåg att kolla det imorrn i garaget, har även hört att ca 38 Nm på Carillos bultar ska funka. Jag sträck drog, och har för mig jag hamnade på ca 45 Nm...ska se om jag hittar anteckningarna.

ja jag fick bara stakarna i handen och har inga uppgifter what so ever, så om du har några "påsar" kvar att läsa av skulle det vara till mycket hjälp.
Jag var som sagti inne på Carrillos hemsida där upplysningen står ang bultarna men vet inte riktigt än om jag har den nya eller gamla modellen (den var i tum) men tror, om jag tolkar det rätt, att risken är stor för att det är den gamla bulten som sitter där (kolla mitt garage)

ja jag fick bara stakarna i handen och har inga uppgifter what so ever, så om du har några "påsar" kvar att läsa av skulle det vara till mycket hjälp.
Jag var som sagti inne på Carrillos hemsida där upplysningen står ang bultarna men vet inte riktigt än om jag har den nya eller gamla modellen (den var i tum) men tror, om jag tolkar det rätt, att risken är stor för att det är den gamla bulten som sitter där (kolla mitt garage)

Jag brukar anlita Matte Bohlin för sådant arbete

Han är riktigt duktig och har framföralt riktiga grejor ( micrometer) just för ändamålet

Han har sin verkstad i huddinge , skicka pm om du vill ha nr dit

Peter

Jättetack Peter!

den killen var rätt påläst och vi utredde det där med stakarna nu så nu är det "bara" att köra på:tummenupp

Hör av mig om studiebesöket om vi inte hörs om annat innan dess vilket risken är stor för:gnissla

Stretch bolts to .005"-.007". do not exceed 45 foot lbs with SPS 5/16 bolts.

Stretch bolts to .005"-.007". do not exceed 45 foot lbs with SPS 5/16 bolts.

ahhh, kalas. Skönt då fick jag måttet verifierat, det var samma som Matte sa.
Det var tydligen inte en helt enkel match att dra och mäta dessa samtidigt. Om man går över måttet så är det bara att byta bulten och en sådan kostar 450kr/st, så man får ta god tid på sig och vara försiktig tror jag. Nu skall maskinen ner och veven plockas ur för att skickas iväg med det nya kolvkittet och stakarna för balansering. Skönt om det börjar rulla lite igen:tummenupp

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan