hårda stakar!

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
suzuki allt annat förnekas
jag lovar att den här tråden fick ett uppsving bara på inledningen:tummenupp

Ok, så håller jag nu på och mekar på min konvertering jag fick lite frågetecken ang stakarna i min gsx1100R -91:a. håller dom för en turbokonvertering som förhoppningsvis bör leverera 300hkr :va Jag vet att vi har haft diskussionen förr men så var det någon som körde in en kil och föreslog att man skulle använda Carillo vid effekter +200. vad säger ni andra som har hojar med sådan effekt, behövs det eller kan jag lugnt använda mina japanska:-p

Vidare har det uppstått frågetecken ang kammarna och det i samband med överladd:yoparty
Använder ni original eller kan man inte få tag i ett par mera turboanpassade, tänkte mest på att överlappet bör vara i längsta laget och bara peta ut en massa god soppablandning i avgassystemet :va
Har sökt med ljus och lykta även här på nätet men inte hittat något, för gammal hoj :huvet

tacksam för alla inlägg.

stakar

Hallå där. När jag började åka turbo för 3 år sedan sa alla att orginalstakar skulle hålla. Men ettans stake small rätt av och gjorde skrot av motorn, så byt stakar vad alla förståsigpåare än säger.

Jag har något gammalt som gnager. Skall kolla i gamla gömmor. Har alldeles för mig att jag skall ha någon katalog om trimdelar till en herrans massa hojar. Det är iof från länge sedan men man kan ju kolla om den finns kvar. Vet att dom hadde turbosatser till några olika maskiner t.e.x katana o cbx. Som sagt letar å hör av mig.

Varvtalet dödar stakarna, håller du dig under 11k är det lugnt upp till minst 300 hästar. Kurre körde sitt 400+ hästars monster med originalstakar - fast lite svettigt. Däremot kolvbultarna är det inget att spara på, där man ha heavy duty för att det ska hålla. Ofast inget problem då alla turbokolvar kommer med starkare kolvbultar.

Dock är det svårt att avgöra om det var staken eller kolvbulten som skrotade först - och man misstänker oftast felaktigt staken i första hand.

Hallå där. När jag började åka turbo för 3 år sedan sa alla att orginalstakar skulle hålla. Men ettans stake small rätt av och gjorde skrot av motorn, så byt stakar vad alla förståsigpåare än säger.

Jag skulle kunna sätta tio spänn på att ditt vevstakslager skar på grund av dålig kylning, därför gick vevstaken av. Det är vanligaste orsaken till stakbrott.

Mats

Jag skulle kunna sätta tio spänn på att ditt vevstakslager skar på grund av dålig kylning, därför gick vevstaken av. Det är vanligaste orsaken till stakbrott.

Mats

Då får du punga ut med en tia, för alla lager var i toppskick. Ettans stake gick tvärt av trots att jag låg på 5000varv.

Använder ni original eller kan man inte få tag i ett par mera turboanpassade, tänkte mest på att överlappet bör vara i längsta laget och bara peta ut en massa god soppablandning i avgassystemet

Det beror ju på hur mottryck/laddtrycksförhållandet är, med högre mottryck så kan du hitta sotflagor i insuget om överlappet är för stort då en del av avgaserna trycks ut den vägen. Ligger mottrycket lika som eller under laddtrycket kan du köra med trimkammar från sugmotorer utan att det ställer till med besvär.

Hej vid intresse jag har 4 stycken carrillo vevstakar i jätte fin skick !

jag har pm:at dig!

Det beror ju på hur mottryck/laddtrycksförhållandet är, med högre mottryck så kan du hitta sotflagor i insuget om överlappet är för stort då en del av avgaserna trycks ut den vägen. Ligger mottrycket lika som eller under laddtrycket kan du köra med trimkammar från sugmotorer utan att det ställer till med besvär.

här krävs det väll en realtidsmätning när allt är på plats och fungerar, för det finns väll inget sätt att räkna sig till det va :va

Då får du punga ut med en tia, för alla lager var i toppskick. Ettans stake gick tvärt av trots att jag låg på 5000varv.

Jag visste det!! jag grejar inte sånt här att man hör en sådan här sak och sedan försöka intala sig att det går säkert lika bra med originalstakar, så står man där med spräckt motor. åhhh, vad jobbigt. Du är helt hundra på att det inte var något fel på maskinen i övrigt som kan vara orsaken till raset då?
Hur mycket ladd hade du på den när det rasa ungefär?

Jag har något gammalt som gnager. Skall kolla i gamla gömmor. Har alldeles för mig att jag skall ha någon katalog om trimdelar till en herrans massa hojar. Det är iof från länge sedan men man kan ju kolla om den finns kvar. Vet att dom hadde turbosatser till några olika maskiner t.e.x katana o cbx. Som sagt letar å hör av mig.

Ja gör det, skulle bara vara för jäkla bra för det är ju inte lätt att hitta firmor som säljer sånt "gammalt skit" längre. Hade man haft en 1000R hade det sett helt annorlunda ut:machinegu

Varvtalet dödar stakarna, håller du dig under 11k är det lugnt upp till minst 300 hästar. Kurre körde sitt 400+ hästars monster med originalstakar - fast lite svettigt. Däremot kolvbultarna är det inget att spara på, där man ha heavy duty för att det ska hålla. Ofast inget problem då alla turbokolvar kommer med starkare kolvbultar.

Dock är det svårt att avgöra om det var staken eller kolvbulten som skrotade först - och man misstänker oftast felaktigt staken i första hand.

Men du som tävlar och står i, är det vanligt att man behåller originalen eller byte man gärna ut stakarna när man kör lite rejsigare om man nu bortser från din kompis där.
Jag hade väll tänkt kunna ladda upp till 1,5.

Last edited:
stakar

Svaret på frågan hur mycket jag laddade då, är ungefär 1 bar. Men det är ingenting att diskutera, byt stakar för jag tror inte att dom som säger nej vill vara med att sponsra om någon går av. Personligen skulle jag inte våga åka orginal, för min gick av när jag låg i 160 med låst bakhjul som bonus. Inte roligt.

Svaret på frågan hur mycket jag laddade då, är ungefär 1 bar. Men det är ingenting att diskutera, byt stakar för jag tror inte att dom som säger nej vill vara med att sponsra om någon går av. Personligen skulle jag inte våga åka orginal, för min gick av när jag låg i 160 med låst bakhjul som bonus. Inte roligt.

Nej jag håller med dig fullt. Har man plöjt ner timmar och surt förvärvade stålars i maskin och hoj, vill man ju inte ha den utgången:gnissla

Nä, det måste testas i verkligheten.

misstänkte det:gnissla
kammarna är ju i och för sig inte så svåra att byta då motorn är i sen så man får väll bita i det sura äpplet om värdet blir fel:tummenupp

Nu fick jag lite bilder från herr "Gsx-R1100W93" på ett par Carrillostakar som han har och då dök det upp ett par nya frågor:huvet
Är inte alla stakar märkta med "Carrillo" i så fall, när slutade dom med det:va
Är det något jag bör kolla eller veta om när det gäller sådana stakar:va

Last edited:
Har man sett en enda Carillo-stake tidigare kan man inte ta miste på den. Posta foto.

Kalas:tummenupp
Jag postar bilden ikväll när jag kommer hem. Jag blev mest förbryllad över att dom var så "anonyma", har starkt för mig att det brukade stå Carrillo över hela härligheten:D

Turbokammar

Web Cam se
http://www.webcamshafts.com/pages/suzuki-moto.html
har en turbo kam 70-792.

TURBO profile increases power throughout the RPM. Hardwelded rockers highly recommended!

Dock ej för shimstoppen, utan tom 1990

Ökning av lyft, ej duration. Precis som du säger så skall det inte vara för mycket överlapp. Då blåser färska gaser rakt igenom.

PS Tänk på att std kam behöver timas om mha ställbara kamdrev (=original med uppfilade hål) om du har platta under cylinderfoten, för att kompensera.
Behövs så klart inte om man kör med turbokolvar utan platta för kompsänk

Web Cam se
http://www.webcamshafts.com/pages/suzuki-moto.html
har en turbo kam 70-792.

TURBO profile increases power throughout the RPM. Hardwelded rockers highly recommended!

Dock ej för shimstoppen, utan tom 1990

Ökning av lyft, ej duration. Precis som du säger så skall det inte vara för mycket överlapp. Då blåser färska gaser rakt igenom.

PS Tänk på att std kam behöver timas om mha ställbara kamdrev (=original med uppfilade hål) om du har platta under cylinderfoten, för att kompensera.
Behövs så klart inte om man kör med turbokolvar utan platta för kompsänk

jag funderade en hel del på det där med spacer och det kändes som det enda "riktiga" var att att byta till turbokolvar, så ett set JE är inköpta :tummenupp

Min känsla var att -91:ans topp var mera schysst än dom tidigare då dom har shims, men tydlilgen använder dom som kan den äldre framför den yngre :va
Dom vet tydligen någon brist som jag inte har en aning om, men om någon vet så lyssnar jag gärna på vad det kan vara. Alla är okunniga i starten :Bugar

Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back