Hård koppling på YZF600R - 98

Thosin

Ny medlem
Gick med
11 May 2016
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha YZF 600R -98
Hej!
Jag har precis införskaffat mig en Yamaha YZF 600R -98 och jag har övat lite krypkörning inför provet om en månad. Jag upptäckte precis att efter cirka 5-10 minuter av att krypköra så blir jag helt slut i handen, när jag jämför hur hårt jag måste trycka på kopplingen med bromsen så är det helt klar bromsen som är lättare att trycka in.

Jag undrar hur man kan göra så att kopplingsmotståndet blir mindre?

Tacksam för svar
 
Du vänjer dig. Kramp i händerna är standard när man är ny på hoj. Det blir bättre när du lär dig slappna av... Och krypkör kortare pass med lite fartbana emellan - bra för både koncentration, inlärning och välmående.



(Själv övningskörde jag på min gamla R100RS, där är koppling och broms så tunghanterade att vuxna karlar på sin tid kom gråtandes in till BMW-handlaren någon dag efter nyköpet... "Man kände igen en BMW-förare på det frejdiga handslaget", som någon skribent fick till det.)
 
Jag upplevde samma sak för drygt 30 år sedan när jag fick min första moped. Det värkte i handen så jag inte kunde sova första veckan men gick över och har aldrig kommit tillbaka.

Jag kan tänka mig att 5-10 minuters krypkörning motsvarar ungefär en tur till Nordkap i kopplingsanvändning. Är den inte minst dubbelt så trög som andra motorcyklar hade jag inte brytt mig utan istället härdat ut.
 
Har en 96 av samma typ. Har inte upplevt den trögare än andra hojar.
 
Kanske bara jag som är klen då :lol jag ska fortsätta öva så får vi se om det blir bättre :)
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top