Hård koppling på YZF600R - 98

Thosin

Ny medlem
Gick med
11 May 2016
Hoj
Yamaha YZF 600R -98
Hej!
Jag har precis införskaffat mig en Yamaha YZF 600R -98 och jag har övat lite krypkörning inför provet om en månad. Jag upptäckte precis att efter cirka 5-10 minuter av att krypköra så blir jag helt slut i handen, när jag jämför hur hårt jag måste trycka på kopplingen med bromsen så är det helt klar bromsen som är lättare att trycka in.

Jag undrar hur man kan göra så att kopplingsmotståndet blir mindre?

Tacksam för svar

Du vänjer dig. Kramp i händerna är standard när man är ny på hoj. Det blir bättre när du lär dig slappna av... Och krypkör kortare pass med lite fartbana emellan - bra för både koncentration, inlärning och välmående.

(Själv övningskörde jag på min gamla R100RS, där är koppling och broms så tunghanterade att vuxna karlar på sin tid kom gråtandes in till BMW-handlaren någon dag efter nyköpet... "Man kände igen en BMW-förare på det frejdiga handslaget", som någon skribent fick till det.)

Jag upplevde samma sak för drygt 30 år sedan när jag fick min första moped. Det värkte i handen så jag inte kunde sova första veckan men gick över och har aldrig kommit tillbaka.

Jag kan tänka mig att 5-10 minuters krypkörning motsvarar ungefär en tur till Nordkap i kopplingsanvändning. Är den inte minst dubbelt så trög som andra motorcyklar hade jag inte brytt mig utan istället härdat ut.

Har en 96 av samma typ. Har inte upplevt den trögare än andra hojar.

Kanske bara jag som är klen då :lol jag ska fortsätta öva så får vi se om det blir bättre :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman