Hård framgaffel Fireblade -92

Erol

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Hoj
Såld
Hej,

jag har haft problem med en hård och oföljsam framgaffel till min Fireblade. Jag har bytt olja i den till en tunn variant Golden Spectro 150/85 och justerat fjäderförspänningen till mjukaste läget utan bra resultat.

Jag misstänker att felet beror på:

1. Hårda racefjädrar (någon som vet hur man kan se skillnad)
2. Fel på stötdämparna (rören i gaffeln)

Jag misstänker (1) eftersom fjädrarna hade en helt rak profil till skillnad från de på bilderna i mekhandboken som var avsmalnande i ena änden.

(2) Det kom aldrig någon olja ur det översta hålet i stötdämparna när jag luftade dom. Det stod i mekboken att det tillslut skulle göra det.

Är jag ute och cyklar? Någon som kan bekräfta/dementera eller tillägga något mer??? :va

/E

Erol skrev:
Hej,

jag har haft problem med en hård och oföljsam framgaffel till min Fireblade. Jag har bytt olja i den till en tunn variant Golden Spectro 150/85 och justerat fjäderförspänningen till mjukaste läget utan bra resultat.

Jag misstänker att felet beror på:

1. Hårda racefjädrar (någon som vet hur man kan se skillnad)
2. Fel på stötdämparna (rören i gaffeln)

Jag misstänker (1) eftersom fjädrarna hade en helt rak profil till skillnad från de på bilderna i mekhandboken som var avsmalnande i ena änden.

(2) Det kom aldrig någon olja ur det översta hålet i stötdämparna när jag luftade dom. Det stod i mekboken att det tillslut skulle göra det.

Är jag ute och cyklar? Någon som kan bekräfta/dementera eller tillägga något mer??? :va

/E

eller så är dom så standard.. min är ganska stenhård också, men vad vet jag :)

Last edited:
RRickard skrev:
eller så är dom så standard.. men är ganska stenhård också, men vad vet jag :)

Ja, du kanske har rätt. Jag har inte jämfört med någon liknande cykel. Tycker hojen är riktigt stötig och otrevlig när man kommer ut på 70-vägar med lite halvtaskig asfalt. Har fått den kommentaren av hojkunniga kompisar också.

Känns din likadan? :confused:

Erol skrev:
Ja, du kanske har rätt. Jag har inte jämfört med någon liknande cykel. Tycker hojen är riktigt stötig och otrevlig när man kommer ut på 70-vägar med lite halvtaskig asfalt. Har fått den kommentaren av hojkunniga kompisar också.

Känns din likadan? :confused:

ja, min framgaffel känns inte helt 100 heller, hård som fan och stötig.. men jag vet som sagt inte hur dom ska va, har inte så mycket att jämföra med.

UrbanTiger skrev:
Låter konstigt.. fjädrar hela vägen i alla fall ?

Ja, jag tror den går att pressa ner hela vägen, den tar inte tvärstopp någonstans. Den är liksom lite kärv om ni fattar. När man sätter sig på hojen sänks den knappt alls. Det är bara bakfjädringen som trycks ner. Jag är iof inte så tung (73kg) men visst ska den väl sjunka någon cm??

Den funkar men är allt annat än följsam... :gnissla

Mycket kan hända på så många år, det vanligaste är ju att man får en svampig gaffel.
Visst kan det vara så att nån har lagt i fjädrar tänkta för racing och tyngre förare.
En sak som kan se fånigt ut är ju när gaffeln är för hård och bakdämparen är den usla slitna standarddämparen, rena customhojen:lol

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D