Hård förspänning - fladdrig hoj?

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Hur påverkas köregenskaperna om man förspänner bakdämparen för mycket?

Jag pillade på dämparen och ökade förspänningen en del och nu TROR jag att hojen blivit fladdrigare i högre farter. Har jag donnan bakpå så känns det stabilare.
Kan det vara så att jag spänt den för mycket och att det är det som gör hojen fladdrig?

Självklart så hade det bästa varit att släppa på den och testa, men nu när jag har avgassystemet på plats igen så är det lite tight att komma åt. Så om någon vet något om detta så kan jag avgöra om jag ska mecka eller inte.

Hur är "hänget" när du sätter dig? För lite häng så är det för mycket förspänning.

Spectral skrev:
2305351 Hur är "hänget" när du sätter dig? För lite häng så är det för mycket förspänning.

Aahh, perfekt! Man kan alltså mäta ifall förspänningen är okay.
Hur mycket häng är lagom? Eller är det beroende på hoj?

Obelastat häng är det man ställer in. Mellan 10-20 mm verkar dom flesta ligga runt. Kanske kan skilja på Duke? Ta en titt om det inte omnämns i manualen.

Om sen det belastade hänget blir rätt avgörs av om du har rätt fjäder för din vikt eller inte.

Att den har blivit fladdrig/nervös beror troligtvis på att gaffelvinkeln påverkars iom att hojen nu är högre bak.

Min är höjd så mycket det går bak och sänkt ca 10 mm fram ,den är stabil som en betongsugga.

Slapna av i överkroppen är mitt tips.

Rammstein skrev:
2307565 Hur mäter man hänget? Jaja...blablabla...jag bjuder på skrattet :)

Obelastat hängen mäter man genom att ställa hojen på en pall så bakfjädern är obelastad. Mät mellan två punkter, hjulbulten & lämpligt ställe på bakskärmen. Ställ sedan ner hojen på marken, tryck till hojen så fjädern fjädrar ihop lite. När den fjädrat tillbaka mäter du mellan samma punkter igen. Skillnaden är det obelastade hänget.

Belastat häng mäter man på samma sätt, fast med föraren i sadeln.

Barrett skrev:
2307588 Obelastat hängen mäter man genom att ställa hojen på en pall så bakfjädern är obelastad. Mät mellan två punkter, hjulbulten & lämpligt ställe på bakskärmen. Ställ sedan ner hojen på marken, tryck till hojen så fjädern fjädrar ihop lite. När den fjädrat tillbaka mäter du mellan samma punkter igen. Skillnaden är det obelastade hänget.

Belastat häng mäter man på samma sätt, fast med föraren i sadeln.

Tackar för svaret :tummenupp

Nu måste jag ut och mäta hur mkt sunk-hondan hänger....gissar på 2-3dm :hihi

Tackar för alla svar. Jag ska se till så att det blir bra häng på den.
Slappna av i överkroppen tror jag inte hjälper något.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing