Hård disk problem (ista o xp)

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Hård disk problem (vista o xp)

Hejsan, Jag köpte en ny dator från komplett för ca 1 månad sen, allting fungerade bra, men det var vista i datorn så tänkte att jag ger det en chans, har nästan bara hört dåliga saker om det, men jag kom inte överens med det så beslutade mig för att installera xp, gör backup på mina viktiga grejer, matar in xp skivan och tar bort partitionen på c och d och sen formaterar den ju diskarna automatiskt, installationen flyter på utan problem och när jag kommer inte i xp så är d disken borta och drivrutinerna till nätverkskortet är borta, lägger in vista igen med skivan som följde med datorn och kommer in där, samma sak, lyckas få tag på drivrutinerna till nätverkskortet och installerar och då kommer jag ut på internet, men hur skall jag få tillbaka min andra hårddisk?, Det ser ut som det är den som är disk e, men den är på 0 byte:confused:, Och disk c skall vara större, den skall vara på 500 från början som den andra disken skall vara också. Såhär ser min dator ut: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10168 och så här ser det ut just nu:

Bifogat

• Hd.jpg
    Hd.jpg
    81 KB · Visningar: 62
Last edited:
Angående storleken, så är det helt ok. Hårddisktillverkarna tror att 1kb är 1000b, medan det i själva verket är 1024b. Därav skillnaden. Fusk kallar en del det...

Hur ser det ut i diskhantering beträffande den andra disken?

Hoppas det här det du ville ha:

Bifogat

• hd1.jpg
    hd1.jpg
    71.2 KB · Visningar: 38
  • hd2.jpg
    hd2.jpg
    77 KB · Visningar: 33
  • hd3.jpg
    hd3.jpg
    81 KB · Visningar: 30
  • hd4.jpg
    hd4.jpg
    81.4 KB · Visningar: 28
  • hd5.jpg
    hd5.jpg
    75.5 KB · Visningar: 28
Är E: öht formatterad? Om du tar bort C: och D: innan XP-installationen - gör inte XP automatiskt en D: disk utan allokerar allt till C:

Det lilla som kan bli kvar på av ickepartionerat utrymme (pga av fraktioner som blir kvar av optimal en NTFS-storlek) räknas i enstaka megabyte och kan ignoreras.

Det var inte det där jag menade med diskhantering i.o.f.s. men när jag ser bilderna så är tipset att prova disken i en annan dator. Man kan ju börja misstänka att den är trasig helt enkelt. Sånt händer ju...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti