Hållfasthetsberäkning

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Frågan lyder:
Om man ska fästa en balk i en redig betongvägg så den står rakt ur,alltså horisontalt.
I ändan monteras en stående stålprofil (tänk det som ett liggande T) som får jobbet att fördela ut kraften .
Hur ser formeln ut för att räkna ut brytkraften på bultarna beroende på vilken höjd ifrån balken dom sitter samt hur lång balken står ut ifrån väggen?:tuttar
Grejen e att jag funderar på att bygga en sängram utan stödben och e lite nyfiken på om det öht är möjligt.:va
Edit: Hittade detta lilla program http://www.essve.com/templates/Page.aspx?id=2417

Last edited:
Det fungerar jättebra ända till du och cheyen har samkväm och lägger båda era kroppsvikter på det fria hörnet längst bort...

Ungefär då brister bulten och cheyen klämmer sig i den något överdim sängramen och inleder en sexstrejk....

Snabb räkning. All kraft ska tas upp av väggen. Ett moment kan räknas på en punkt vid väggen. Räkna maxbelastning längst ut, säg du din tjej och lite till = 200kg. Och en säng på 2 meter lång. Och lite egenvikt till så 300 kg totalt. Så då har du ett moment på 6000Nm som ska tas upp på säg lika 4 fästpunkter. Så 1500Nm per fästpunkt. Om ni är stilla.

Så. Rätt mycket moment som ska tas upp.

Att hitta skruv eller expander som håller går nog ...men håller väggen ?

Om grannen bygger en likadan på andra sidan väggen så behöver ni bara synka juckandet. Går att göra ganska lätt om man kör vars ett par högtalare till samma stereo. Antingen kopplar ni en timer till stereon eller så är ni beredda att hoppa upp i bingen omedelbart när grannen sätter på låt o kärring. Problem solved :-)

Du vill inte ha ett stödben snett in mot väggen från änden på den horisontella balken?
Så det ser ut som en triangel alltså, då tar stödbenet upp den vertikala kraften istället för skruvarna.

Eller så hänger du skiten från taket helt enkelt, en stötta monterad precis i vinkeln och upp mot taket i några plugg. Det håller säkerligen om din tjej inte är för fet.

Ja,va fan. Man måste ju testa iaf. En näve M16 x125mm borde räcka om man placerar dom lte efter bondförnuft.

Snabb räkning. All kraft ska tas upp av väggen. Ett moment kan räknas på en punkt vid väggen. Räkna maxbelastning längst ut, säg du din tjej och lite till = 200kg. Och en säng på 2 meter lång. Och lite egenvikt till så 300 kg totalt. Så då har du ett moment på 6000Nm som ska tas upp på säg lika 4 fästpunkter. Så 1500Nm per fästpunkt. Om ni är stilla.

Så. Rätt mycket moment som ska tas upp.

App-App-App

Hela momentet skall tas upp av dom övre sskruvarna.

300 x g x 2 (i värsta fall) = 4 x F x avståndet mellan dom översta bultarna och fästplattans nedre kant.

Jag tror det största problemet är väggen och svikten i sängen (kan i och för sig vara intressant)

Sen gäller ju för själva sängramen

Sigma = Mb / (2 x Wb) (Där Wb är böjmotståndet för profilen man väljer.

Sigma bör ju vara ca en tredjedel av Sigma s för materialet i profilerna.

Väggen fixar man med längden på balken(arna ) mot väggen. Svikten fixas genom att välja klenare profiler men göra ett fackverk istället.

Last edited:
Åh, schysst uppdatering, men vi saknar bilder på det hela!

"det verkar funka" <--- haha, jodå, det låter ju väldigt säkert och bra :näsblod

provkörd a'la "stötsäker"? :)

Om grannen bygger en likadan på andra sidan väggen så behöver ni bara synka juckandet. Går att göra ganska lätt om man kör vars ett par högtalare till samma stereo. Antingen kopplar ni en timer till stereon eller så är ni beredda att hoppa upp i bingen omedelbart när grannen sätter på låt o kärring. Problem solved :-)

Blir ju jobbigt om granntanten skulle få migrän mitt i allt.
Eller om grannen är lite för snabb :D:D

Det tog en stund,men nu har jag en bild på grejjerna.

Bifogat

• 024 1.jpg
    024 1.jpg
    74.4 KB · Visningar: 144
Det tog en stund,men nu har jag en bild på grejjerna.
Jaha, det var bara en vanlig säng. Jag gjorde en tankevurpa och tänkte att det skulle vara en loftsäng. Tänkte att det kanske skulle bli lite vanskligt om det trots beräkningar visade sig att betongen var totalt rutten, mitt under provkörningen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park