Hållfasthetsberäkning på järnprofil för släpbygge

scud skrev:
Jag kan bara påstå att balkarna inte alls är fästa både fram och bak! (inte bak, men dock framme vid kroken!) Så jag tror du måste tänka på att bakre delen och främre delen ska beräknas annorlunda där nu räknar ut knäckningen (över axeln).

Jo, blir nog nå jäkla special special... :va Men framför axeln är jag inte orolig, då flaket vilar på balkarna till v-draget. Det är bakom axeln som sätter griller i min lillhjärna. :3freak

Kikar på det ikväll när jag kommer hem om ingen har svarat förrän då...

vilket material skall du ha? annars räknar jag på nåt vanligt kolstål (billigt) Aluminium dyrare men å andra sidan mycket lättare... Skall du köra det som obromsat så spelar det ingen roll iof ...

hör av mig
Q

Det stål jag ska använda är det som är angivet i tabellen jag scannade in. Dvs SS 2134-04. Det blir bromsat, och totalvikt på 1500kg. Alu är inte aktuellt till detta bygget. :)

Går det inte att på något sätt staga upp skiten med en snedsträva, antingen under vagnen snett ner mot axeln eller ovanpå i form av ett räcke som går snett uppåt, planar ut , snett ner?

Ungefär som bärlinor i en hängbro, sånt förstärker mer än man tror.

(nu skulle jag ha bifogat en bild här, men jag har inget lämpligt program att rita i, snälla rita en ni som kan och fattar mina förvirrade tankegångar)

Tja.

Fastnade på bortaplan, men har kikat igenom tråden en snabbis och har väl ett par kommentarer.

*Tror bearing??? hade räknat ut ett svar till dig redan, såg iallafall rätt ut!

*Som några påpekar, det enklaste är att åka ut till macken och plagiera deras släp. Men jag tror inte det finns några släp som ser ut som det du söker...

*Bygg ihop ett släp med det svar du har, eller modifera det till en större balk. Lägg på TREDUBBLA antalet balkar som krävs. Du behöver ju dock inte ha marginaler både på när du tänker ut hur mycket vikt du skall ha och när du dimensionerar. Alltså, räkna med den maximala vikt du har.

*Dynamiska effekter, JA... tror du att du kommer att köra vårdslöst mycket så lägg på lite till, men normal körning orsaker inte några enorma lastökningar. De täcks upp av din säkerhetsmarginal på 3ggr!

*Utmattning, knappast, du skall väl inte ligga och köra jorden runt med släpet, utan använda det en 20 ggr per säsong.

*Konstruktionen... Tänk gärna om. 2300mm och 1500 kilo ger stora krafter som verkar på det stackars släpet. När du kör upp (var det skotrarna) på släpet så tippa släpet bakåt, så att inte den fria änden hänger fritt. 1500 kg ???????????????? glömma det alltså... säg 300 och du har en billigare konstruktion ;) Men jag tror du har tänkt med säkerhetsmarginal här, strunta som sagt i den i detta läget.

*Måste du ha 2300 och 1500, så gör gärna nån annan konstruktion, nån form av fackverk i ett räcke, eller nån vajer som drar också, det kommer att bli sjukt mycket balkar annars...

*Svetsar... Kan du svetsa så är det inga probs, svetsen håller

Tyar inte mer just nu, fast jag håller ju inte med personerna som säger att du inte skall försöka själv, det är klart han ska. Teori är till för att testas i praktiken...

Vore det inte enklare att köpa ett färdigt släp? :va

Varför måste du ha ett släp som är så stort så att du kan lasta fyra skotrar på det?

Bearings beräkningar stämmer säkert, men det känns ändå på något sätt orimligt. Här är en bild på fågelstas biltransportsläp(det med singelaxel).
at1500.jpg

Det har en totalvikt på 1500kg. Lastytan är 4m, dvs ett utstick bakåt på 2 meter, och det är ju bara 3dm längre än vad jag vill ha. Det har 2 längsgående balkar under, på kanske 100x50x3? Det håller bevisligen. Nu har det ju också räcken på sidan, och det gör nog en del, ska inte glömmas. Men att jag skulle behöva 10st balkar för att få samma hållfasthet kan jag inte riktigt smälta. Får väl kanske göra ett räcke ändå. I vilket fall är 10 balkar inte ett alternativ, bara dom kommer att väga ca 300kg och då är vdrag, aludurk, axel, belysning och hjul inte inräknat. Kommer att få lasta 50kg när släpet är klart :död .

Mitt släp kommer inte att bli alltför olikt det där släpet.
Anledningen till att jag bygger ett sånt här släp, är att jag verkligen behöver ett sånt släp, och att det är kul att bygga och då får man det som man vill. Trots flitig användning så kommer utmattning inte att vara ett relevant problem.

Släpet kommer att vara tippbart, så är inte orolig för knäckning vid lastningen, det som är intressant är ju vad 1kg orsakar för kraft om man råkar köra i potthål eller fartgupp. Att köra en bil tror jag inte blir något problem, för det är inte så långt mellan hjulen på en vanlig bil, däremot skotrar lastade på detta vis orsakar tyngdpunkter långt bak respektive fram.
lasta.jpg

Men att två skotrar (á ca 250kg) orsakar en kraft nedåt på 15000N längst bak i ett gupp är kanske att ta i? Vad är ett rimligt antagande annars?

Och till slut, svetsa kan jag, så det är inte det jag är orolig för. Det kommer som du säger inte att vara ett problem.

Edit:
Lööves släp ser ut såhär. Det tar 1200kgs last. Verkar endast vara de bockade lemmarna som är bärande. Dom är ju dessutom i alu = inte lika starkt. Hur kan det hålla?

rr09.jpg

Last edited:
Esquire skrev:
Vore det inte enklare att köpa ett färdigt släp? :va

Varför måste du ha ett släp som är så stort så att du kan lasta fyra skotrar på det?

Köpa ett färdigt? Vilket nederlag! :fatta!
Dels för att det inte finns släp som är exakt som jag vill ha det, samt att ett motsvarande släp kostar 25-30k.
Sen är det ju kul att bygga!

Noc skrev:
Bearings beräkningar stämmer säkert, men det känns ändå på något sätt orimligt.

Det har en totalvikt på 1500kg. Lastytan är 4m, dvs ett utstick bakåt på 2 meter, och det är ju bara 3dm längre än vad jag vill ha. Det har 2 längsgående balkar under, på kanske 100x50x3? Det håller bevisligen. Nu har det ju också räcken på sidan, och det gör nog en del, ska inte glömmas. Men att jag skulle behöva 10st balkar för att få samma hållfasthet kan jag inte riktigt smälta. Får väl kanske göra ett räcke ändå. I vilket fall är 10 balkar inte ett alternativ, bara dom kommer att väga ca 300kg och då är vdrag, aludurk, axel, belysning och hjul inte inräknat. Kommer att få lasta 50kg när släpet är klart :död
Jag tycker också att det låter lite väl mycket med 10st balkar. Särskilt om man väljer så grova som 100x50.
Noc skrev:
Släpet kommer att vara tippbart, så är inte orolig för knäckning vid lastningen, det som är intressant är ju vad 1kg orsakar för kraft om man råkar köra i potthål eller fartgupp. Att köra en bil tror jag inte blir något problem, för det är inte så långt mellan hjulen på en vanlig bil, däremot skotrar lastade på detta vis orsakar tyngdpunkter långt bak respektive fram.
Skotrar ger en utbredd last. Inte en (fyra) punktbelastning som en bil ger. Du får alltså en jämnare fördelning av lastvikten längs hela släpet. Alltså borde en bil vara större problem än skotrar.
Noc skrev:
Edit:
Lööves släp ser ut såhär. Det tar 1200kgs last. Verkar endast vara de bockade lemmarna som är bärande. Dom är ju dessutom i alu = inte lika starkt. Hur kan det hålla?
Det finns nog minst en ordentlig balk under varje plåt som bilen står på.

Lite mer inspiration.

----> Skotersläp
----> http://www.balstaslapet.se/plist/hdetalj.asp?Anr=533

Vi har ett släp med totalvikt på 3500kg på firman det är uppbyggt av två 100*50 balkar och en ram i 40*40 profil ovan på för att stödja golvet.

Sen sitter det en fackverksram under axlarna som nog gör väldigt mycket för brytstyrkan.
Måtten är fritt ur huvet!

Jag kan måtta lite på det i morgon om du vill, fast det har inte så långa överhäng i.o.m att det är tvåaxligt.

Last edited:
Esquire, skotrar har trycket över en större yta, det är sant, men när man vänder dom så dom har dynorna mot mitten och skidorna utåt så hamnar tyngdpunkten rätt långt ut iaf. Motorn sitter ju mellan skidorna nästan. Men det kanske inte är farligt som jag trott? :va

Blue, vad är det ungefär för dimension på fackverksramen?
ser ert släp ut ungefär såhär, eller har jag fattat snett?
gg.JPG

Med reservaion för hjulhus...

//J

Noc skrev:
Blue, vad är det ungefär för dimension på fackverksramen?
ser ert släp ut ungefär såhär, eller har jag fattat snett?
gg.JPG

Med reservaion för hjulhus...

//J

Ja det kan väl säga.
Ska mäta när jag kommer till garaget.

Ok, gör det! Kalasschysst! :tummenupp Om det håller för 2000kg mer än jag ska ha så är det ju en rätt bra utgångspunkt. Vad är tjänstevikten på det?

//J

Gillar ni inte mina beräkningar? :va :D det är ju bara för att de visar ett det inte kommer hålla :tungan .

Släpet kommer att vara tippbart, så är inte orolig för knäckning vid lastningen

Ok, då kan jag räkna på vad det blir när bilen står på släpet.

Anta att du gör släpet som på den bifogade bilden, och kör upp din 240 så att bilen står precis ovanför hjulaxeln. Då blir krafterna som på den frilaggda bilden(något förenklad). OBS bilden är bara ihopkladdad, ej skalaenlig.

Böjmomentet M = 1400*7500 Nmm = 10500000Nmm

Hittade lite info om stålet här: http://www.broson.se/rp/kkr/2.asp
Sträckgränsen, ReH är 350 MPa, alltså lite högre än vad vi trodde. Detta är vad stålet tål innan det uppstår en permanent deformation, dvs att släpet är böjt efter att bilen körts av.
Med säkerhetsfaktorn 3 kan stålet belastas med Rtill = 350/3 MPa = 115 Mpa.

Då räknar vi fram totala böjmotståndet.
Wtot = M / Rtill
Wtot = 10500000 / 115 mm^3 = 91304 mm^3

Eftersom att jag ritade fyra balkar på min bild delas böjmotståndet upp på de fyra balkarna, dvs:
Wbalk = Wtot / 4
Wbalk = 91304 / 4 mm^3 = 22826 mm^3

Kollar man i tabellen ser man att 100X60X3 har W = 24100 mm^3 och väger 7 kg/m.
Eller varför inte 120x80X3 som har W = 38400 och 9 kg/m. Då krävs bara 3 balkar och det blir både starkare och lättare.

Så kan man kunna alltså bygga. Men det blir nog en lättare konstruktion om du gör ett fackverk nån föreslog. Men då vet inte jag hur man räknar på det.

Hoppas det var till hjälp!

Bifogat

• slap.gif
    slap.gif
    3.9 KB · Visningar: 210
PERFEKT!
Exakt vad jag ville veta. Mången tack. :Bugar

Jag varierade dina värden och fick ut att 500kg 2m ut skulle ge ca samma påfrestning, och det var ju den jag var ute efter i början!(1500kg var ju 500kg med 3ggr säk marg!).

Har byggt lite med det här stålet tidigare, så tyckte väl att det verkade i värsta laget med 10 balkar i din beräkning. Men när det visade sig att det var nästan dubbelt så segt som det du räknat på, faller ju bitarna på plats!

Så när jag nu bygger det så, samt har ett litet fackverk(reling) på ovansidan så borde det bli hur stadigt som helst.

Nu ska jag bara frossa i lite balkar och se vilken kombo som blir stadigast per viktenhet. Jag är frestad att ta en hög balk, men det får inte bli alltför högbyggt. :)

Tack än en gång, och måste passa på att berömma din estetiska ådra när jag ändå håller på :hihi

Joo, en liten sak till. :tungan
Om jag har svetsat med kanske 1m mellanrum tvärgående stag på min balk(ar), med reservation för ovanför axel och därikring, blir det någon märkbar försvagning. Borde inte bli det eftersom att knäckningen sker över axeln, men där är det inte svetsat. Eller???

Ett tips:
Skall du regga kärran så kolla med bilprovningens "tekniska support", de har generella säkerhetsfaktorer för exempelvis dragstången, balkar o.s.v.

Vore ju synd att välja säkerhetsfaktor 3 om bilprovningen kräver faktor 4...

Telefonnummer finns på bilprovningens hemsida.

Pebl skrev:
Ett tips:
Skall du regga kärran så kolla med bilprovningens "tekniska support", de har generella säkerhetsfaktorer för exempelvis dragstången, balkar o.s.v.

Vore ju synd att välja säkerhetsfaktor 3 om bilprovningen kräver faktor 4...

Telefonnummer finns på bilprovningens hemsida.

Den där tekniska supporten på bilprovningen är inte mycket värd i mina ögon. :mad: Har ringt dit en del, och man får olika bud varenda gång. En del säger si medans andra säger tvärt om... Suck... :(
Till slut så for jag på min lokala bilprovning och pratade med killen som kommer att besikta mitt släp och frågade honom vad som egentligen gäller och vad han går efter. Så har det klart för mig iaf. :)

Noc skrev:
Tack än en gång, och måste passa på att berömma din estetiska ådra när jag ändå håller på :hihi
Hehe :D Nä, jag är nog ingen konstnär direkt :) Men det var verkligen kul att beräkningarna kom till användning.

Om jag har svetsat med kanske 1m mellanrum tvärgående stag på min balk(ar), med reservation för ovanför axel och därikring, blir det någon märkbar försvagning.
Jag vet faktiskt inte hur svetsningen påverkar materialet, men det var ju en kille tidigare i tråden som verkade kunna en del om det. Det viktigaste är antagligen att inte svetsa så mycket på ovan och undersidan eftersom det är där spänningen är som störst i materialet.

Lycka till!

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back