Tja.
Fastnade på bortaplan, men har kikat igenom tråden en snabbis och har väl ett par kommentarer.
*Tror bearing??? hade räknat ut ett svar till dig redan, såg iallafall rätt ut!
*Som några påpekar, det enklaste är att åka ut till macken och plagiera deras släp. Men jag tror inte det finns några släp som ser ut som det du söker...
*Bygg ihop ett släp med det svar du har, eller modifera det till en större balk. Lägg på TREDUBBLA antalet balkar som krävs. Du behöver ju dock inte ha marginaler både på när du tänker ut hur mycket vikt du skall ha och när du dimensionerar. Alltså, räkna med den maximala vikt du har.
*Dynamiska effekter, JA... tror du att du kommer att köra vårdslöst mycket så lägg på lite till, men normal körning orsaker inte några enorma lastökningar. De täcks upp av din säkerhetsmarginal på 3ggr!
*Utmattning, knappast, du skall väl inte ligga och köra jorden runt med släpet, utan använda det en 20 ggr per säsong.
*Konstruktionen... Tänk gärna om. 2300mm och 1500 kilo ger stora krafter som verkar på det stackars släpet. När du kör upp (var det skotrarna) på släpet så tippa släpet bakåt, så att inte den fria änden hänger fritt. 1500 kg ???????????????? glömma det alltså... säg 300 och du har en billigare konstruktion

Men jag tror du har tänkt med säkerhetsmarginal här, strunta som sagt i den i detta läget.
*Måste du ha 2300 och 1500, så gör gärna nån annan konstruktion, nån form av fackverk i ett räcke, eller nån vajer som drar också, det kommer att bli sjukt mycket balkar annars...
*Svetsar... Kan du svetsa så är det inga probs, svetsen håller
Tyar inte mer just nu, fast jag håller ju inte med personerna som säger att du inte skall försöka själv, det är klart han ska. Teori är till för att testas i praktiken...