Hållf beräkning på raka kugg vs sneda kugg

SSDD skrev:
Tänk lite nu.
titta på ett par Drevrullar som är rak resp snedskurna /typ växellåda.
Ett "snedskuret" drev går kuggen snett uppifrån och ner OK
Var är det närmaste avståndet till nästa drev ???
Titta nu när du rör drev rullarna sakta /eller krita gärna på dreven och titta påIngreppsytan vi varje , säg grads vridning av dreven.... så ser du att du har åtminstone dubbelt så mycket yta i ingrepp på de rakskurna .

Men visst kan man räkna fram det...

Jo jag är väl medveten om att de går in succesivt medans rakskurna går i ingrepp direkt. Nu tror ju jag iofs redan att det är precis som du skriver men när man börjar räkna på saker och ting så är det inte alltid som man tror.

Så här säger jag (generellt).

Snedkugg har högre ingreppstal vilket ger längre livslängd och tystare gång.

Snedkugg ger högre axiellakrafter vilket ger större belastningar på lager (vilket, i viss mån, kan motverkas genom att, om det är möjligt, låta två kugghjul på samma axel som är i ingrepp samtidigt när en specifik växel är aktiverad vinklas "mot" varandra)

De axiella krafter som snedkugg ger ger alltså/också högre effektförluster något kanske rallybilar är ute efter att undgå.

rakkugg ger också snedkrafter, en gammal "regel" att tänka på är att upp till 20% av överförd kraft "kan" bli axiel, beroende på applikation förstås.

Vid massfabricering av kugghjul är snedkugg inte dyrare än rakkugg.

Generellt kugghjul: om ett kugg håller för ett viss moment så ungefär halveras livslängden med avseende på böjspänningar om momentet höjs 10%.

En fråga från mig: ger rakkugg "lättare aktivering" av växlarna? och varför?

Värt att tilläggas när ämnet ändå luckras upp, är att akilleshälen vid trimning av en gammal SAAB 900 Turbo är den axiella förskjutningen av pinjonaxeln.
I och med att dreven är snedskurna så pressas de i sidled. 900ans växellåda står inte pall för trycket som sker över ca 240 hk. Axeln pressas så pass i sidled att anliggningsytan på dreven blir så liten att drevtänderna knäcks.

Det är kul :gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...