Håller vajerstopp man löder/skruvar på?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Gasvajern kostar 450spänn ny så tänkte skruva/löda på ett stopp på en ny vajer.
Håller detta lika bra? Har hört att det är svårt att få tennet att fastna på vajer?
 
Gasvajern kostar 450spänn ny så tänkte skruva/löda på ett stopp på en ny vajer.
Håller detta lika bra? Har hört att det är svårt att få tennet att fastna på vajer?

Min erfarenhet = Inte skruva utan löda

Silverlod bäst men knepigt då det är lätt hänt att vajern blir för varm.

Mjuklöda funkar bra men man måste vara mycket noga med rengöring.

Köp eller svarva en lämplig löd nippel i mässing
Gör ren vajer och nippel noggrant med aceton
skjut vajern genom nippeln
fransa upp vajern bakomnippeln
gör noggrant rent med aceton
dra ner vajern så att lite av det uppfransade kommer ner i nippeln
löd med svag gaslåga
fila eller slipa bort överskottet.

Ny vajer är bäst !
 
På gavajern skulle jag utan å tveka sätta dit en skruvnippel. Har kört med skruvnippel på kopplingsvajern på crossen nåt år utan problem och den är ganska tungjobbad. Ha loctite på gängan så behöver du inte oroa dig.
 
Gasvajern kostar 450spänn ny så tänkte skruva/löda på ett stopp på en ny vajer.
Håller detta lika bra? Har hört att det är svårt att få tennet att fastna på vajer?

Jag kör med lödnippel på både gas och koppling utan bekymmer. Jag köpte 10metersvajer på biltema och nipplar hos en mc-handlare, sedan använde jag de gamla vajerhöljena. Totalkostnad runt 50kr.
 
Last edited:
Nej! Jag körde av en gasvajer på en cross i lördags. Det är verkligen astråkigt att leda en hoj kilometervis genom ett sandtag. Köp en ny originalvajer.
 
Gasvajern kostar 450spänn ny så tänkte skruva/löda på ett stopp på en ny vajer.
Håller detta lika bra? Har hört att det är svårt att få tennet att fastna på vajer?

Skruvnippel tveksamt...
Lödnippel: Definitivt*

*om man:

a. kan löda (vilket inte är SÅ enkelt som det kan tyckas ;))

b. spretar isär kardelerna inne i nippelin INNAN man löder.
 
Skruva kan du glömma.
Löda med tenn kan du glömma.

Löda med gas och silverlod eller liknande hårdlödning är det enda som funkar.

Att nippeln på kopplinggsvajern lossnar kan vara väldigt spännande, jag har provat. Nödlösning on the road var en skruvnippel som också lossnade en gång innan man var hemma igen. Hårdlödde skiten och beställde samma dag en ny vajer som var hemma efter två dagar. Att det tog två år innan den blev bytt är en annan historia :D


Skruvnippel fungerade ju alltid när man körde moppe, nästan alltid iaf :)
 
hade en gammal gsx med förstärkt koppling,, trög som satan..
ena kusinen som kör hoj(tjej) lyckades inte ens dra in den :näsblod
bytte 2 vajrar per sommar..
när jag köpte lödhistorien så funka de bra sen :tummenupp
lödde med vanligt ten
 
Jag kör med skruvnipplar lite här och där, en satt på kopplingen och den höll hur länge som helst, vajern kav upp på annat ställe pga utnötning.

Just nu sitter en skruvnippel på en av gasvajrarna och en på dekompen, båda funkar skit bra :yoparty
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top