Håller en motogp-motor i en gathoj?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo, jag har två frågor som jag inte vet om de platsar här eller i "teknik och mek". :

1. Varför var det 990 och inte fulla 1000 kubik i förra generationens motogp-hojar? (en bäbisfråga, jag vet!)

2. Om vi låtsas att en motogp-motor hade start motor, ett elsystem för lysen och sånt samt att den inte lät 130 db. Hur skulle den orka med livet i en gathoj?
Tänker på alla kallstarter, semesterresan, några bandagar per år, ja ni vet, som man gör med sin vanliga hoj.

Säg att det blir 1000 mil/år med storservice på hösten och extra oljebyte innan semstern, som med en vanlig hoj liksom.

Jorå, jag vet att teamen bara får använda max sex motorer per säsong men hur slut är dom?

laidback skrev:
Jo, jag har två frågor som jag inte vet om de platsar här eller i "teknik och mek". :

1. Varför var det 990 och inte fulla 1000 kubik i förra generationens motogp-hojar? (en bäbisfråga, jag vet!)

2. Om vi låtsas att en motogp-motor hade start motor, ett elsystem för lysen och sånt samt att den inte lät 130 db. Hur skulle den orka med livet i en gathoj?
Tänker på alla kallstarter, semesterresan, några bandagar per år, ja ni vet, som man gör med sin vanliga hoj.

Säg att det blir 1000 mil/år med storservice på hösten och extra oljebyte innan semstern, som med en vanlig hoj liksom.

Jorå, jag vet att teamen bara får använda max sex motorer per säsong men hur slut är dom?

1. Reglerna sa att det skulle vara 990cc och då var hojarna 990cc. Nu ska man åter upp till denna kubik (eller lite drygt) i kommande säsonger istället för 800cc motorerna dom har nu.

2. Kommer inte ihåg exakt vad jag läst men jag har för mig att en MotoGP motor orkar med en par trehundra mil innan den betraktas som slut när den körs för fullt. Kan ha varit 100-150 mil också.

Eftersom motorerna är så extrema så är också toleranserna extrema. Minsta lilla det börjar fela så blir det risk för haveri, det är inte utan anledning många förare får parkera mitt under pågående race pga. motorfel.

En modern sporthojsmotor i en KTM och Ducati har inte speciellt bra serviceintervaller om man jämför med andra märken i branschen, tänk då en motor som ligger precis på gränsen för vad som är tekniskt möjligt i motorväg idag. Som exempel kan ju nämnas att 800-kubiks motorerna idag har mer effekt än 1000-kubiks motorerna dom körde med förut.

Visst skulle det gå men du skulle ha vansinniga serviceintervaller och omkostnader. Du får nog gå och fråga på nåt Ducati Desmosedici RR-forum vad dom säger där om hojen. Den är ju det närmaste en vanlig dödlig kommer att komma en MotoGP-hoj för gatan.

1. Reglerna sa att det skulle vara 990cc och då var hojarna 990cc. Nu ska man åter upp till denna kubik (eller lite drygt) i kommande säsonger istället för 800cc motorerna dom har nu.

2. Kommer inte ihåg exakt vad jag läst men jag har för mig att en MotoGP motor orkar med en par trehundra mil innan den betraktas som slut när den körs för fullt. Kan ha varit 100-150 mil också.

Eftersom motorerna är så extrema så är också toleranserna extrema. Minsta lilla det börjar fela så blir det risk för haveri, det är inte utan anledning många förare får parkera mitt under pågående race pga. motorfel.

En modern sporthojsmotor i en KTM och Ducati har inte speciellt bra serviceintervaller om man jämför med andra märken i branschen, tänk då en motor som ligger precis på gränsen för vad som är tekniskt möjligt i motorväg idag. Som exempel kan ju nämnas att 800-kubiks motorerna idag har mer effekt än 1000-kubiks motorerna dom körde med förut.

Visst skulle det gå men du skulle ha vansinniga serviceintervaller och omkostnader. Du får nog gå och fråga på nåt Ducati Desmosedici RR-forum vad dom säger där om hojen. Den är ju det närmaste en vanlig dödlig kommer att komma en MotoGP-hoj för gatan.
Tackar för snabbt svar!

Men okej, då är motorerna slut som i haveri och inte bara slut som i tappat lite effekt, alltså?
De skulle inte palla en normal säsong då?

Nej den skulle inte hålla ens nästan för gatbruk. Allt är så anorektiskt läs:optimerat att du sliter ut det på nolltid även för gatåka. Och slut som i vevstake genom blocket...

De flesta välbyggda racemotorer lämnar i princip lika mycket effekt per volymsenhet och varvtal. Med en fast volym är det bara att höja varvet. Maxvaravet begränsas av kolvaccelerationen. Skall man hålla den i shack så är det mer borr och mindre slag som gäller om man inte fördelar arbetet över fler cylindrar.

Bottomline så är volymen begränsad och max antal cylindrar samt max borr (som det är i nya MotoGP reglementet) så kommer motorerna inte att lämna särskilt mycket mer effekt än dagens superbike. Ett gäng hästar till blir det tack vare exotisk optimering och att man slipper utgå från massproduktionsgrejer men inga underverk...

Tackar för snabbt svar!

Men okej, då är motorerna slut som i haveri och inte bara slut som i tappat lite effekt, alltså?
De skulle inte palla en normal säsong då?

Om motorena pallar en säsong, frågan är om DU pallar en säsong:tummenupp Mycket stark motor, som inte är gjort för att krypa inne i stan, och för gatåka år motorn så jeffla stark så den skulle skrämma slag på de flesta av oss, skulle man börja provocera den så är risken stor att man inte bemästrar eller har övriga detaljer som inte håller måttet för det som ex bromsar, däck... Kommer ihåg testet då "Budda" fick testa en moto GP, han tyckte det var så "overkill" då var han på bana och körde.

Bra svar, tack!

En liten bifråga; är kolvacceleration detsamma som kolvhastighet? och vad har mgp- motorerna, 25-30 m/s?

Jaha nähe, det funkar inte, kanske inte ens en "mildare" superbikemotor håller mer än något hundratal mil för en gatåkare?

Bra svar, tack!

En liten bifråga; är kolvacceleration detsamma som kolvhastighet? och vad har mgp- motorerna, 25-30 m/s?

Jaha nähe, det funkar inte, kanske inte ens en "mildare" superbikemotor håller mer än något hundratal mil för en gatåkare?

Ja det är samma koncept. Hastigheten är det man använder i dagligt tal men fysikern inom mig spyr då. Jupp en bit norr om 25 ligger dem...

Bra svar, tack!

..jag förstår att det är lite teoretiskt, men jag måste fråga ändå. Tycker du en literklubba är trött? :va :D Svänger inte vägarna där du bor? :glömdet

Om det är en ducati motor så håller den

Dream on :tummenupp

Bra svar, tack!

Nä inte samma, acc är m/s2 och hast m/s

Last edited:
..jag förstår att det är lite teoretiskt, men jag måste fråga ändå. Tycker du en literklubba är trött? :va :D Svänger inte vägarna där du bor? :glömdet
Jodå vägarna svänger!
Undrar väl mest om de skär ihop med ett brak så fort Stoner lagt segerbörnisen eller om det fanns lite marginaler.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8