Hållbarheten i en högmilad cykel?

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Sitter i valet och kvalet om mellanklasskort, med det kommer ju en motorcykel. Hur är det med hållbarheten på till exempel en R6, GSXR600 eller CBR600? :tummenupp

Finns ju många cyklar för 25-30-35k som ser bra ut men ibland gått en bit över 4000 mil utan att få en totalrenovering av kolvar, ringar eller toppar.

Hur långt går en sådan hoj innan totalraset står vid dörren, och vad är det som ger sig, det varvar ju en del när det är gasglada folk som sitter där. :confused:

Hur långt är ett snöre - det varierar...

Personligen tippar jag på att en 600R med 4-5000 mil på mätaren inte är så där jättelätt att sälja.. Men det är jag det :)

Totalraset för motorcyklar sker vid vid 4000 mil, vilket alla "vet"

Det som ger sig då, är köparna.....

bara hojen är väl servad och är i allmänt bra skick så är de ingen fara :tummenupp

3-4 tusen mil är ingenting på en sporthoj. de är bara något folk har fått för sig.

Bike gjorde i början på nittiotalet en test på 2 hojar. En cbr600 och en vfr om jag minns rätt. Dessa kördes 10 000 mil av varierad art sedan revs de ner och allt kontrollmättes. Man kom fram till att alla lager fortfarande var inom alla toleranser, vissa med knappt mätbart slitage.

Bike gjorde i början på nittiotalet en test på 2 hojar. En cbr600 och en vfr om jag minns rätt. Dessa kördes 10 000 mil av varierad art sedan revs de ner och allt kontrollmättes. Man kom fram till att alla lager fortfarande var inom alla toleranser, vissa med knappt mätbart slitage.

liknande test gjordes 5000 mil med en gsxr 1000 k5 med samma resultat

Motorn är det sista du behöver oroa dig på en japshoj. Det är skicket på hojen i övrigt som kan vara tveksamt vid högre miltal. Drivpaket, packboxar, styrlager, bromsar och andra slitdelar bör kontrolleras lite extra.

Totalrenovering av kolvar, ringar eller toppar gör man på stinkande tvåtaktare.

Motorn är det sista du behöver oroa dig på en japshoj. Det är skicket på hojen i övrigt som kan vara tveksamt vid högre miltal. Drivpaket, packboxar, styrlager, bromsar och andra slitdelar bör kontrolleras lite extra.

Totalrenovering av kolvar, ringar eller toppar gör man på stinkande tvåtaktare.

Håller med.

Läste nåt långtest för ett antal år sen och motormässigt var det inga problem. Svinglager, styrlager, stötdämpare och liknande bör man däremot serva.

Kan ju hälsa att den Kawa Z550 -82 jag tidigare ägde hade rullat 12000 mil och startade fortfarande glatt varenda gång.Fick förgasarna renoverade plus övriga slitagedelar naturligtvis mellan varven annars var det okey.Sköt service som olja och filterbyten så har du roligt i många mil under kanske lika många år.Möjligt att en renodlad racemotor för gatbruk har en betydligt kortare livslängd när rpm brukar ligga långt högre vid varje körning.Men som sagt, sköt service och du har roligt i många mil.Nu pratar vi om Japsmotorer och inget annat.

Last edited:
Antagligen är skillnaden i rasrisk mellan en ny och en som gått 5000 mil endast att garantin inte gäller för den som gått 5000.

Finns nåt klipp på youtube med en kille som kört bra över 20 000 mil på sin CBR. Tror det enda han hade bytt var kolvringar och ventiltätningar (förutom normal periodisk service).

Att ett antal generalagenter erbjuder 5års garanti på bland annat motor och drivlina oavsett miltal är ju inte för att de är dåliga prylar, utan tvärtom.

Lätt att erbjuda en "generös" garanti om det är låg riskt för ras.

Har vi inte redan avverkat det här ämnet i ett par trådar? Om du nu inte har läst dom kan jag sammanfatta för dig.

Väldigt många har milnoja och tror att allt över 4k mil kan rasa när som helst.

Det finns otaliga exempel på hojar som rullat problemfritt i 10-tusentals mil.

Oddsen för att din hoj kommer att ruttna bort eller kraschas är mycket större än att du kommer att slita ut motorn om du servar den ordentligt.

Hojar mår bättre av att användas och servas regelbundet än att stå undanstoppade i garage för att köras kortare sträckor en solig söndag eller två per år.

Vad som kan bli aktuellt på hojar med "mycket" mil är inte motorn utan slitdelar som stötdämpare, fjädring, lager och bromsskivor etc.

Men jag kanske är partisk, min nuvarande hoj är 4 år och har rullat över 6000mil utan nämnvärda problem.

Last edited:
Polarns Blade har snart rullat 10k mil. Den låter och går som den gjorde när den var ny.
Och nej, den har inte bara körts till kyrkan på söndagarna:D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...