Hållbarhet utan kolvbyte? (Enduro)

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Den här månaden är det äntligen dags för min första endurohoj :).
All utrustning är köpt, nu är det endast hojen som återstår.

En Husaberg från -09 står högst på önskelistan (390 (-10) eller 450 FE).
Varje dag så sitter jag på blocket för att försöka hitta den rätta hojen, med olika människors åsikter och "kunnande" i bakhuvudet.
Vissa menar att en endurohoj lätt går 200 timmar utan kolvbyte/ översyn av motorn, medans andra varnar mig för objekt som har gått 120 timmar utan denna översyn.

Hur länge håller en enduromotor utan byte av kolv/ översyn?
Skriv gärna utifrån dina egna erfarenheter och märke.
Just nu har jag en Honda CRF 450 X -08 på gång, 120 timmar utan kolvbyte. Vad ska en sådan kosta? Kommer den rasa direkt? (Motionskörd)

Är det sant att de nya Husabergmotorerna kan gå flera hundra timmar (200-500 timmar) utan problem, innan kolvbyte?

Vad tycker du en Husaberg 390 FE 2010 ska kosta, i bra skick?

Edit: Letar efter hojar från och med årsmodell 2008.
 
Last edited:
90 timmar på min 450Fe...Nu har jag bytt kolv,foder,vevstake+lager,lite lager i lådan. Antagligen oljepump oxo, som antagligen är boven i dramat :(
 
70-graders motor hörs hålla bra! men det är som med allt annat, hur är den skött och hur är den körd som? -09 450 har det ju legat ute ett par stycka för 35 000:-
 
Vet en som med säkerhet kört sin vinkelmotor i 250 timmar utan byte.

Vet en som försökt sälja sin 390-11 för 55 utan framgång.

Helt klart köparens marknad och jag skulle nog satsa på att du kan får en 390 a -10 med 50-100 timmar för runt 40. Ungefär vad dom får inbyte mot en ny.

Både 390 och 450 orna är iskalla
 
Kolv på en enduro 450 som motionskörts håller i 200h. Händer det något innan så är det något annat som är fel.

Som motard är 50h lagom om man plågar den lagom och ger fan i varvstopp :) . Jag bytte första kolven (wiseco kompkolv) vid 80h och den var riktigt fin, körde då topp 3 i open.
Om man inte är elitförare i motocross så håller kolven 75-100h. Alla byten jag gjort och sett är för tidiga, iaf på KTM.


250 har jag sämre koll på men med tanke på att kolven är mindre så gissar jag på 30-50h som cross och 100h som enduro.
 
Du har inte funderat på 2-takt?
En 300 blev mitt val då de lätt går 100h innan kolvbyte och eftersom ett ras inte blir lika dyrt = mindre ångest. Jag är skitnöjd, men i vår ska jag prova på att äga en 4-taktare tror jag och se hur det är också. :)
 
100h på en 2-t låter lite väl mkt. Brukar köra 25-30h på mina kolvar.
 
100h på en 2-t låter lite väl mkt. Brukar köra 25-30h på mina kolvar.

Hurdana tvåtaktare pratar du om?
En enduro på 300 kubik varvar man inte särskilt mycket. Kompisen har kört runt 120 h med sin EC300 på originalkolv, och nu är den på Gotland och ska tävla. Min har gått 65 h sedan förra kolvbytet om den förra ägaren har varit ärlig. 60 av dem har jag kört, och jag har inte bytt någon kolv.
Det är riktigt ekonomiska endurohojar om du frågar mig. :)
 
Hurdana tvåtaktare pratar du om?
En enduro på 300 kubik varvar man inte särskilt mycket. Kompisen har kört runt 120 h med sin EC300 på originalkolv, och nu är den på Gotland och ska tävla. Min har gått 65 h sedan förra kolvbytet om den förra ägaren har varit ärlig. 60 av dem har jag kört, och jag har inte bytt någon kolv.
Det är riktigt ekonomiska endurohojar om du frågar mig. :)

Jag har en GasGas 300 ES -10 på gång. Verkar vara en skön hoj?
Har gått 12 h/ toppskick, för 34000 kr. Är det ett okej pris?
 
EC antar jag att du menar?
Det låter som ett riktigt bra pris om du frågar mig. Och 12 timmar, så länge du inte hittar en sandlåda i luftburken skulle jag våga kalla det ett så säkert enduroköp man kan göra.
Jag har inte mycket att jämföra med i enduroväg, men jag är kanonnöjd! Köp! :tummenupp

Gasgas byter generalagent eller importör eller vad det kan kallas förresten. Så för tillfället är det svårt att få tag på originaldelar, Jofrab har slut på sina, och KGK har inte fått sina ännu.
Tidigare har det inte varit något problem att få tag på delar, och KGK ska vara ännu smidigare vad jag har hört. Annars får man ju tag på det mesta man behöver hos 24mx t ex.
 
EC antar jag att du menar?
Det låter som ett riktigt bra pris om du frågar mig. Och 12 timmar, så länge du inte hittar en sandlåda i luftburken skulle jag våga kalla det ett så säkert enduroköp man kan göra.
Jag har inte mycket att jämföra med i enduroväg, men jag är kanonnöjd! Köp! :tummenupp

Köpt! :banana

Han provköra några vändor fram och tillbaka på en grusväg då jag kom hem ikväll. Skön motorkaraktär även på "regnläget" :yoparty:näsblod.
Imorgon blir det mitt livs andra besök på en endurobana, tips?

Fick med lite smått och gått, bland annat drygt 15 liter färdigblandad oljeblandad bensin. Den har stått ett bra tag, kanske 10 månader. Är den okej att köra på?
 
Last edited:
Den här månaden är det äntligen dags för min första endurohoj :).
All utrustning är köpt, nu är det endast hojen som återstår.

En Husaberg från -09 står högst på önskelistan (390 (-10) eller 450 FE).
Varje dag så sitter jag på blocket för att försöka hitta den rätta hojen, med olika människors åsikter och "kunnande" i bakhuvudet.
Vissa menar att en endurohoj lätt går 200 timmar utan kolvbyte/ översyn av motorn, medans andra varnar mig för objekt som har gått 120 timmar utan denna översyn.

Hur länge håller en enduromotor utan byte av kolv/ översyn?
Skriv gärna utifrån dina egna erfarenheter och märke.
Just nu har jag en Honda CRF 450 X -08 på gång, 120 timmar utan kolvbyte. Vad ska en sådan kosta? Kommer den rasa direkt? (Motionskörd)

Är det sant att de nya Husabergmotorerna kan gå flera hundra timmar (200-500 timmar) utan problem, innan kolvbyte?

Vad tycker du en Husaberg 390 FE 2010 ska kosta, i bra skick?

Edit: Letar efter hojar från och med årsmodell 2008.

ktm 450 -224h inget kolvbyte än
ktm 525- 320h inget kolvbyte än (polarens hoj)

blir nog rivning i vinter för att kolla slitage dock..
 
Köpt! :banana

Han provköra några vändor fram och tillbaka på en grusväg då jag kom hem ikväll. Skön motorkaraktär även på "regnläget" :yoparty:näsblod.
Imorgon blir det mitt livs andra besök på en endurobana, tips?

Fick med lite smått och gått, bland annat drygt 15 liter färdigblandad oljeblandad bensin. Den har stått ett bra tag, kanske 10 månader. Är den okej att köra på?

Slå i å se... Oljan bör inte tagit stryk iaf (har en bytta Castrol A747 tror ja den heter 2T-olja som enligt specen inte tål minus men den har stått i minusgrader 2 vintrar å moppen har inte skurit än iaf)... Såsen tappar kvalle men går hojen på de så kör, om du litar på oljan... Mina 2 cent iaf... E de elstart eller bara kick? å hur svårkickad e hon isf? E på jakt efter en gårdsmoppe men ja vill ha nåt som ja slipper ta på mej crosstövlar för å få igång...
 
En motor kan rasa närsomhelst. "don't fix it if it ain't broken". Det är definitivt hysteri i kolvbyten inom cross. Jag har haft många cross o enduro-cyklar genom åren, både 2 o 4-takt. T.ex -06 ktm 400 Exc den hade 250h på mätarn när jag gjorde mig av med den. Rörde aldrig annat än ventiljusteringen. Kör nu CRF250X och R, där rekommenderas kolvbyte oftare än olja/filter(16h)!! På 2-taktare som naturligt lider av dålig smörjning, kan man absolut märka skillnad efter kolvbyte(eg räcker ring-byte). Men vad spelar det för roll på 250 enduro om man får 1-2 % mer moment. Får ju vara en duktig förare på tung sand för att det ska göra någon som helst skillnad.

Var noga med oljebyten, luftfilter och att kylarna inte är igensatta, så kan ni gott och väl köra dubbelt så länge som alla rekommendationer. Vad kan hända? Utmattning av ringarna och/eller kolven som leder till att dem spricker? Det kommer inte att hända. Kantslittage på skjortans nederdel? Kanske Ökat blowby och lägre kompression pga slitna ringar eller ringspår, men knappast haveri.
 
Slå i å se... Oljan bör inte tagit stryk iaf (har en bytta Castrol A747 tror ja den heter 2T-olja som enligt specen inte tål minus men den har stått i minusgrader 2 vintrar å moppen har inte skurit än iaf)... Såsen tappar kvalle men går hojen på de så kör, om du litar på oljan... Mina 2 cent iaf... E de elstart eller bara kick? å hur svårkickad e hon isf? E på jakt efter en gårdsmoppe men ja vill ha nåt som ja slipper ta på mej crosstövlar för å få igång...

Det är endast kick, elstart ger endast en massa onödig extravikt :va.
Då jag startade den hemma blev det många kickar, troligen på grund av att jag fegade med choken. Enligt instruktionsboken som jag läste senare ska denna vara fullt öppen från kick till en halv minut efter att den har gått igång. Föregående ägare berättade att den gick igång på första kicken tidigare idag, efter att ha stått still i ett år.
 
En motor kan rasa närsomhelst. "don't fix it if it ain't broken". Det är definitivt hysteri i kolvbyten inom cross. Jag har haft många cross o enduro-cyklar genom åren, både 2 o 4-takt. T.ex -06 ktm 400 Exc den hade 250h på mätarn när jag gjorde mig av med den. Rörde aldrig annat än ventiljusteringen. Kör nu CRF250X och R, där rekommenderas kolvbyte oftare än olja/filter(16h)!! På 2-taktare som naturligt lider av dålig smörjning, kan man absolut märka skillnad efter kolvbyte(eg räcker ring-byte). Men vad spelar det för roll på 250 enduro om man får 1-2 % mer moment. Får ju vara en duktig förare på tung sand för att det ska göra någon som helst skillnad.

Var noga med oljebyten, luftfilter och att kylarna inte är igensatta, så kan ni gott och väl köra dubbelt så länge som alla rekommendationer. Vad kan hända? Utmattning av ringarna och/eller kolven som leder till att dem spricker? Det kommer inte att hända. Kantslittage på skjortans nederdel? Kanske Ökat blowby och lägre kompression pga slitna ringar eller ringspår, men knappast haveri.



Jag håller med i sista stycket, serva ordentligt...

Men jag ser också följdskadorna när folk kör för länge med kolvar, cylindern blir rejält sliten och måste repas. Helt plötsligt dubbelt så dyrt som att byta kolv i tid, plus kostnaden för kolv.
Även sett 'sprängda' cylindrar och kostnaderna för att laga lite snålhet bedrar visheten snabbt :va

men det blir ju bra affär för oss...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top